جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، ضمن اشاره به عرضه ۱۶۰۰ عنوان کتاب در بخش ویژه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه در سال جاری از برگزاری نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی در تهران و نیز رونمایی از کتاب شناخت ۲۴ جلدی و سامانه مرتبط با آن در دهه فجر امسال خبرداد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،در خصوص کتب و آثار عرضه شده در بخش ویژه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزوی که با عنوان" گفتمان علمی انقلاب اسلامی" دایر شده، اظهار داشت: این بخش ویژه در واقع به همت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه و با مشارکت نهادهای حوزوی برگزار شد و به طور نسبی با استقبال خوب علاقه مندان و پژوهشگران همراه بود.

وی افزود: نمایشگاه امسال دستاوردهای پژووهشی حوزه از سوی معاونت پژوهش در سه بخش برگزار شد که یک بخش همین بخش عمومی بود که موسسات و نهادها هر کدام به شکل مجزا غرفه دایر کرده و آثار خود را به معرض نمایش گذاشتند.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری ادامه داد: یک بخش دیگر همان طور که عرض شد بخش گفتمان علمی انقلاب اسلامی بود که در این قسمت تلاش کردیم بخشی از کتب برجسته و منتخب را به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این قسمت به شکل متمرکز با موضوع انقلاب اسلامی ارایه کنیم که در این خصوص حدود 400 عنوان کتاب منتخب در رابطه با انقلاب اسلامی در معرض دید قرار گرفت.

دبیر شورای راهبردی نظریه پردازی و گفتمان سازی در عرصه علوم انسانی و اسلامیِ حوزه همچنین گفت: بخش سوم نمایشگاه نیز مربوط به بخش تخصصی آثار منتخب و برگزیده حوزه در عرصه علوم انسانی و اسلامی است که ما در این رابطه از حدود شش ماه قبل با دوازده مرکز حوزوی تعامل و ارتباط برقرار کردیم که این مراکز و موسسات شامل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام صادق(ع)، دارالحدیث، موسسه امام خمینی(ره)، اتحادیه دانش آموختگان حوزه، دانشگاه علوم قرآن و حدیث و غیره بوده است.

وی بیان داشت: ما با این مراکز و موسسات وارد گفتگو شده و تاکید کردیم که در رشته های منتخب آثار برگزیده خود را به ما معرفی کنند و منظور ما از آثار برگزیده آن بوده که در یکی از جشنواره ها و یا همایش های کشوری حایز رتبه شده باشد و همچنین منظور از آثار منتخب آن دسته از آثاری است که خود مراکز و نهادهای حوزوی به انتخاب خودشان به ما معرفی کرده باشند.

وی گفت: در مجموع در این بخش حدود 1600 عنوان کتاب در قالب دو هزار مجلد در معرض بازدید عموم علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفت که این تعداد آثار در 17 رشته بوده است؛ این هفده رشته هم شامل رشته های سنتی حوزه مثل فقه و اصول و کلام و تفسیر است و هم رشته های نوین مثل روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت ، رسانه، مطالعات هنر و غیره.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری همچنین ابراز داشت: در این قسمت هر بخشی دارای عنوان خاص خود است و در آن جا نیز کتاب های موسسه نیز به نمایش درآمد؛ در واقع ما به جای آن که موسسه محور باشیم ، کتاب و محصول محور بوده ایم، منتهای مراتب محصولات هر مرکز و موسسه نیز به طور مشخص در این بخش وجود داشته است.

وی افزود: همان طور که اشاره شد این بخش نمایشگاه ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب بوده و در حقیقت این ها بخش کوچکی از تلاش های حوزه است و چون سال اول اجرای این طرح بود، لذا بضاعت ما در این حد بود اما ان شاءالله در سال های آینده این بخش ویژه با قوت و شکوه بهتری دایر خواهد بود چرا که مراکز متعدد دیگری از حوزه علاقه مند بودند که آثار خود را در این جا به نمایش بگذارند.

دبیر انجمن های علمی حوزه همچنین خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که به شکل مستقل این بخش ویژه تحت عنوان نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال در تهران دایر شود که در این باره در حال انجام هماهنگی ها با وزارت علوم هستیم تا در یکی از دانشگاه های معتبر مثل دانشگاه تهران یا علامه و یا حتی در مرقد مطهر امام راحل برگزار شود و در این نمایشگاه انشاالله آثار منتخب و برگزیده در عرصه علوم انسانی و اسلامی به نمایش در می آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همزمان با برگزاری افتتاحیه این نمایشگاه در تهران که البته هنوز مکان آن قطعی نیست اما در دهه فجر برگزار می شود، از مجموعه 24 جلدی کتاب شناخت آثار منتخب و برگزیده حوزه در عرصه علوم انسانی و اسلامی رونمایی به عمل می آید.

دبیر شورای راهبردی نظریه پردازی و گفتمان سازی در عرصه علوم انسانی و اسلامیِ حوزه همچنین افزود: این مجموعه شامل چهار بخش است که یک بخش آن کتب است که آثار همین نمایشگاه در آن معرفی شده و خود شامل 5 صفحه است، یعنی یک صفحه شناسنامه کتاب، یک صحفه معرفی نویسنده و سه صفحه دیگر مربوط به معرفی خود کتاب است که حجمی در حدود 30 هزار صفحه و 24 جلد را شامل می شود.

وی ابراز داشت: در واقع ما به شکل کتاب و نمایشگاهی و عکس و فیلم این آثار منتخب و برگزیده را به نمایش در می آوریم و انصافاً هم این 12 مرکز حوزوی با دبیرخانه انجمن های علمی حوزه همکاری بسیار خوبی داشته اند.

وی افزود: همزمان در آن مراسم همچنین از سامانه نرم افزاری این مجموعه کتاب شناخت نیز رونمایی می شود که در واقع سامانه برترین های علوم انسانی و اسلامی به شمار می رود تا محققان به جای آن که همه کتب را در این عرصه ها مورد توجه و بررسی قرار دهند، به این وسیله به راحتی بتوانند به کتب مرجع و برگزیده در رابطه با علوم انسانی و اسلامی دسترسی یابند.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری همچنین گفت: خوشبختانه طراحی این سامانه در شرف اتمام است و هم اینک اطلاعات وارد آن می شود که با توجه به حجم بالای آثار یک مقدار زمان می برد اما انشاالله در دهه فجر از آن نیز رونمایی به عمل می آید.

وی در ادامه با اشاره به این که کتاب شناخت و سامانه مرتبط با آن شامل چهار بخش است، افزود: بخش نخست کتب برگزیده است، بخش دوم شامل مقالات علمی و پژوهشی است که ما در این خصوص حقیقتاً فصلنامه های بسیار فاخر داریم که مقالات در موضوعات مختلف و خاص با کلید واژه در این بخش وجود دارد. بخش سوم ، بخش نرم افزارهایی است که در علوم انسانی و اسلامی تولید شده و حتی برخی برند جهانی شده اند که این ها نیز معرفی می شوند و این بخش اخیراً راه اندازی شده و البته در این دوره آثار مرکز کامپیوتری نور قرار داده شده اما در سال های آینده آثار دیگر مراکز نیز قرار داده می شود

حجت الاسلام و المسلمین هاجری اضافه کرد: بخش چهارم نیز مربوط به نشست ها و کرسی های آزاداندیشی است که خیلی از این ها فقط یک بار در قم برگزار شده اما اساتید برگزارکننده و دخیل در آن ها حاضر هستند در هر مرکز علمی و دانشگاهی که اعلام آمادگی کند همین مباحث را به این شکل مطرح کنند، چرا که ما معتقدیم اگر استادی در قالب کتاب یا کرسی یا نشست، فعالیت علمی داشته، باید زمینه ای فراهم کرد که جاهای دیگر نیز از برکات آن بهره مند شوند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha