جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب،گره کور فلسطین را باز کردند

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در میان توده های اکثر ملت ها افزودند: ایران اسلامی در میان دولت های مستکبر و بی ارزش بیشترین دشمنان را دارد همانگونه که در توده های مردم منطقه و اغلب کشورها بیشترین آبرو، طرفداری و نفوذ را دارد و همین موجب شده است که دشمنان خبیث دائم به فکر توطئه باشند که به فضل الهی در مقابل ملت ایران و جمهوری اسلامی همچنان شکست خواهند خورد.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به مظلوم‌نمایی شمرِ زمان یعنی نخست وزیر کودک‌کش رژیم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: این جنایتکار که سرآمد همه ظالمان تاریخ است به اروپایی ها به دروغ گفت ایران می خواهد ما و چند میلیون یهودی را نابود کند در حالی که راه حل ما برای مسئله فلسطین کاملاً منطقی و منطق بر موازین دموکراسی است.رهبر انقلاب با انتقاد از سکوت اروپایی ها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قدس افزودند: همیشه گفته ایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوه ای که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمینهای اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود.

الازهر درخواست قرآنی فرانسوی ها را رد کرد

احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در ضیافت افطار وزارت اوقاف که در آن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور نیز حضور داشت، درخواست غرب مبنی بر حذف برخی آیات قرآن کریم را رد کرد.وی تصریح کرد: قرآن کریم طی چهارده قرن مورد حملات و بی احترامی برخی ها قرار گرفته و این اقدامات گمراه کننده این روزها نیز ادامه دارد.شیخ الازهر گفت: ما بیانیه ای که توسط 300 روشنفکر و سیاستمدار در ماه آوریل در فرانسه منتشر شد و در آن خواستار حذف برخی آیات قرآن کریم به ویژه آیاتی که متعلق به جنگ یهودیان و مسیحیان شده اند را محکوم می کنیم.دکتر الطیب تاکید کرد: این اقدامات غرب علیه مقدسات اسلام، محکم ترین دلیل برای تروریسم و عامل خونریزی بی گناهان می شود.وی افزود: هیچ آیه ای در قرآن کریم وجود ندارد که خواستار کشتن یهودیان و مسیحیان باشد و برای ظلم و ستم در این کتاب مقدس جایگاهی وجود ندارد. آیاتی نیز که افراد را به جنگ فرامی خواند، در مورد مقاومت در برابر متجاوزان نازل شده است.گفتنی است 300 شخصیت فرانسوی از جمله نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، سه نخست وزیر سابق این کشور و نمایندگانی از گروه های یهودی و مسیحی با امضای بیانیه ای خواستار حذف برخی آیات قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمان‌ها شده اند. این موضوع واکنش های منفی زیادی را در پی داشته است.

مقاومت در یک قدمی ارتش مقاوم جهانی قرار گرفت

حجت الاسلام یوسف الناصری معاون دبیرکل نجباء با اشاره به اینکه در حال حرکت به سمت تشکیل یک ارتش مقاوم جهانی هستیم، بر لزوم حذف رژیم‌های خودباخته‌ای همچون عربستان از معادلات منطقه‌ای تأکید کرد.وی با تأکید بر اهتمام شیعیان عراق به راهبرد وحدت، خاطرنشان ساخت: ما برای آزادی مناطق اهل‌سنت 100 روحانی شیعه تقدیم کردیم، در حالی که حتی یک روحانی سنی برای آزادی این مناطق شهید نشد. این امر نشانگر ایثارگری حقیقی و وحدت وانسجام همه مذاهب عراق است.شیخ یوسف الناصری همچنین در رابطه با محور مقاومت اظهار داشت: در حال حاضر این محور با مرکزیت ایران شکل گرفته است و شاهد حرکت به سمت تشکیل یک ارتش مقاوم جهانی هستیم که باید غیرمسلمانان و غیرعرب‌ها نظیر کوبا، ونزوئلا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز به آن بپیوندند.دکتر الناصری به‌صورت مشخص رژیم آل‌سعود را هدف انتقاد قرار داد و گفت: عربستان که از همه گروهک‌های تروریستی پشتیبانی می‌کند، به نیابت از صهیونیست‌ها با ملت یمن می‌جنگد و از تغییرات دموکراتیک در منطقه جلوگیری می‌کند، مانع اصلی در برابر حرکت به سمت آزادی فلسطین است.شیخ يوسف الناصری در پایان گفتگو با المیادین تأکید کرد: 99 درصد مسلمانان، وهابیت را جزئی از اسلام نمی‌دانند. آن‌ها دست‌پرورده صهیونیست‌ها، انگلیس و آمریکا هستند و هزینه کشتار اهل‌سنت در جهان را تقبّل کردند.

تهدید هم نتوانست عکس رهبری را از لاهور پاک کند

محمد عمران جوان هنرمند نقاش پاکستانی بعد از دوماه تلاش موفق شد چهره مقام معظم رهبری را بر روی دیوار دفتر سازمان دانشجویان امامیه پاکستان در لاهور نقاشی کند. این جوان پاکستانی با وجود خطراتی که ممکن است از جانب گروه های تروریستی به خاطر این کار متوجه اوباشد به خاطر عشق و علاقه به مقام معظم رهبری این کار را به صورت خود جوش انجام داده است و از سوی دیگر، این تصویر عشق و علاقه مردم پاکستان به ایران اسلامی و مقام معظم رهبری نشان می ‌دهد و هنگامی که از آنان دلیل این عشق و علاقه فراوان سوال می ‌کنیم پاسخ می‌دهند: انقلاب اسلامی فقط متعلق به ایران نیست و امام خامنه ای فقط برای شما نیست،‌بلکه  متعلق به ما هم هست.

دبی،میزبان افطاری هندویی شد

به نقل از aboutislam، یک سرآشپز هندو در دبی امارات هر ساله در ماه مبارک رمضان، برای نیازمندان و افراد بی بضاعت افطاری آماده می کند.بابی کاپور سرآشپز هندو، امسال تقریبا به 60 هزار نفر در ماه رمضان غذای داغ، نوشیدنی و دسر داده است.وی در این باره به خبرنگاران گفت: ما اولین بار درسال 2015 این برنامه را آغاز کردیم و نزدیک به 1 هزار و 500 نفر برای افطاری آمدند. در سال 2016 پیشرفت فوق العاده ای داشتیم و 17 هزار نفر را توانستیم غذا بدهیم و سال گذشته رقم شرکت کنندگان در مراسم افطاری ما به بیش از 30 هزار نفر رسید. اما امسال می خواستیم 50 هزار نفر را افطاری داده باشیم با این حال بیش از آنچه تصور می کردیم نتیجه گرفتیم.به گفته کاپور هر غذا هزینه ای معادل 10 درهم (واحد پول امارات) هزینه دارد.کاپورمی گوید: من یک مسلمان نیستم، اما درماه رمضان اغلب روزه می گیریم. دلیل روزه گرفتنم احترام گذاشتن به مسلمانان و تیم کاری در آشپزخانه است که به من کمک می کنند. کار کردن و ایستادن در هوای گرم تابستانی و آماده کردن روزانه  600 کیلوگرم گوشت و 400 کیلوگرم برنج و دانستن اینکه اجازه ندارید تا آخر روز آب و غذایی بخورید، کار ساده ای نیست.وی افزود: کار ما معمولا تا ساعت 8 بعد از ظهر تمام نمی شود و باید به یاد داشته باشید که بعد از رفتن آن ها نیز کار ما تمام نشده و ما باید به آشپزخانه بازگردیم و لوازم آشپزی را تمیز کرده و آن ها را برای فردا آماده کنیم.به گفته کاپور وی روزانه به 2 هزار نفر درماه رمضان افطاری می دهد، با این حال همیشه به دنبال شیوه هایی است که بتواند این رقم را افزایش دهد.

بیمه سلامت،غیر ایرانیان را هم زیر چتر گرفت

مدیرکل بیمه سلامت استان قم طی سخنانی در نشست خبری، با بیان این که سازمان بیمه سلامت در کل کشور حدود 40 میلیون بیمه شده دارد، گفت: در حال حاضر بیش از 399 هزار نفر مردم ساکن در استان قم تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد، بیش از 62هزار نفر کارمند و 217 هزار نفر نیز تحت پوشش همگانی و روستایی هستند و 70 هزار نفر نیز تحت پوشش صندوق ویژه سایر اقشار هستند که طلاب غیر ایرانی نیز در همین صندوق بیمه عضویت دارند.وی افزود: در حال حاضر یک باجه ویژه طلاب غیر ایرانی در ساختمان مرکز خدمات حوزه مستقر است که خدمات مربوط به صدور و تمدید دفترچه این عزیزان در آن انجام می شود. مدیرکل بیمه سلامت استان قم همچنین با بیان این که دفترچه بیمه سلامت همگانی صرفاً محدود به مراکز دولتی است، گفت: در حال حاضر حق بیمه مربوط به 33 میلیون نفر از سوی دولت پرداخت می شود و مابقی حق بیمه را افراد به سازمان بیمه سلامت پرداخت می کنند.وی با بیان این که در حال حاضر هفت دفتر شهری تعویض و صدور دفترچه و 2 دفتر روستایی در سطح استان قم وجود دارد، افزود: در سطح استان قم 926 نفر بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت است که به این ها خدمات ویژه متناسب با وضعیتشان ارایه می شود.

 

الزهرا و حوزه،تقویم 98 را اعلام کردند

تقویم آموزشی مدارس حضوری عمومی و مراکز تخصصی از سوی معاونت آموزشی تربیتی اعلام شد. تقویم آموزشی مدارس علمیه و مراکز تخصصی در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ از سوی معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اعلام شد. بر اساس این گزارش: شروع کلاس‌ها ویژه طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی از ۳۱ شهریورماه آغاز  و تا ۱۳ دی ماه ۱۳۹۷ ادامه دارد. همچنین شروع نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۷ برای همه مقاطع تحصیلی مدارس حضوری عمومی و مراکز تخصصی ایرانی و بین‌الملل از ۱۳ بهمن ماه آغاز می‌شود. تقویم آموزشی مرکز آموزش غیرحضوری و مجازی متعاقبا اعلام می‌شود.

 

آیت الله مکارم،تکلیف عزاداری‌های نامتعارف و حفظ نظام را روشن کرد

آیت الله مکارم با اشاره به پرسش کسانی که می گویند آیا رعایت مقررات رانندگی جزو واجبات هست، اظهار کردند: ما می گوییم بله واجب است و بر اساس قاعده لاضرر از چراغ قرمز عبور کردن حرام است؛ از چراغ قرمز عبور کردن و تخطی از قوانین باعث تصادف و حوادث می شود، غالب این حوادثی که باعث مرگ و میر می شود، به گفته مسئولان بر اثر رعایت نکردن مقررات است و عامل انسانی دارد؛ جاده و اتومبیل در درجه های بعدی هستند. علاوه بر آن، حفظ نظام هم واجب است و آن هم جزو قواعدی است که باید رعایت شود. معظم له تصریح کردند: کسانی که این گونه عزاداری های سخت و سنگین می کنند و گاهی هم خرده شیشه روی زمین پهن می کنند و با بدن برهنه روی آن می غلتند، خلاف شرع اسلام است. این مرجع تقلید با بیان اینکه این گونه عزاداری ها دو ضرر دارد، افزودند: یک ضرر برای خود این افراد است و ضرر دیگر خدشه دار شدن آبروی اسلام و شیعه است. برگزاری عزاداری های سنگین و مجالس و دسته جات آبرومند در جای خودش خوب است اما این چه کاری است که بعضی افراد می کنند و هم ضرر به اسلام و تشیع می زنند و هم ضرر به خودشان. ایشان با اشاره به اینکه گفته می شود در ایام عاشورا نمی توان در کف خیابان های کربلا راه رفت و پُر از خون است؛ گفتند: به جای قمه زدن، به عشق امام حسین(ع) به مراکز انتقال خون بروید و خون بدهید؛ این خون شما جان یک انسان را از مرگ نجات می دهد و کسی که یک نفر را از مرگ نجات بدهد، گویی همه انسان ها را نجات داده است.

 

افراطی ها در هلند علیه اسلام مسابقه گذاشتند

نماینده افراطی و اسلام‌ستیز پارلمان هلند گفت سرویس اطلاعاتی و امنیتی این کشور برگزاری یک مسابقه هنری ضداسلامی را تائید کرده است. «خرت ویلدرز» نماینده افراطی مجلس هلند که بارها به اسلام و مسلمانان توهین کرده می‌گوید سرویس اطلاعات این کشور مجوز برگزاری یک دوره مسابقه کاریکاتور با موضوع پیامبر گرامی اسلام را صادر کرده است. این مسابقه توهین‌آمیز قرار است در اطاق‌های امن حزب تندرو و دست راستی آزادی در پارلمان هلند برگزار شود.ویلدرز گفته nctv یا مرکز مبارزه با تروریسم هلند برای برگزاری این مسابقه چراغ سبز نشان داده و مسابقه احتمالاً در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار خواهد شد. این نماینده افراطی مدعی شده برگزاری چنین مسابقاتی نشاندهنده آزادی بیان در هلند است.ویلدرز پیش از این خواستار ممنوعیت قرآن در هلند نیز شده بود.

 

پاپ با کناره‌گیری اسقف‌های شیلی موافقت کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان با استعفای چند اسقف شیلی موافقت کرده است. در پی افشای بحران آزار گسترده جنسی کودکان توسط عوامل کلیسا در شیلی، ۳ اسقف این کشور از پاپ درخواست کردند با استعفای آنان موافقت کند. یکی از آنها، اسقف شهر اوسورنو در مرکز شیلی است که بحران ابتدا از آنجا آغاز شد. گفتنی است در پی بحران آزار جنسی کودکان توسط عوامل کلیسای شیلی، گمانه‌زنی‌ها از کناره‌گیری هر ۴۳ اسقف این کشور حکایت دارد؛ البته معلوم نیست پاپ فرانسیس با استعفای همه آنان موافقت کند.

 

شیخ الجزیره درباره توطئه دشمنان ضد ایران هشدار داد

«خالد بن تونس» شیخ 'طریقت علاویه الجزایر' با اشاره به توطئه های دشمنان اسلام و ایران گفت: برخی طرف ها با توطئه چینی، سعی می کنند ایران را به دام جنگ بکشانند که این به ضرر همه مسلمانان است و همه باید مراقب باشند. بن تونس صاحب طرح «زندگی مسالمت آمیز با هم» که این طرح در سازمان ملل تصویب شده و یک روز جهانی به این جهت، نامگذاری شده است، وی اضافه کرد: برخی جنگ طلبان در پی آن هستند که به ایران و مسلمانان آسیب برسانند و به همین دلیل باید مراقب آن ها بود، همه باید با هم همکاری داشته باشیم. وی در مورد طرح زندگی مسالمت آمیز با هم نیز گفت: باید صلح را به نسل های آینده آموزش داد تا صلح زیربنای آینده مشترک انسان ها باشد، خداوند فرزندان آدم را تکریم کرده و انسان ها باید در صلح و آرامش کنار هم زندگی کنند و از فناوری های جدید در جهت اهداف انسانی استفاده کنند، نه اینکه با آن به دیگران آسیب برسانند یا دیگران را استثمار کنند. سازمان ملل سال 2017 میلادی ، روز 16 می (26 اردیبهشت) را به پیشنهاد الجزایر به عنوان روز زندگی مسالمت آمیز با هم تصویب کرد. طریقت علاویه در الجزایر ، مغرب ، تونس، اتیوپی، عربستان، فلسطین، سوریه و بسیاری از کشورهای اروپایی پیروان زیادی دارد و شیخ خالد بن تونس رهبر این طریقت است.

 

بیمارستانی در منچستر برای نخستین بار افطاری داد

یک بیمارستان در شهر منچستر انگلستان، در حرکتی موفقیت آمیز امسال در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به دادن شام افطاری به بیماران، کارمندان و بازدیدکنندگان مسلمان کرده است. این نخستین باری است که بیمارستان منچستر رویال مراسم افطاری برگزار کرده است.در حالی که ابتکار این عمل به دست مسلمانان محلی بوده است، بنیاد جوانان محلی هزینه غذای شبانه را داده است. در نخستین شب تنها به 15 نفر افطاری داده شد، اما هر شب مراسم افطاری گسترده تر شده و به میانگین 120 افطاری در هر شب رسید.کشیش پیتر گوم سرپرست بخش مذهبی بیمارستان نیز در این مراسم افطاری با کارمندان و بازدیدکنندگان پیوسته است. وی می گوید نخست درباره ایده برگزاری شام افطاری مردد بوده، اما با مشاهده نتایج مثبت این حرکت، تردیدهایش کاملا از بین رفته و خودش یکی از حامیان آن شده  است.گوم در این باره گفت: هدف این کار آشناسازی مردم با اجتماعات مسلمان، مسئولیت پذیری است و راه اندازی مراسم افطاری ایده بسیار فوق العاده ای بود. افطار یک فرصت عالی است تا مردم همدیگر را ملاقات کرده و پس از یک روز طولانی روزه بودن، خوردن و آشامیدن بسیار  هیجان انگیز است.گفتنی است خدمات بهداشتی ملی بریتانیا بر تعداد زیادی از کارکنان کلیدی مسلمان در تمام سطوح وابسته است. تعداد زیادی مشاوران، کارکنان داخلی، متخصصان، پرستاران، ماموران امنیتی، و تکنسین ها در بیمارستان های این کشور مسلمانان انگلیسی یا مسلمانانی از تبار کشور های سرتاسر جهان هستند که خدمات بهداشتی با مهارت های خود را در خدمت بیماران قرار می دهند.

 

دفتر آیت الله سیستانی خواستار مشارکت مردم در استهلال شد

دفتر آیت الله سیستانی در نجف اشرف از مردم خواست در رصد هلال ماه شوال مشارکت داشته باشند. دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی در نجف اشرف میزان زکات فطره امسال را اعلام کرد. این دفتر اظهار داشت: میزان زکات فطره امسال 1500 دینار به حساب گندم تعیین شده است.دفتر آیت الله سیستانی همچنین از مردم خواست غروب پنجشنبه به استهلال ماه شوال بپردازند.این دفتر افزود: از همه مومنان در عراق و کشورهای همجوار می خواهیم غروب پنجشنبه به ویژه در مناطقی که آسمان آنها صاف است، به استهلال بپردازند. دفتر این مرجع تقلید تصریح کرد: کسانی که اعتقاد دارند هلال را رویت کرده اند باید در این باره کاملا دقت کنند و در دفتر آیت الله سیستانی در نجف یا نمایندگان این مرجع تقلید گزارش دهند.گزارش های رسیده به دفتر آیت الله سیستانی حاکیست که رویت هلال با چشم غیرمسلح در غروب پنجشنبه در عراق و کشورهای همجوار بسیار سخت خواهد بود.

 

کابل،میزبان گروه آل یاسین شد

مصطفی قاسمی، محمد پورعاشوری و گروه مدیحه‌سرایی آل یاسین در سفر به کشور افغانستان به اجرای برنامه پرداختند.به نقل از دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مصطفی قاسمی، محمد پورعاشوری و گروه مدیحه‌سرایی آل یاسین طی ایام ماه رمضان به کشور افغانستان سفر داشتند.اجرای برنامه در جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران، حضور در حوزه علمیه قائم آل محمد(عج) و اجرا در بین طلاب این حوزه، حضور در نماز جمعه غرب کابل در مصلای مدینه‌العلم، اجرای قطعات عربی و فارسی در محفل شب‌ شعر هلال رمضان، حضور در مراسمی که به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی(ره) و ششمین سال تأسیس شورای عالی قرآن افغانستان در مؤسسه خاتم‌الانبیاء(ص) مرکز فرهنگی و کتابخانه کابل برگزار ‌شد، از جمله برنامه‌های این سفر بوده است.همچنین اجرای برنامه در شبکه یک تلویزیون این کشور، اجرا در برنامه حزب رفاه ملی، حضور در محفل قرآنی در شورای اخوت اسلامی و مرکز فرهنگی عصر ما و همایش نزول قرآن و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، همچنین اجرای برنامه در لیالی قدر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حضور در برنامه تلویزیونی شبکه طلوع که با استقبال بی‌نظیر مدیران این شبکه مواجه شد، حضور در شبکه تلویزیونی تمدن و اجرای برنامه در نماز جمعه صالحین در مسجد تمیم و جبیر انصار از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط مصطفی قاسمی، محمد پورعاشوری و گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی آل یاسین (خوزستان) در سفر تبلیغی به افغانستان است.

 

جنگ نرم علیه لبنان به جوانان کشیده شد

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تأکید کرد: کسانی که در نابودی یا تضعیف مقاومت به وسیله جنگ ها و تجاوزهای صهیونیستی و سپس تروریسم تکفیری ناکام مانده اند، هم اکنون به شدت تلاش می کنند تا چهره مقاومت را مخدوش سازند. حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان با اشاره به شکست توطئه ها برای نابودی مقاومت گفت: دشمنان به جنگ نرم جهت فساد اخلاقی جوانان لبنانی روی آورده اند. این روحانی لبنانی اظهار داشت: آنها امروزه به هجمه سیاسی و رسانه ای علیه مقاومت و نمادهای آن می پردازند و می خواهند رعب و هراس را در دل مردم انداخته و آنها را از مقاومت دور سازند.

 

تروریسم،پای رهبر اخوان المسلمین را در قاهره گرفتار کرد

دادگاه جنایی قاهره، علا قرضاوی دختر شیخ یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان را بازداشت کرد.این دادگاه اعلام کرد که دختر قرضاوی و همچنین همسر دختر که عضو شورای عالی حزب الوسط مصر است به اتهام تروریستی و به مدت 45 روز برای انجام بازپرسی حبس می شوند.دادستانی عمومی مصر اظهار داشت که اتهام این افراد پیوستن به به گروه های غیرقانونی، دعوت به براندازی نظام، حمایت از گروه های تروریستی و تلاش برای پیوستن افراد به گروه های تروریستی بر اساس پرداخت پول می باشد.احمد الو العلا ماضی وکیل مدافع دختر قرضاوی نیز تصریح کرد: در این پرونده جمع کثیری از اعضای اخوان المسلمین نیز متهم هستند اما اتهاماتی که به دختر و داماد قرضاوی منتسب شده است پیوستن به گروه های غیرقانونی و حمایت از اخوان المسلمین است.یوسف قرضاوی، مفتی ۹۰ ساله مصری است که رهبر معنوی اخوان المسلمین به شمار می‌رود و از سال ۱۹۶۱ تاکنون در قطر به سر می‌برد.یوسف القرضاوی از جمله افراد تحت تعقیب مصر است که اکنون در قطر اقامت دارد و از یک سال پیش که چهار کشور عربی (مصر، عربستان، امارات و بحرین) روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند یکی از خواسته‌های ۱۳‌گانه آنها برای ازسرگیری روابط با دوحه، قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و اخراج قرضاوی از قطر است که تا کنون قطر حاضر به پذیرش هیچ یک از این خواسته‌ها نشده است.

 

نظری،زکات فطره و متعارف را تبیین کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: هرکسی که واجد شرایط باشد و توان پرداخت زکات فطره را داشته باشد بایستی این زکات را پرداخت کند و در مجموع از جهت اینکه به افراد تعلق می‌گیرد نسبت به زکات متعارف بسیار گسترده‌تر است. از سوی دیگر تفاوت مهم‌تر این دو این است که ویژگی مهم زکات فطره این است که باید به افراد فقیر و کسانی‌که سطح معیشت پائینی دارند پرداخت شود؛ در حالی‌که زکات متعارف را می‌توان به افراد غیر فقیر هم پرداخت و یا برای کارهای عام‌المنفعه استفاده کرد.نظری یادآور شد: زکات فطره فقط باید افراد فقیر پرداخت شود اما زکات متعارف بسیار فراگیر است و به هرکسی ولو اینکه به حد بلوغ نرسیده باشد و حتی متولد هم نشده باشد تعلق می‌گیرد. قطعا زکات فطره تأثیرات خود بر زندگی مستمندان را بر جای می‌گذارد اما افراد باید توجه داشته باشند کمتر از میزان زکاتی که به آنها تعلق می‌گیرد، پرداخت نکنند تا خدای ناکرده دین به گردن آنها نماند. وی افزود: وقف در دیگر مکاتب هم وجود دارد اما زکات مال، خمس و زکات فطره، مختص دین مبین اسلام است. اقدامی همانند پرداخت زکات فطره، بخش عمومی را تقویت خواهد کرد و این هم اقدامی در راستای رفع فقر است. از سوی دیگر برای عملکرد مؤثرتر زکات در جامعه باید مسئله بسیار مهم حذف ربا از نظام بانکی را هم در نظر بگیریم؛ چراکه ما با اقتصاد پولی مواجه هستیم و حذف ربا، بیشترین تأثیر در رفع فقر در جامعه دارد.نظری اظهار کرد: مردم یا زن مُسنی که پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کرده‌‍اند، اگر پول آنها در جریان سرمایه‌گذاری منهای ربا قرار بگیرد، دارای درآمد خواهد بود؛ بنابراین تأثیر حذف را از نظام بانکی تأثیر بسیار بیشتری از زکات فطره در رفع فقر دارد اما متأسفانه ساختارهای بانکی ما هنوز براساس آنچه که شریعت در نظر دارد عمل نمی‌کند و امیدواریم که این شرایط تغییر پیدا کند.

 

ساحل عاج؛ میزبان برنامه‌های قرآنی «مهدی کرمی» شد

به نقل از دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مهدی کرمی، قاری ممتاز کشورمان از استان زنجان برای اجرای برنامه مختلف قرآنی راهی ساحل عاج شد.این قاری ایرانی اعزامی از زنجان که با استقبال چشمگیر مردم ساحل عاج روبرو شد برنامه‌های متنوعی چون تلاوت در سالن اجتماعات مسجد شیعیان لبنانی شهر آبیجان، نماز جمعه مسجد گلف، تلاوت در جمع شیعیان پاکستانی و لبنانی در حسینیه امام خمینی(ره) این شهر را اجرا کرد.بر اساس این گزارش، تلاوت در حسینیه «تعاونوا علی البر و التقوی» در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، ضبط تلاوت در رادیو البیان ساحل عاج، اجرای برنامه در جمع مسلمانان مسجد پلاتو شهر آبیجان و همچنین تلاوت در مراسم روز قدس در شهر ابوبو کشور ساحل عاج از دیگر برنامه‌های کرمی در ساحل عاج بود.

 

طبسی راه حل گره عید فطر را مطرح کرد

طبسی با بیان اینکه باید ببینیم که بعد از یک ماه روزه، وظیفه خود را نسبت به ماه مبارک رمضان انجام داده‌ایم یا خیر تصریح کرد: بیش از دو میلیارد مسلمان در این ایام عید فطر دارند و یکی از بزرگترین دستاورد‌های عید فطر و روزه رمضان می‌تواند تقریب و وحدت بیشتر میان مسلمین باشد؛ از این‌رو اگر خطبا در عید سعید فطر متفق‌القول آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» را مطرح و در مورد آن سخن بگویند دگرگونی در قلوب مسلمین ایجاد خواهد کرد.این محقق و استاد حوزه همچنین در پاسخ به این سؤال که با وجود اینکه عید سعید فطر باید وحدت‌آفرین باشد برخی مواقع به علت تفاوت فتاوا در این مورد شاهد اختلافات بیشتر هستیم، آیا راه‌حلی برای رفع این معضل وجود دارد بیان کرد: قضیه اختلاف فتوا حتی در دوره ائمه (ع) هم وجود داشته و منحصر به زمان امروز نیست و حتی به نظر بنده در سال‌های اخیر، کمتر شده و در چند دهه قبل بیشتر وجود داشت؛ اختلاف در مبنای رویت است، زیرا برخی مراجع رویت با چشم مسلح را جایز می‌دانند، ولی برخی معتقد به رویت تنها بر مبنای چشم غیرمسلح هستند.طبسی پیشنهاد کرد تا کمیته و شورایی در این زمینه تشکیل شود تا شاهد دو دستگی در اعلام روز عید نباشیم و جلوی این مسئله گرفته شود و تاکید کرد: در عین حال باید به مردم آموزش دهیم که همان طور که در مسائل دیگر مانند نماز و حج و ... اختلاف میان فتاوای فقها وجود دارد، در این مسئله هم هست؛ لذا نباید آن‌را مایه تشدید اختلاف قرار دهیم.

 

هشتمین گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارمنی در لبنان کلید خورد

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، به همت مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در لبنان برگزار می‌شود. اولین جلسه علمی این دور از گفت‌وگوها با موضوع «محیط زیست و ارزش‌های مشترك اخلاقی در ادیان الهی» برگزار می‌شود.«تعامل رهبران ادیان با محیط زیست» دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی مسیح (ع) موضوع دومین جلسه علمی هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی است. سومین جلسه علمی هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی با موضوع «تأثیر محیط زیست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه اسلام و مسیحیت» برگزار می‌شود.سلسله جلسات علمی این دور از گفت‌وگوی دینی با موضوع «انسان و طبیعت در آموزه‌های ادیان اسلام و مسیحیت» به پایان می‌رسد. در جلسه چهارم سید حسن اسلامی، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، كارن خانلری، نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و مقام روحانی هرانت طهانیان، مسئول اتحاد كلیسایی در مقر كاتولیكوسی سیلیسی مقالات خود را ارائه می‌دهند.آیین اختتامیه روز جمعه (۸ تیرماه) با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های این سازمان و جاثلیق آرام كشیشیان، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی همراه با جلسه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha