جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسلام

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به اهمیت تبعیت از ولایت فقیه، گفت: در صلح حدیبیّه افرادی با پیامبر(ص) مخالفت کردند و خداوند متعال به آنها در قرآن امر به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) می کند، در حال حاضر نیز تبعیت از ولایت فقیه همانند تبعیت از رسول الله(ص) است.

حجت الاسلام مصطفی سلیمانیان  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با اشاره به حرکت انقلابی علمای اسلام از صدر تاریخ تاکنون، گفت: حوزه های علمیه با مجاهدت های علمای اسلامی محل کنترل حکومت ها به ویژه حکومت اسلامی بوده اند.

وی با اشاره به جنبش سربداران و جایگاه شهید اول در این حرکت انقلابی، تصریح کرد: لمعه دمشقیه شهید اول بنا به درخواست سربداران توسط شمس الدین محمد بن مکی عاملی نوشته شده که دستورات اجرایی حکومت اسلامی را این عالم به مجریان حکومتی داده است.

وی ادامه داد: علمای اسلام تا جایی با حکومت ها همراهی می کردند که حکومت ها اسلامی عمل می کردند همانند همکاری علما با عباسیان ولی زمانی که آنها فساد کردند علمای اسلام مقابل آنها ایستادند.

حجت الاسلام سلیمانیان با اشاره به انقلابی بودن علمای اسلام اظهار داشت: از قدیم الایام علما به فکر اداره جامعه بوده و  فقه عباسیه که توسط شیخ بها نوشته شده است برای هدایت حکومت عباسیان و دادن خط فکری به شاه عباس اول بوده است.

وی در ادامه افزود: تفکر ولایت فقیه از قدیم الایام رواج داشته است به صورتی که شاه و مجریان حکومتی از علمایی همچون محقق کرکی و شهید اول و دیگر علما برای مملکت داری اجازه می گرفتند.

وی با اشاره به جمله «سیاست ما عین دیانت ما است» گفت: عرفان مساوی با انقلابی گری است؛ امام خمینی(ره) که شاگرد عارف بزرگ مرحوم شاه آبادی بود درس عرفان و سیاست را ایشان آموخته بود و همچنین آیت الله شیخ محمد بهاری(ره) با آن مقام عرفانی که داشت در شهر خود حاکم شرع بوده و حدود اسلامی را اجرا می کرد.   

استاد حوزه علمیه همدان گفت: نباید بین احکام جدایی بیاندازیم و آنها را مختص زندگی فردی کنیم بلکه قسمتی از ابواب فقه تبلور بیشتری در اداره جامعه اسلامی دارد و قسمتی کمتر، دین اسلام را می توان حکومت اسلامی نام گذاری کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تبعیت از ولایت فقیه ابراز داشت: در صلح حدیبیه افرادی با پیامبر(ص) مخالفت کردند و خداوند متعال به آنها در قرآن امر به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) می کند، در حال حاضر نیز تبعیت از ولایت فقیه همانند تبعیت از رسول الله(ص) است.

وی در پایان با اشاره به قاعده نفی سبیل گفت: این قاعده فقهی نشان می دهد که علما از اول به تاسیس حکومت اسلامی قایل بوده ولی در حال حاضر قواعد فقهی موجود لازم است ولی کافی نیست و حوزه باید از منابع فقهی نسبت به نیاز روز تولید علم کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha