پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ تشییع پیکر آیت الله شیخ مجتبی بهشتی در اصفهان

حوزه/ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: توصیه موکد مرحوم آ یت الله بهشتی این بود که علم بدون تقوا اصل سودمند نیست، همیشه این مطلب را به طلاب یادآور می شد که اگر برای علم و دانش غیر از تقوا ارزشی بالاتر بود، حتما شیطان به این اهتمام می ورزید، بنابراین علما و طلاب علم خود را با تقوا و حلم، مقرون کنند تا علمشان مفید باشد.

حجت‌الاسلام سید احمد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون ابعاد شخصیتی استاد مرحوم خود  آیت‌الله شیخ مجتبی بهشتی در حاشیه مراسم تشییع این استاد، اظهار کرد: آیت‌الله حاج شیخ مجتبی بهشتی از نوابغ بزرگ عصر حاضر حوزه علمیه  و علما بودند.

وی با بیان اینکه آن مرحوم متولد نجف اشرف بود و سال‌های زیادی در کنار پدر خود که از علمای برجسته نجف اشرف بودند به نام آیت‌الله شیخ علی بهشتی، به امر تحصیل و تدریس می‌پرداختند، گفت: آیت‌الله بهشتی در دروس مراجع مختلفی چون آیت‌الله‌العظمی خویی، آیت‌الله شاهرودی، آیت‌الله بروجردی و... حضوری فعال  داشتند.

شاگرد آیت‌الله بهشتی عنوان کرد: آن مرحوم پس از مهاجرت از نجف اشرف به ایران به قم عزیمت کرده  و در درس آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی حضور پیدا کردند.

وی اذعان کرد: مرحوم آیت‌الله بهشتی پس از کسب علمیت و معنویت بالایی به حوزه علمیه اصفهان مراجعت کرده و مشغول تدریس علوم سطح عالی حوزه می‌شوند، من از قبل از انقلاب اسلامی جز شاگرد آن مرحوم در مدرسه علمیه صدر بازار بودم.

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: آن مرحوم به امر شاگرد پروری و تدریس علوم سطح عالی اهتمام بسیار زیادی داشتند، به‌عنوان نمونه آیت‌الله شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه  از شاگردان آن مرحوم بود.

وی ابراز کرد: وزنه علمی آن مرحوم بسیار بالا بود به‌نحوی‌که قریب به نیم‌قرن درس خارج  فقه و اصول را درس می‌گفتند به‌نحوی‌که بر همه نظریه‌های علمی علمای گذشته چون آخوند خراسانی و آیت‌الله نائینی تسلط کامل داشت.

استاد حوزه تأکید کرد: آن مرحوم تقریر دروس آیت‌الله خویی را نکاشته بود و بسیاری اوقات نظریات دیگر علما را رد می‌کردند و با ادله محکم و متقن نظریات خود را اثبات می‌نمودند، از نظر علمی حوزه علمیه اصفهان پشتوانه‌ای بسیار بزرگی را از دست داد.

وی افزود: آن مرحوم از نظر تقوا در نهایت درجه  قرار داشت و بسیار به امور شرعی و اسلام توجه داشت، از نظر برنامه و نظم بسیار دقیق بود، همیشه از انقلاب اسلامی و امام راحل و رهبر معظم انقلاب پشتیبانی محکمی داشت و کمترین قصوری نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام مؤمنی در توضیح خصایص اخلاقی آیت‌الله بهشتی گفت: آن مرحوم همواره قبل از آغاز کلاس تدریس خود حتماً یک سوره‌ای از قرآن کریم را همراه با تفسیر و یا توصیه‌های اخلاقی به طلاب داشتند و به خاطر دارم مدت‌ها درباره خسران از منظر قرآن  برای طلاب در کلاس‌ها توضیح می‌دادند.

وی در پایان اظهار داشت: توصیه مؤکد مرحوم آیت‌الله بهشتی این بود که علم بدون تقوا اصل سودمند نیست، همیشه این مطلب را به طلاب یادآور می‌شد که اگر برای علم و دانش غیر از تقوا ارزشی بالاتر بود، حتماً شیطان به این اهتمام می‌ورزید، بنابراین علما و طلاب علم خود را با تقوا  و حلم مقرون کنند تا علمشان مفید باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha