شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست خواهران طلبه

حوزه/ با همکاری معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد، نرگس بهشتی، معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، با اشاره به اهمیت مهارت های پژوهشی در رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی یک کشور و نیز شعار هفته پژوهش، ابراز داشت: ضمن توجه به نیازهای جامعه، نخستین گام برای خلق یک اثر پژوهشی و علمی، مطالعه و مراجعه به کتاب‌های کاربردی و مفیدی است که حاصل تحقیق سال‌ها عمر پژوهشگران نخبه است که این بستر را برای دیگران فراهم کرده اند.

معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم افزود: برگزاری نشست های فرهنگی همچون کتاب‌خوان و به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده، می تواند از عوامل موفقیت طلاب علاقه‌مند به امر پژوهش باشد؛ زیرا، معرفی کتاب زمینه یک تحقیق علمی و تولید علم را به وجود می آورد.

وی همچنین به خاطرات دوره طلبگی و دانشجویی خود در امر تحقیق و پژوهش اشاره و ابراز امیدواری کرد: با تبلیغ و ترویج کتاب به ویژه از سوی طلبه های جوان و محقق، شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در کشور باشیم.

مریم سعادتمند، از طلاب سطح دو حوزه علمیه خواهران نیز با معرفی کتاب «حجاب» اثر استاد مرتضی مطهری، اظهار داشت: شهید مطهری در این کتاب به صورت علمی و مستدل به فلسفه حجاب پرداخته و به انحراف‏‌های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده و باعث سوءاستفاده و سوءبرداشت برخی افراد ناپاک شده، در پنج بخش به خوبی اشاره کرده است.

وی افزود: بخش اول کتاب، تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند را مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم، علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این‌باره همچون(ریاضت و رهبانیت، نبود امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و ...) طرح و نقد شده است. بخش سوم نیز به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف پرداخته و در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود، پاسخ‌های مستدل و منطقی داده شده است. در بخش پایانی کتاب نیز، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به طور مفصل مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

ساره بامیر، از دیگر بانوان طلبه سطح دو حوزه نیز ضمن معرفی کتاب «بهشت نوجوانان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدی نیا گفت: این کتاب شامل بیست فصل است و تاکنون سی‌ تجدید چاپ داشته است. نویسنده در کتاب «بهشت نوجوانان» به پرسش‌هایی درباره حقوق زن، حجاب، آثار و فواید حجاب، ضررها و زیان‌های بدحجابی، آثار ضررهای موسیقی، مطرب و لهوی، وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر، پاسخ داده و تاریخچه ای از برخورد اقوام و ادیان دیگر را نسبت به زن بیان کرده و مسائل اجتماعی و اخلاقی مربوط به زنان و مردان را شرح می‌دهد و سپس رهنمودهایی برای رفع این مسائل فراهم می‌آورد.

وی افزود: در بخشی از این اثر، نویسنده کوشیده علاوه بر بازگویی احادیث و روایات و استناد به آیات قرآن، نگرش دین اسلام در خصوص زنان را به زیبایی ترسیم کند.

آرزو شم آبادی، از دیگر طلاب مدرسه علمیه مدرسه فاطمه الزهرا(س)، به معرفی کتاب «منتهی‌الآمال» نوشته شیخ عباس قمی پرداخت و گفت: این کتاب فارسی درباره زندگی چهارده معصوم(ع) با بهره‌مندی از منابع پرشمار سخن گفته است.

 وی افزود: این کتاب، چهارده باب و هر باب آن فصولی دارد که به ترتیب از احوال شخصی، مناقب و فضایل، حوادث خاص مربوط به هر امام، فرزندان و خانواده، روات و اصحاب سخن پرداخته است.

مریم خورشیدوند از طلاب سطح دو حوزه نیز با معرفی کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشته شهید مطهری بیان داشت: این کتاب شامل یازده بخش است که موضوعاتی مانند: خواستگاری و نامزدی، ازدواج موقت، زن و استقلال اجتماعی، مهر و نفقه، مسئله ارث، حق طلاق و تعدد زوجات را با بهره مندی از مسائل فقهی و حقوقی، مورد بررسی قرار می دهد. علاوه بر این، برخی دیگر از بخش های کتاب، به موضوعاتی می پردازد که باید آنها را از نوع مبانی نظری و تحلیلی استاد مطهری از نظام حقوق زن در اسلام دانست.

وی افزود: اسلام و تجدد زندگی، مقام انسانی زن از نظر قرآن، مبانی طبیعی حقوق خانوادگی و تفاوت های زن و مرد، از دیگر عناوینی است که به آن اشاره شده است.

در خاتمه این مراسم، نیره خداداد، از کتابداران کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای، به معرفی کتاب «فاطمه معصومه(س) و تاریخ فرهنگ قم» پرداخت و افزود: این کتاب به معرفی مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) و فضیلت زیارت ایشان بر اساس روایات معتبر و مستند از زبان معصومین علیهم‌السلام پرداخته و تاریخچه ای زیبا از آداب و رسوم و فرهنگ قم را به همراه شیفتگی مردم این شهر به اهل‌بیت(ع) را ترسیم کرده است.

گفتنی است: در پایان این نشست، اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم از طلاب پژوهشگر و ارائه دهنده کتاب، تجلیل کرد.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha