جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 443949
۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
فضای مجازی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه فضای مجازی جایگزین صله‌رحم نمی‌شود، گفت: سبک زندگی کنونی که آمیختگی تنگاتنگی با فضای مجازی دارد، موجب شده تا ارتباطات شکل دیگری به خود بگیرد که این تغییرات در صله‌رحم بسیار مشهود است.

حجت‌الاسلام امید رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: صله‌رحم ازجمله اعمال مهم در دین مبین اسلام محسوب می‌شود که بر اساس آیات و روایات، عمل کردن بدان از جایگاه بسزایی برخوردار است.

وی افزود: عمل به صله ارحام یکی از خصلت‌های فرد مؤمن تلقی می‌شود که دارای برکات دنیوی و اخروی فراوانی است که در منابع دینی و روایی به ثواب عمل‌کننده صله ارحام سخنان قابل‌توجهی وارد شده است.

حجت‌الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه فضای مجازی جایگزین صله‌رحم نمی‌شود، گفت: سبک زندگی کنونی که آمیختگی تنگاتنگی با فضای مجازی دارد، موجب شده تا ارتباطات شکل دیگری به خود بگیرد که این تغییرات در صله‌رحم بسیار مشهود است.

وی تصریح کرد: دنیای واقعی تفاوت اساسی با دنیای مجازی دارد و اینکه افراد به جای دیدار حضوری اوقات خود را محصور به شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، توجیه قابل قبولی برای شکل جدید صله‌رحم نیست، چرا که در بسیاری مواقع در دیدارها، افراد از وضعیت زندگی یکدیگر آگاه و در نتیجه همیاری و کمک در حل مشکلات می‌کنند که این اصل در دنیای مجازی شکل بسیار متفاوت و گذرا دارد.

مسئول اداره فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه فرهنگ دیدوبازدید و اجتماعات فامیلی جای خود را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داده، افزود: وابستگی به فضای مجازی، میزان گفتگو و معاشرت در دنیای واقعی را می‌کاهد و در گذر زمان فرد آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اینکه پراکندگی خانواده‌های سنتی، گسترش شهرنشینی، مشغله شهرهای بزرگ و افزایش آپارتمان نشینی ازجمله عواملی است که باعث شده تا خانواده‌ها کمتر فرصت تعامل با یکدیگر را داشته باشند، گفت:  در کنار همه عوامل مؤثر بر کمرنگ شدن پیوندهای خانوادگی به ویژه در کلان شهرها، فضای مجازی نیز بر سرعت گسست این پیوندهای ارزشمند افزوده است.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به تغییر خزنده سبک زندگی فردی و اجتماعی خانواده‌ها تحت تأثیر تکنولوژی که فضای مجازی یکی از مظاهر آن به شمار می‌آید، افزود: متأسفانه سبک زندگی خانواده‌ها به طور آرام و نامحسوس در حال تغییر است و این تغییرات را می‌توان در مدل رفتاری و تعاملات میان خانواده‌ها و به ویژه در اجتماعات فامیلی مشاهده کرد.

وی با بیان این که روند تغییر خزنده سبک زندگی تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک، تبعات و پیامدهای منفی و گاه غیرقابل جبرانی خواهد داشت، تأکید کرد: با توجه به نقش حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و پژوهشی در آسیب‌شناسی سبک زندگی مجازی، باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در بخش مذهبی و فرهنگی جامعه استفاده کنیم تا جامعه را نسبت به پیامدهای فضای مجازی آگاه کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha