پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 اقامه نماز

حوزه/ اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از مشكلات و ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشیم، باید فرهنگ اقامه نماز را در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان، ترویج دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام مسعود غفوری، در جمع طلاب مدرسه علمیه شهید مصطفی خمینی (ره) شهرستان تاکستان به موضوع ترویج نماز در جامعه اشاره کرد و گفت: نماز مختص نوع بشر و در تمام ادیان الهی وجود داشته و هیچ یك از این ادیان بدون ایجاد رابطه بین خدا و بنده، وضع نشده است.

وی ادامه داد: زمانی كه پیامبر اسلام(ص) به رسالت مبعوث شد، اولین آیات راجع به نماز و وضو بر ایشان نازل شد، همچنین آن حضرت به مدت 13 سال از ابتدای دوران رسالت خود را به تبلیغ نماز و نفی شرك و كفر پرداختند، زیرا بر اساس آموزه‌های اسلام، نماز محور اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های یك مسلمان است، و هیچ امری به ما تكلیف نشده است مگر اینكه جایگاهی از آن در نماز تعیین شده باشد ، بنابراین نماز الگوی تمامی عبادات و احكام شرعی است.

حجت الاسلام غفوری خاطرنشان کرد:  در آیه 59 سوره مریم خداوند علت شیوع فساد و فحشا در جوامع را بی توجهی به نماز و ضایع كردن این فریضه الهی می‌داند؛ در گذشته برخی از فقها مثل شیخ صدوق اقامه نماز اول وقت را واجب می‌دانستند و فقهای امروز نیز تأخیر در اقامه نماز اول وقت به علت وسعت در وقت را تنها منحصر به افراد دارای عذر شرعی دانسته‌اند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در اوج مبارزات سیاسی دوران قبل از انقلاب و در دوران بعد از پیروزی و حتی در آخرین لحظات عمر خود، هیچ گاه اجازه ندادند نماز اول وقت به تأخیر بیفتد و همواره می‌فرمودند هیچ چیزی نمی تواند بر امر خداوند به نماز برتری داشته باشد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه تاکستان خاطرنشان کرد: در سیره پیامبر اسلام(ص) آمده است كه ایشان در وقت نماز با دیگران بیگانه می‌شدند و گویا كسی را نمی‌شناختند، تمامی ائمه در هر شرایطی اقامه نماز اول وقت را در اولویت كار خود می‌داده‌اند.

وی اظهار کرد: اصل در اقامه نماز در اسلام، اقامه نماز اول وقت در مسجد و به جماعت است، اما در این زمینه هم مردم به حكم اسلام بی توجه هستند و كمتر در مساجد حاضر می‌شوند.

حجت الاسلام غفوری خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از مشكلات و ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشیم، باید فرهنگ اقامه نماز را در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان، ترویج دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha