پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با نمایندگان طلاب

حوزه/ مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه در نشستی با نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به ارائه گزارشی از برنامه های جدید حوزه علمیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رجائی در نشستی با نمایندگان طلاب که در دبیرخانه این مجمع برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان طلاب نقش بسیار مهمی برای حوزه داشته و بازوی خوبی برای تحولات و مدیران حوزه هستید؛ چراکه حلقه وصل طلاب و مسئولین حوزه می باشید .

وی ابراز داشت: این مجمع باید به روز و فعال باشد و طبیعتا باید وقت بیشتری بگذارید؛ البته بدون چشمداشت این مسئولیت را پذیرفته اید.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی پس از پیروزی، عرصه های وسیعی را به روی روحانیت باز کرد و این قشر در هر دوره ای متناسب با همان دوره تلاش های خود را انجام و به نیازهای زمان پاسخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی تصریح کرد: نهادها و مؤسسات بسیاری در قم متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است تا بتوانند خدمات خود را به جامعه داشته باشند.

وی بیان داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که پاسخگوی نیازهای نظام بوده و مدیران انقلابی را در مسئولیت های نظام به کار بگیرد

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه اظهار داشت: پس از مدیریت آیت الله اعرافی، انتظارات تحول در حوزه سرعت بیشتری به خود گرفته که نیازمند برنامه ریزی های بهتر و دقیق تری بوده و بر همین اساس به پیش رفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی ابراز داشت: حوزه دارای سند چشم اندازی است که از زمان مدیریت آیت الله مقتدایی کار آن انجام شده و پس از سرکار آمدن آیت الله اعرافی نیز مدنظر قرار گرفته و منشوری نیز برای حوزه و روحانیت تدوین شد.

وی خاطرنشان ساخت: نظامات جامع حوزه نیز از گذشته آغاز و در دوره ایشان تکمیل شد تا حوزه های علمیه بر اساس این نظامات، فعالیت های خود را به پیش ببرد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه تصریح کرد: تدوین برنامه پنج ساله مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز از دیگر فعالیت ها بوده که امروز این برنامه پنج ساله آماده و برای شورای عالی حوزه ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی بیان داشت: سند کارویژه های روحانیت نیز که عرصه های خدمت طلاب پس از دانش آموختگی را معین می کند، از سوی مرکز امور طلاب و دانش آموختگان تدوین شد در پایان راه قرار داشته و تقریبا تکمیل شده است.

وی اظهار داشت: سند آمایش حوزه های علمیه نیز از گذشته آغاز و پس از حضور آیت الله اعرافی این سند بازسازی شده تا بر اساس این سند، تصمیم گیری های مناسب صورت بپذیرد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه ابراز داشت: ایجاد رشته های تخصصی نیز در دستور کار حوزه قرار گرفته که پس از تحقیقات کامل به این نتیجه رسیدیم که امروز بیش از ۲۰۰ رشته در حوزه و مراکز حوزوی در حال ارائه است و برای تدوین درختواره رشته‌های تخصصی حوزه، کارها آغاز و امروز قریب به ۷۰ درصد کار به پیش رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی خاطرنشان ساخت: «نظام آموزش‌های کاربردی و مهارتی»، «تدوین اسناد راهبردی استان ها»، «تدوین برنامه جامع تربیتی طلاب»، «طرح هدایت علمی تربیتی»، «طرح هدفمندی خدمات» و «طرح بودجه ریزی عملیاتی» از دیگر برنامه ریزی های راهبردی حوزه است که در حال انجام می باشد.

وی تصریح کرد: نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برنامه‌هایی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در نظر دارد، زمان‌بر بوده و نیازمند زمان است تا به ثمر بنشیند.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه بیان داشت: تصمیم جدی این است که حوزه تا دو سال آینده در تمام این عرصه‌ها ورود جدی داشته تا طلاب در مدارس علمیه این برنامه‌ها را لمس کرده و شاهد خروجی‌های مناسب آن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی اظهار داشت: در دوره جدید مدیریت حوزه، دفتر اجتماعی-سیاسی راه‌اندازی شده تا طلاب در مباحث اجتماعی و سیاسی، رشد بهتری داشته و شاهد پیشرفت‌ها باشیم.

وی ابراز داشت: همچنین شورای عالی نهادهای حوزوی به ریاست آیت الله اعرافی نیز راه اندازی شده تا بتوان با همکاری، همیاری، تعامل و … بیشتر به دستاوردهای مهمی برای حوزه‌های علمیه کل کشور برسیم.

همچنین آقای شاکر، مسئول بخش آمار استانداری قم و از همکاران دفتر برنامه ریزی و نظارت حوزه نیز در این نشست ابراز داشت: مطالعات آمایش واحدهای حوزوی در سه بخش «برآورد طلبه مورد نیاز»، «تبیین وضع موجود سازمان حوزه‌های علمیه» و «ترسیم و طراحی رسیدن به وضع مطلوب» فعالیت‌های خود را آغاز و کارهایی در این راستا انجام شده است.

وی با بیان این مطلب که آمایش واحدهای حوزوی بر اساس کارویژه‌های روحانیت تعریف خواهد شد، خاطرنشان ساخت: طرح کارویژه های روحانیت در سه موضوع «عرصه حوزه های علمیه با ۷۶ کارویژه»، «نظام اسلامی با ۱۲۷ کارویژه» و «عرصه جامعه با ۶۰ کارویژه» انجام شده است.

مسئول بخش آمار استانداری قم به مصادیق کار ویژه‌های روحانیت اشاره و تصریح کرد: «مساجد»، «آموزشگاه های آموزش و پرورش»، «دانشگاه ها»، «بقاع متبرکه»، «حوزه های علمی»، «مراکز اداری، نظامی، اقتصادی و تفریحی»، «مناصب حکومتی»، «رسانه و فضای مجازی»، «خارج از کشور» و … از جمله مصادیق بوده است.

شاکر بیان داشت: ما در افق ۱۴۱۴ حوزه های علمیه نیازمند ۷۷ هزار و ۸۰۰ روحانی فقط برای مساجد شیعه هستیم تا بتوانیم ۹۰ درصد مساجد شیعی کشور را پوشش دهیم.

وی اظهار داشت: ما در این افق، نیازمند ۳۸ هزار روحانی برای مدارس آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم در متن مدارس ورود مناسب کرده باشیم.

مسئول بخش آمار استانداری قم ابراز داشت: برآورد طلبه در فضای مجازی این است که ما در فضای «کارشناس رسانه»، «نویسنده»، «تهیه کنندگی»، «مُدرس»، «مشاور و مبلغ برخط»، «مولدین محتوا» و «مدیریتی و اجرایی» نیازمند طلاب فاضل هستیم و باید برای افق ۱۴۱۴ برای این موضوعات متخصص تربیت کنیم.

شاکر خاطرنشان ساخت: «مبلغ مشاور تربیتی مددجویان»، «مبلغ گردشگری»، «مبلغ بالینی مراکز درمانی»، «مشاور متخصص تربیتی»، «مشاور عمومی تربیتی»، «مسئولین دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق» و… از دیگر عرصه‌هایی است که روحانیت باید حضور قوی‌تری در آن داشته و برنامه ریزی کرد.

وی تصریح کرد: برای افق ۱۴۱۴ که کارویژه‌های مختلفی نیز برای آن تدوین شده، نیازمند ۳۰۰ هزار روحانی هستیم تا بتوانیم در این نیازها ورود داشته باشند.

مسئول بخش آمار استانداری قم بیان داشت: شبکه سازی از نیازهای امروز روحانیت است که در این شبکه‌ها می توان با همیاری، همکاری، انتقال تجارب و… به دستاوردهای مناسب رسید.

شاکر اظهار داشت: امروز ۱۵۰ هزار طلبه در حال تحصیل در قم، اصفهان و مشهد مقدس حضور دارند؛ همچنین در پنج سال اخیر ۲۱ هزار داوطلب حضور در حوزه‌های علمیه برای قم و استان‌ها (غیر از مشهد و اصفهان) داشتیم که ۳۶ درصد داوطلبین را جذب کرده و در حال تحصیل هستند.

وی ابراز داشت: ورودی‌های آموزش عالی کشور، سالانه یک میلیون و پنجاه هزار نفر است که حوزه‌های علمیه اعم از قم، مشهد و اصفهان، سالانه ۹ هزار و ۵۰۰ نفر جذب داشته و در نتیجه، سهم حوزه از کل، یک درصد است.

مسئول بخش آمار استانداری قم به شاخص های کلان حوزه برای تحقق اهداف ۱۴۱۴ اشاره کرد و گفت: «وضع موجود متوسط سالانه پذیرش حوزه ۹۵۰۰ نفر و وضع مطلوب آن ۱۲۵۰۰ نفر»، «وضع موجود طلاب در حال تحصیل، ۷۵ هزار نفر و وضع مطلوب آن ۹۵ هزار نفر» و «وضع موجود کل طلاب دانش آموخته، ۷۰ هزار نفر و وضع مطلوب در افق ۱۴۱۴، سیصد هزار نفر» است.

همچنین نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در این نشست، پیشنهادات و نقطه نظراتی داشتند که از جمله آن: «حضور نمایندگان طلاب در جلسات استانی مدیر حوزه های علمیه»، «آموزش فضای مجازی به طلاب و فضلا»، «هدایت سیاسی طلاب»، «تحقق برنامه‌ای حوزه در کف حوزه و مدارس علمیه»، «گزینش و جذب مناسب طلاب»، «ارائه گزارشی از دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه در چهل سالگی انقلاب»، «احداث مدارس علمیه در شهرک پردیسان»، «تمرکززدایی بودجه ای از قم و رسیدن بودجه بیشتر به شهرستان ها»، «ایجاد مجموعه های ورزشی برای حوزه»، «رسیدگی بیشتر به وضعیت اخلاقی و علمی طلاب»، «تغییر و تحولات بیشتر در سطح مدیران مدارس علمیه قم»، «جدیت در اجراسازی برنامه های تحولی حوزه»، «در نظر گرفتن ظرفیت شهرستان ها از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه»، «تمرکززدایی محوریت فقه و اصول از رشته های تخصصی حوزه»، «برنامه ریزی مناسب برای دانش آموختگان حوزه»، «پیگیری وضعیت معیشتی، علمی و … طلاب و فضلا»، «فعال سازی آمایش در استان ها»، «استفاده از نیروهای اجرایی و توانمند در بدنه حوزه»، «برنامه ریزی مناسب برای حضور طلاب در شهرستان ها»، «جلوگیری از موازی کاری ها در حوزه» و … از جمله نظرات و پیشنهادات نمایندگان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha