جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی کلوش، کارگردان و تهیه کننده اهل لبنان

علی کلوش کارگردان لبنانی در حاشیه جشنواره رسانه‌ای غدیرگفت: بسیاری از رسانه ها با یکی دانستن اهل تسنن و وهابیت، آب در آسیاب دشمن می ریزند. نقش حوزه و اهالی رسانه آشکارسازی اندیشه های وهابیت با کمک و یاری علمای اهل سنت است.

 علی کلوش، کارگردان و تهیه کننده اهل لبنان در گفت و گو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در حاشیه برگزاری جشنواره رسانه ای غدیر در عراق، خاطر نشان ساخت: بسیاری از رسانه ها با یکی دانستن اهل تسنن و وهابیت، آب در آسیاب دشمن می ریزند ، این در حالی است که اندیشه اهل تسنن تماما با وهابیت متفاوت است. درست است که وهابیت اندیشه ای است که از یکی از این مذاهب شاخه گرفته، اما در ادامه مسیر دچار انحراف شده است. 

متن گفت و گو به شرح زیر است: 

حوزه - همایش سالانه غدیر را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
این همایش دارای جنبه های گوناگون است که جنبه مثبت آن، ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان اهالی رسانه و برنامه سازان تلویزیونی و سینمایی است. در واقع برگزاری این دست همایش ها در چنین کشورهایی که عرصه مقاومت  می باشند، هم آوایی با گروه های مقاومت اسلامی است .

در ضمن، دعوت از حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ رسانه و کشور برای شرکت در این همایش، خود به تنهایی، باعث ایجاد دیدگاه مثبتی نسبت به این گردهمایی ها می شود و همچنین به آگاهی ما از اوضاع جهان اسلام و منطقه اسلامی کمک می کند. 

حوزه - چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن این همایش ها دارید؟ 

باید در این دست همایش ها، افرادی با دیدگاه های گوناگون حضور یابند و از آنها نیز دعوت به عمل آید. همزمان نیز اگر به تعاملی سازنده میان کارگردان ها و برنامه سازها به منظور دستیابی به نتیجه ای مشخص با هدف ایجاد وحدت بیشتر میان مسلمانان ، توجه شود بهتر می شود.

ضمنا باید برنامه سازان مزبور، به ساخت برنامه ها، میز گردها ، مناظره ها و چنین کارهایی همزمان با برگزاری همایش و با حضور نظریه پردازان و انجام دهند تا بتوانیم از دستاوردهای آنها استفاده کنیم.

حوزه - نظر شما درباره عملکرد خبرگزاری حوزه چیست؟ 

این رسانه، تمام تلاش خود را در جهت نزدیکی میان ادیان ، مذاهب و مدرسه های گوناگون اسلامی، صرف کرده است. 

نفس وجود اینگونه رسانه ها می تواند بسیاری از شبهه های میان مسلمانان را از بین برده و شفاف سازی کند. 

خبرگزاری هایی مانند خبرگزاری حوزه، باید این مسئله را تبیین کنند که اسلام دین واحد همه مسلمانان و این مسلمانان مذاهب گوناگونی دارند؛ از اینرو نباید مسلمانان دچار چند دستگی شوند چرا که اسلام دین واحد است و غیر از این نیست. 

این مهم ترین فعالیت خبرگزاری حوزه است که در کنار آن به پوشش اخبار جهان علما و مدارس اسلامی می پردازد که در کل قابل تقدیر است. 

حوزه - پیشنهاد شما برای بهتر شدن کارکرد این رسانه چیست؟ 

این خبرگزاری تا جایی که می تواند باید سیاست درب های باز را در پیش بگیرد و بیشتر از گذشته از خود انعطاف نشان دهد حتی در برابر کشورهای مخالف و معاند با سیاست تقریب مذاهب. 

در این راستا، باید بر همگان تفاوت میان اسلام ناب محمدی را با اسلام ساختگی گروه های تکفیری آشکار سازد تا مخاطب، خود به انتخاب رویکرد درست دست بزند. 

همانگونه که می دانید، بسیاری از رسانه ها با یکی دانستن اهل تسنن و وهابیت، آب در آسیاب دشمن می ریزند ، این در حالی است که اندیشه اهل تسنن تماما با وهابیت متفاوت است. درست است که وهابیت اندیشه ای است که از یکی از این مذاهب شاخه گرفته، اما در ادامه مسیر دچار انحراف شده است. 

وهابیت با ورود به اسلام، سامان مسلمانان را به هم ریخته و باعث ایجاد چند دستگی در میان مسلمانان شده است. 

بنابراین، نقش حوزه و اهالی رسانه در این باره ، آشکارسازی اندیشه های وهابیت با کمک و یاری علمای اهل سنت است ، تا بتوان مقدار خطر آفرینی این فرقه گمراه را به مسلمانان یاد آور شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha