شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 422425
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
رئیس جمهور تونس

حوزه/ عباس شومان گفت:حکم قطعی ارث در آیات قرآن بیان شده و امری قابل اجتهاد و تغییر نیست و با تغییر زمان و مکان هم تغییر نمی کند؛ چراکه ارث از موضوعاتی است که در قرآن کریم به اجمال و تفصیل بیان شده است و فقها نیز بر این احکام اجماع داشته و دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی الباجی قاید السبسی رئیس جمهور تونس، به مناسبت عید ملی زن در تونس و در سخنان خود در این مراسم خواستار برابری ارث زن و مرد شد و اینکه زنان تونسی بتوانند با غیر مسلمانان خارجی ازدواج کنند و پس از آن در اقدامی عجیب دارالافتاء تونس نیز با صدور بیانیه ای فتوایی مطابق این درخواست رئیس جمهور صادر کرد.

الازهر: احکام ارث قابل تغییر بر اساس اجتهاد نیست

پس از این فتوای علمای تونس، عباس شومان نماینده الازهر گفت: کسانی که به تساوی میراث زن و مرد حکم می دهند در واقع به زنان ظلم کرده اند و از سوی دیگر حکم شریعت را نیز زیر پا گذاشته اند.

وی افزود: حکم قطعی ارث در آیات قرآن بیان شده و امری قابل اجتهاد و تغییر نیست و با تغییر زمان و مکان هم تغییر نمی کند؛ چراکه ارث از موضوعاتی است که در قرآن کریم به اجمال و تفصیل بیان شده است و فقها نیز بر این احکام اجماع داشته و دارند.

وی افزود: برابری میان ارث مرد و زن، در واقع ظلم به زنان است، زیرا این گونه نیست که همیشه میراث زنان کمتر از مردان باشد، بلکه برخی اوقات ارث زنان ببشتر از مردان است مانند موردی که یک زن از دنیا رفته و زوج و مادر و برادر مادری اش قرار است از او ارث ببرند که در این صورت نصیب مادر یک سوم است و سهم برادر مادری نیز یک ششم است و بدین ترتیب در این مورد مادر میت که یک زن است بیش از برادر او ارث می برد و البته در برخی موارد نیز ارث مرد و زن برابر است مانند زنی که فوت کرده و زوج و مادرش زنده هستند که در این صورت زوج نصف ماترک را می برد و مادر نیز نصف دیگر را به ارث می برد.

ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان به مصلحت زن نیست

عباس شومان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان نیز آن گونه که برخی گمان کرده اند به سود زن مسلمان نیست و چنین ازدواجی غالبا به مقصود نمی رسد، چون مرد غیر مسلمان دین زن مسلمان و پیامبر او را باور ندارد و خدمت به همسرش را از تکالیف شرعی خود نمی داند و این منجر به ایجاد نفرت میان زوجین و برهم خوردن ازدواج می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha