جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهادت امام هادی

حوزه/ائمه جمعه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی هستیم، اعلام کردند: با توجه به تقارن سالروز شهادت امام هادی (ع) با نخستین روز عید نوروز، مردم سعی کنند در این روز حرمت ایام شهادت این امام همام را حفظ کنند.

تنی چند از ائمه جمعه استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، شمالی با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی هستیم، اعلام کردند: با توجه به اینکه سالروز شهادت امام هادی (ع) با روز اول نوروز متقارن شده، مردم سعی کنند در این روز حرمت ایام شهادت این امام همام را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بجنورد، با اشاره به تقارن سالروز شهادت امام هادی (ع) با نخستین روز از عید نوروز گفت: باید در این مناسبت از تبریک گفتن بپرهیزیم و بهتر است در این روز دعای توسل بخوانیم و یاد امام شهیدان را در دل زنده بداریم.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: امام هادی(ع) جزو نخستین امامانی است که از سیاست به صراحت سخن گفته و بنا به آموزه‌های ایشان به صورت قطعی همواره دیانت در کنار سیاست پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه امام هادی(ع) از ائمه‌ای است که دیانت را با سیاست گرده زده است، افزود: شناخت سیره امام هادی (ع) توسط قشرهای مختلف مردم ضروری و لازم است.

امام‌جمعه بجنورد در ادامه با تأکید بر اینکه رعایت شئونات اسلامی در ایام نوروز به خصوص با توجه به تقارن با ایام شهادت امام هادی (ع) ضروری است، تصریح کرد: رعایت شئونات اسلامی با آئین نوروز منافاتی ندارد و دیدوبازدیدها و صله ارحام در نوروز انجام شود ولی استانداردها و موازین اسلامی نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عید نوروز فرصتی برای شکوفایی شکوفه فضیلت در زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: بسیاری از رسانه‌های خارجی با تبلیغ سوء، به دنبال انحراف از عید و همراهی آن با لهو و لعب هستند، از این روز باید در ایام عید نوروز بیشتر حرمت‌ها حفظ شود.

حجت‌الاسلام حسین کوثری امام‌جمعه شیروان نیز با اشاره به سالروز شهادت امام هادی (ع) در نخستین روز از عید نوروز گفت: باید شان این امام بزرگوار در ایام نوروز حفظ شود.

وی اظهار داشت: همان‌طور که به ولادت‌ها و اعیاد توجه می‌کنیم باید به ایام شهادت اهل‌بیت پیامبر(ص) حتی در ایام عید نیز توجه کنیم و حرمت آن بزرگواران را نگه‌داریم.

عضو شورای حوزه علمیه خراسان شمالی همچنین با تأکید بر حفظ رعایت شئونات اسلامی در ایام نوروز گفت: آداب‌ورسوم متداول در ایام نوروز از جمله خواندن دعای تحویل سال و صله‌رحم از سنت‌های مورد تأکید اسلام در ایام نوروز است که انجام آن‌ها با شئونات اسلامی نیز منافاتی ندارد.

حجت‌الاسلام قدیر محمدیان امام‌جمعه اسفراین نیز گفت: سال تحویل امسال مصادف شده است با سالروز شهادت امام هادی (ع) که بر همه ما لازم است حرمت این امام همام را نگه‌داریم و سعی کنیم آغاز سال جدید را با توسل به امام هادی (ع) شروع کنیم تا سال 97 سالی پر خیروبرکت برای ما باشد.

وی اظهار داشت: ائمه هدی (ع) مشعل و چراغ هدایت بشریت هستند که لازم است به ریسمان لطفشان چنگ بیندازیم و خودمان از غرقاب گناه و هستی مادی و دنیوی برهانیم.

امام‌جمعه اسفراین همچنین بر لزوم رعایت شئونات اسلامی و نیز حدود شرعی در ایام دیدوبازدیدهای نوروز و نیز توجه به خانواده‌های نیازمند و هدیه دادن به آنان از سوی مردم تأکید کرد.

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده امام‌جمعه فاروج نیز گفت: تقارن شهادت امام هادی(ع) با تحویل سال ۹۷، منافات و تضادی با یکدیگر ندارند و با رعایت شان آن امام، رسوم عید نوروز را باید انجام داد.

وی با بیان اینکه رسوم عید نوروز را باید انجام داد و شأن حضرت امام هادی(ع) نیز رعایت شود، اظهار داشت:  اصل کلی بر حفظ احترام شعائر الهی است که در شهادت امامان و ولادت این بزرگواران باید به‌گونه‌ای خاص عمل کرد.

امام‌جمعه فاروج حفظ شئونات اخلاقی و اسلامی در عید نوروز را مورد تأکید قرار داد و افزود: گرایش به اقدامات ضد ارزشی و غیراخلاقی به‌ویژه بدحجابی در ملأعام یکی از برنامه‌های مهم دشمن با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت است که توسعه بی‌عفتی و بی‌حجابی در میان برخی جوانان به خصوص برخی بانوان از اهداف آن‌هاست.

حجت‌الاسلام عباسعلی احمدزاده امام‌جمعه آشخانه نیز با تأکید بر اهمیت حفظ حرمت ایام شهادت امام هادی (ع) در روز اول نوروز گفت: ما مسلمان و شیعه هستیم و باید حرمت امام دهم شیعیان که شهادتشان مصادف با عید نوروز شده را نگه داریم و دست به کارهایی نزنیم که حریم شهادت امام هادی(ع) از بین برود.

وی اظهار داشت: با توجه به سفارش امام هادی(ع) مبنی بر اینکه دوستداران اهل‌البیت(ع) همچنان که در غم‌ها و غصه‌های ما عزادار هستند، در شادی و خوشحالی ما نیز شریک و شاد هستند، باید حرمت این روز را که مصادف با نوروز است، حفظ کنیم.

امام‌جمعه آشخانه با تأکید بر رعایت شئونات اسلامی در نوروز خاطرنشان کرد: دیدوبازدید و صله‌رحم، پیراستگی، نظافت و پاکیزگی، گام برداشتن برای صلح و آشتی، سفر زیارتی و سیاحتی، هدیه دادن، محاسبه نفس و محاسبه مالی، دعا و نیایش هنگام تحویل سال و زیارت اهل قبور از آداب خوب نوروز و مورد تأکید اسلام است

حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی امام‌جمعه جاجرم نیز با اشاره به مصادف شدن ایام شهادت امام هادی (ع) با نخستین روز از عید نوروز گفت: حرمت امام دهم شیعیان که شهادتشان مصادف با عید نوروز شده را نگه داریم

وی اظهار داشت: امام هادی(ع) در طول امامت خویش برکات فراوانی از جمله دفاع از تشیع، تربیت انسان‌های وارسته و شاگردانی که علوم اهل‌بیت(ع) را انتقال دادند را انجام دادند.

حجت‌الاسلام موسوی با تأکید بر حفظ رعایت شئونات اسلامی در ایام نوروز افزود: کسی مخالف شادی و نشاط مردم نیست ولی نباید به اسم شادی و نشاط، ارزش‌ها و شئونات اسلامی رعایت نشود.

وی خاطرنشان کرد: نظام اسلامی با خون هزاران شهید به دست آمده و پایدار مانده است و امروز وظیفه همگان رعایت شئونات و موازین اسلامی که با خون شهیدان به دست آمده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha