پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام فعالی

حوزه/ رئیس موسسه سبک زندگی آل یاسین گفت: دلسوزان جامعه اسلامی باید سخنان رهبر معظم انقلاب را آنالیز و بررسی دقیق و از آن بهره برداری کنند و در عمل به آن پایبند باشند،

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فعالی در پنجمین دوره سبک زندگی حکمی قرآنی از طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، در مورد وجود دیدگاه ها و نظرات مختلف در مورد اعتماد به نفس در میان اندیشمندان معاصر، گفت: برخی معتقدند این مفهوم یک فراورده غربی است و با مبانی و اندیشه یکتاپرستی و توحیدی از جمله توکل که در آن هیچ اراده و سببی را غیر از اراده الهی نمی توان سبب تامّه در جهان هستی شمرد، تناقض دارد.

وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/ 35)، اظهار کرد: تدبیر نمونه ای از توسل جستن به اسباب عادی است که در داستان حضرت یوسف و حضرت یعقوب (علیها سلام) و سایر اولیاء خدا و انبیاء عظام نمونه های زیادی از آن دیده می شود، بنابراین توسل به وسیله فقط در حد وسیله بودن منافاتی با علت اصلی یعنی اراده و مشیّت الهی ندارد.

رئیس موسسه سبک زندگی آل یاسین اضافه کرد: برخی نیز معتقدند که اعتمادبنفس با اعتماد به خدا و توکل تناقضی ندارد و کاملاً یک فرآورده دینی شمرده می شود که مضامین آن در اسلام وجود دارد و انسان می تواند با سعی و تلاش خویش به نیروهای خدادادی درون خود تکیه کند و سرنوشت ابدی خود را در جهان آخرت بسازد.

حجت الاسلام والمسلمین فعالی، اعتماد به نفس را به دو دسته فردی و عمومی قابل تقسیم بندی دانست و گفت: نظام روحانیت به عنوان یک سازمان گسترده، وسیع و اثرگذار باید به حد اعلی و کاملی از اعتماد بنفس برسد و به حدی از قدرت درون و روحی دست یابد که توان خود به ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه را باور کند و حداکثر فاصله را از روحیه تابع بودن و وابستگی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از مقاطع تاریخی که در آن جامعه روحانیت تأثیرات فوق العاده ای بر جامعه و سرنوشت آن داشته است، بیان کرد: بزرگان دینی ما تلاش های صادقانه و خالصانه ای را در طول تاریخ انجام دادند و سعی داشتند از ظرفیت جامعه روحانیت در جهت هدایت و تعالی انسان ها حداکثر استفاده را داشته باشند که این بدون باور به اثرگذاری روحانیت در جامعه ممکن نبود.

کلیدواژه هایی برای پژوهش

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که دلسوزان جامعه اسلامی باید سخنان رهبر معظم انقلاب را آنالیز و بررسی دقیق نمایند  و از آن بهره برداری کنند و در عمل به آن پایبند باشند، ابراز کرد: بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب ما را به حدود بیست کلیدواژه اصلی می رساند که همه سخنرانی های ایشان را می توان به این کلیدواژه ها مرتبط کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فعالی تصریح کرد: در مورد این کلیدواژه ها باید پژوهش های متناسب و درخور انجام شده و ساختارهای مشخصی برای آن ها ایجاد شود و حوزه علمیه در مرحله بعد موسساتی عالی با محوریت این موضوعات ایجاد و پیگیر منویات رهبر معظم انقلاب باشند.

دو لغزشگاه در مسیر موفقیت طلاب

وی در بخش دیگری از سخنان خود عالم و آگاه بودن را یکی از ضروریات رسیدن به موفقیت در مسیر طلبگی دانست و افزود: طلبه باید مهار نفس خود را در امور اخلاقی از جمله در دو زمینه خاص ثروت و شهوت کشیده باشد و از مرحله پاک بودن چشم گذر کرده و به پاک بودن ذهن و فکر رسیده باشد.

رئیس موسسه سبک زندگی آل یاسین با تأکید بر این که طلبه باید به لحاظ روحی و روانی قوی و غنی باشد، گفت: قوی بودن درون ، ارتباطی با مال و ثروت ندارد و بسیاری از اغنیاء هستند که به لحاظ درونی ضعیف و فقیر هستند و وابستگی و حرصشان به مال بسیار زیاد است.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha