جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی وحید خراسانی

حوزه/ هیئات همان طوری که برای عاشورا بیرون می آیند، برای غدیر هم همت کنید، هیئات با ذکر "یا علی" بیرون بیایند تا احیای امر اهل بیت علیهم السلام شود. اگر مسائل شرعی را رعایت کنند، هر هیئتی بیرون بیاید، اجرش حساب ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در دیدار  جمعی از خطبا و اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه " الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"- امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما برگزيدم اظهارداشتند: اهمیت روز غدیر به این آیه معلوم می شود. قرآن در جای دیگر می فرماید: " به تحقیق تنها دین نزد خدا اسلام است". به بیان صریح آن آیه ، این دین در روز غدیر کامل شد. نتیجه این می شود : آن دینی که همه انبیا برای آن مبعوث شدند ، اکمالش به روز غدیر و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

معظم له در ادامه به روایت" کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی"- کلمه لا اله الا الله حصار من است پس هرکس در این حصار داخل شد از عذابم در امان است- اشاره نموده،بیان کردند: امام علیه السلام می فرماید: " من از شروط آن حصار امن هستم". بنابراین ، غرض از خلقت هم به روز غدیر کامل گشت.

حضرت آیت الله وحید خراسانی سپس درباره اهمیت احیای این روز سعید افزودند: روز فطر و روز قربان از اعیاد الهی می باشد ولی عید الله اکبر روز غدیر است. احیای روز غدیر احیای غرض از خلقت و غرض از بعثت می باشد و از اظهر مصادیق احیای امر آل محمد علیهم السلام است. از این رو احیای آن روز عقلا و شرعا و به جمیع جهات از اعظم لوازم است.

ایشان در پایان، روایت " رحم الله من احیا امرنا"- رحمت خدا شامل کسی است که امر ما را زنده نگه می دارد- را یادآوری نموده، گفتند: امام علیه السلام می فرماید: “یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا”. مظهر این حزن و فرح غدیر است و عاشورا. هیئات همان طوری که برای عاشورا بیرون می آیند، برای غدیر هم همت کنید، هیآت با ذکر "یا علی" بیرون بیایند تا احیای امر اهل بیت علیهم السلام شود. اگر مسائل شرعی را رعایت کنند، هر هیئتی بیرون بیاید، اجرش حساب ندارد.


مشروح بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
قضیه ی غدیر نص قرآن است. “الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.”. این سه مطلب، عنوان غدیراست که هر کدام، یک کتاب، تحقیق می خواهد.
اکمال دین، اولا یعنی چه؟ آن هم اینچنین دینی که “ان الدین عند الله الاسلام”. همه ی انبیاء بعثت شان ناقص است، اما ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، مکمل است. خلقت، کمالش به غدیراست. بعثت، کمالش به غدیراست. این ها همه مشروط به غدیر است. “کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی”. اما آنچه مهم است، “بشرطها و انا من شروطها” است.
این است غدير. این وجه اکمال دین است.
“اتممت علیکم نعمتی” شرحی دارد.
“و رضیت لکم الاسلام دینا”؛ یعنی آن دینی که عند الله الاسلام است، مرضی بالولی می باشد.
لذا احیای غدیر، احیای غرض از خلقت و غرض از بعثت است. همه ی انبیا مقدمه اند. تمام وحی و تورات و انجیل و زبور و قرآن، مقدمه ی هدایت اند ولی أنتم ابواب الهدی. باب تا پیدا نشود، راه ابدا مسدود است.
نتیجه این است که دین، مرضی به غدیر است، اکمال دین، به غدیر است، اتمام نعمت، به غدیر است.
عید قربان و عید فطر “الذی جعلته للمسلمین عیدا” هست اما عید الله الاکبر یوم الغدیر می باشد. لذا احیای غدیر عقلا و شرعا، به جمیع جهات، از اعظم لوازم است. هر چه می توانید کار کنید. اظهر مصادیق احیای امر آل محمد علیهم السلام، روز غدیر است. شیخ مفید عالمی است، آن هم چه عالمی! او می فهمید قضیه از چه قرار است و آن طور به این روز اهمیت می داد.
ان شاء‌الله هر کسی در احیای غدیر سعی و کوشش کند، اجرش لا یعد و لا یحصی است. امام ششم علیه السلام در حدیث صحیح فرمود: ‌”رحم الله من احیا امرنا”. از روزهای احیای امر آنها ، در فرح، غدیر و در حزن، عاشوراست. هر هیئتی بیرون بیاید، اجرش حساب ندارد. همان طور که برای عاشورا بیرون می آیید، برای غدیر هم همت کنید، با ذکر " یا علی" هیآت بیرون بیایند. هرچه هست در علی علیه السلام است. اورا نشناختیم. علی علیه السلام لایدرک ولایوصف است.
مسائل شرعی را رعایت کنند، اجر احیای این سنت حساب ندارد. “یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا”. مظهر این حزن و فرح، غدیر است و عاشورا، این دو روز از سال، عاشورا آن طرف از سال، غدیر این طرف. ان شاء الله این همت به ثمر می رسد و هر سال، رونق بیشتر می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha