جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عفو بین الملل، ناکامی نیجریه درمجازات عاملان کشتار شیعیان را محکوم کرد

حوزه/ عفو بین الملل، ناکامی دولت نیجریه در مجازات عاملان کشتار شیعیان به دست نظامیان ارتش را در شهر زاریا محکوم کرده و آن را شاهد آشکار مصونیت از مجازات جنایتکاران در این کشور دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عفو بین الملل ناکامی دولت نیجریه در مجازات عاملان کشتار بیش از 350 مسلمان شیعه به دست نظامیان ارتش را دو سال پیش در دسامبر 2015، در شهر شمالی زاریا را محکوم کرده و آن را از شواهد آشکار مصونیت از مجازات جنایتکاران در این کشور دانست.

اسایی اوجیگو، مدیر عفو بین الملل نیجریه روز گذشته طی اعلامیه‌ای در این باره نوشت: ناکامی مقامات نیجریه در مجازات عاملان کشتار صدها تن از زنان، مردان و کودکان زاریا به دست سربازان ارتش نیجریه در زاریا نشان دهنده پذیرش فرهنگ مصونیت از مجازات و مدارا در مقابل نقض آشکار حقوق بشر در کشور است و ایجاد یک تحقیقات مستقل پزشکی قانونی در مورد این جنایت هولناک تحت قوانین بین المللی هرچند بسیار دیر اما ضروری است.

سخنگوی ستاد دفاع نیجریه در این باره پاسخی نداشت.

 

لازم به ذکر است دو سال پیش در12 دسامبر 2015 ، نظامیان ارتش نیجریه با اعضای جنبش اسلامی به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان درگیر شدند. نظامیان سپس به بهانه سد معبر غیرقانونی و تلاش برای کشتن بوراتی رئیس پرسنل ارتش به مردم شهر زاریا حمله کرده و بیش از 1 هزار انسان بی‌گناه را سلاخی کردند. آن‌ها اجساد را به مکان‌های نامعلومی انتقال دادند تا هیچ اثری از جنایت هولناک‌شان باقی نماند.

بعدها با استفاده از تصاویر ماهواره‌‌ای مکان یک گور دسته جمعی مشخص شد که حاوی پیکر 350 شهید این جنایت بود.

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش از زمان این حادثه در حبس به سر می‌برند. اعضای جنبش اسلامی همواره با برگزاری راهپیمایی‌های صلح طلبانه خواستار آزادی رهبرشان و اجرای عدالت برای شهدای این جنایت ارتش بوده‌اند.

به گفته عفو بین الملل دولت نیجریه هرگز به طور علنی این اقدام ارتش را محکوم نکرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha