جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم پاسداشت ۱۳ سال مجاهدت فرهنگی، تبلیغی سفیر انقلاب در اروپا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری گفت:مناسبات تمدن بشری در حال تحول است و تمدنی که مدعی حقوق بشر بوده، امروز دچار بحران هویت شده و بشر امروزی از تمدن‌های مادی که فقط شعار حقوق بشر سر می‌دهند و در یک جنگ جهانی ۷۰ میلیون کشته تحویل جامعه بشری می‌دهند، خسته‌اند و به دنبال آرامش و امنیت هستند؛ عرضه اسلام ناب در این پیچ تاریخی وظیفه حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، شب گذشته در مراسم پاسداشت 13 سال مجاهدت فرهنگی، تبلیغی سفیر انقلاب در اروپا، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی که در مدرسه علمیه آیت‌الله بهجت(ره) شهر قم برگزار شد، با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب نسبت به وضع موجود جامعه بشری و کلیدواژه «پیچ تاریخی» ابراز داشت: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ما در یک پیچ تاریخی قرارگرفته‌ایم و در این وضعیت وظایفی مهمی بر عهده‌داریم.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه تصریح کرد: با بررسی تاریخ بشریت متوجه وقایع و نقاط عطفی خواهیم شد که سبب تغییرات کلی در زندگی بشریت شده است؛ هم‌اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا وضعیت کنونی نیز یک نقطه عطفی برای تغییر زندگی بشریت است یا نه؟.

شکل گیری بلوک غرب و شرق

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به وقایع دو قرن اخیر متوجه دو واقعه انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه می‌شویم که نتیجه‌اش شکل‌گیری بلوک غرب با تفکر لیبرال دموکراسی و بلوک شرق با خروجی نظام مارکسیستی و سوسیالیستی است.

وی اضافه کرد: این دو نظام در قرن بیستم و در طی سال‌های اخیر اقتداری پیدا کردند که تمام دنیا زیر چرخ این دو بلوک قرار گرفت که این دو مکتب در یک نقطه اشتراک نظری و عملی داشتند؛ نخستین اشتراک در بخش نظری؛ دین توانایی تحول و تغییر جامعه بشری را ندارد و بلوک شرق دین را افیون توده‌ها ناامید و بلوک غرب بُعد فردی دین را پذیرفت، دومین اشتراک در بخش عملی؛ در مقام عمل این دو گروه به غارت و چپاول دنیای اسلام پرداختند و حتی مرزهای کشورهای اسلامی بعد از جنگ جهانی اول و دوم تغییر پیدا کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت: بلوک شرق با فروپاشی جماهیر شوروی با شکست مواجه شد و به چند بخش تقسیم شد و چین و اروپای شرقی از آن فاصله گرفت و لازم است بدانیم که ارتباط امروز ما با روسیه با ارتباط ما در 40 سال گذشته متفاوت است؛ روسیه قطعاً به دنبال منافع خود است؛ اما رابطه مساوی ایران با روسیه سبب ارتباط بین این دو کشور شده و استعلای نظام سلطه در این رابطه وجود ندارد.

وی بیان کرد: امروزه شاهد چندقطبی شدن بلوک غرب هستیم، شکل‌گیری اتحادیه اروپا، چند بخش شدن قاره آمریکا با ورود ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر عوامل حاکی از این مسئله است.

 

شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه مطرح کرد: زمانی مصر، یمن، تونس، عراق، لیبی و حتی ایران در زمان حکومت پهلوی تحت سلطه آمریکا قرار داشتند و امروز ما شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم و اسرائیلی که شعار نیل تا فرات را سر می‌داد امروز در تمامی جنگ‌هایش با امت اسلام با شکست مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: در این پیچ تاریخی پایه‌های بلوک شرق و غرب دچار بحران شده و در این میان جبهه اسلام روزبه‌روز در حال پیشرفت و تحول است و در این میان پیشرفت فنّاوری و عصر مجازی کم تأثیر نبوده و فضای مجازی نقش بسزایی را در این اوضاع بر عهده دارد.

 تمدنی که مدعی حقوق بشر بوده امروز دچار بحران هویت شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: مناسبات تمدن بشری در حال تحول است و تمدنی که مدعی حقوق بشر بوده، امروز دچار بحران هویت شده و بشر امروزی از تمدن‌های مادی که فقط شعار حقوق بشر سر می‌دهند و در یک جنگ جهانی 70 میلیون کشته تحویل جامعه بشری می‌دهند، خسته‌اند و به دنبال آرامش و امنیت هستند؛ عرضه اسلام ناب در این پیچ تاریخی وظیفه حوزه‌های علمیه است.

وی گفت: اسلام تمدنی است که بین دنیا و آخرت، عقلانیت و عاطفه، فرد و جامعه، معنویت و عقلانیت، عدالت و پیشرفت، آرمان‌ها و واقعیات و مقام نظر و مقام عمل جمع می‌کند.

حوزه های علمیه باید زندگی بشریت را با اسلام ناب متحول سازد

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه عنوان کرد: امروز در این نقطه مهم تاریخی فقط مسئله دین و مذهب مطرح نیست؛ بلکه زندگی بشریت تحت شعاع این پیچ تاریخی قرارگرفته و ما باید زندگی بشریت را با اسلام ناب متحول کنیم.

وی گفت: انقلاب اسلامی در عرصه تمدن نوین، گام‌های خوبی را طی کرده، ولی به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما هنوز در آغاز راه هستیم، امروز مکاتب هند، چین و مسیحیت مخاطب ما است و ما باید خود را آماده رقابتی جهانی کنیم.

بخش اعظمی از تحولات بشری در آلمان کلید می‌خورد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی برای ما الگو هستند، رنج حضور در آلمان که خاستگاه تفکرها است و کشوری اروپایی که دنباله رو بلوک غرب هست، فعالیت کمی نیست.

وی در پایان گفت: باید بدانیم که بخش اعظمی از تحولات بشری در آلمان کلید می‌خورد، زیرا زیان فلسفی اروپا آلمانی و طلاب جوان باید به زبان آلمانی آشنایی پیدا کنند و از تجربیات حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی گیلانی در این عرصه استفاده کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha