پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابراهیم دینانی

حوزه/ دینانی با اشاره به عظمت روحی و رتبه علمی علامه طباطبایی، گفت: هانری کربن یک فیلسوف غربی فرانسوی به تمام معنا بود اما وقتی با علامه طباطبایی ملاقات کرد به کلی عوض شد و معتقد بود کسی مثل علامه در روی زمین نیست و معاشرت او با علامه موجب شیعه شدن وی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر ابراهیم دینانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، در آئین بزرگداشت علامه طباطبایی که قبل ظهر امروز با حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان ویژگی ها و سیره عملی و علمی علامه طباطبایی، اظهار داشت: هانری کربن یک فیلسوف غربی فرانسوی به تمام معنابود اما وقتی با علامه طباطبایی ملاقات کرد به کلی عوض شد و معتقد بود کسی مثل علامه طباطبایی در روی زمین نیست و اصلا معاشرت او با علامه طباطبایی موجب شیعه شدن وی شد.

وی در خصوص شیعه بودن هانری کربن بیان داشت: علامه طباطبایی در تهران جلسه تدریس داشتند و من هم در این جلسات شرکت میکردم. من طلبه جسوری بودم. یک روزی از آقای هانری کربن که در آن جلسات شرکت میکرد پرسیدم؛ من با ذکر خفی شما کاری ندارم ولی می شود بفرمایید ذکر جلی شما چیست؟

 دینانی در ادامه افزود: از این سوال من افراد حاضر در جلسه و بخصوص علامه طباطبایی تعجب کردند و  هانری کربن در جواب این سوالم گفت: ذکر جلی من از شب تا صبح ذکر قال الباقر و قال الصادق هست! و این عین عبارتی است که هانری کربن در آن جلسه گفت.

وی گفت: هانری کربن با همه فلاسفه غرب آشنا بود و ممحض در فلسفه غرب بود و خود او می گفت از وقتی که با علامه آشنا شدم دیگران برای من دیگر معنی ندارد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با بیان این که تفسیر المیزان علامه یکی از تفاسیر بزرگ قرآن کریم در جهان اسلام است، ابراز داشت: علامه طباطبایی خیلی آرام بود و با آنکه علوم حوزوی را خوب می دانست و مسلط بر این علوم حوزوی از قبیل تفسیر، کلام، فقه و اصول و فلسفه بود اما ابراز نمی کرد و این یکی از برجسته ترین خصوصیت شخصیتی علامه بود.

 شاگرد علامه طباطبایی ادامه داد: علامه طباطبایی در آزاد اندیشی بی نظیر بود و این مطلب را نباید با ولنگاری یکی دانست.

 دینانی در مورد نوشته های فلسفی علامه، تصریح کرد: علامه طباطبایی در صدد نوشتن فلسفه نبود ولی در آن مقطع ضروریاتی به وجود آمد تا ایشان مجبور شدند در راه فلسفه قدم بردارند و البته فرصت نشد فلسفه را بطور کامل تکمیل کند.

وی با اشاره به عمق علمی تفسیر المیزان علامه طباطبایی، بیان داشت: علامه در تفسیر قرآن کاری کرد کارستان و آن نوشتن النیزان بود و باید به حق المیزان را المیزان نامید.

 استاد فلسفه دانشگاه تهران در خصوص وجه تسمیه تفسیر المیزان، خاطرنشان کرد: اسم این تفسیر المیزان است یعنی میزان و باید پرسید میزان یعنی چی؟ آیا می شود بدون میزان و اندازه کارها را جاو و به پیش برد؟ و این در واقع یه نکته دقیقی است که علامه در نامگذاری این تفسیر دقت عالمانه و حکیمانه ای از خود به یادگار گذاشتند.

وی افزود: میزان و اندازه اسباب اندازه گیری حسی و دنیایی هستند و باید دقت کرد که جهان را با چه چیزی باید اندازه کرد؟ (انا کل شیء خلقناه بقدر) اندازه و میزان و ترازوی جهان را باید با چه چیزی حساب کرد. در واقع علامه طباطبایی می خواهد بگوید خود خدا و کلام خدا میزان است.

دینانی خطاب به حضار و دانشجویان گفت: باید علامه و نظرات و تفسیر المیزان را مطالعه کرد تا با این حکیم بزرگ آشنا شوید.

وی در خصوص خدمات ایرانیان به دانش و بخصوص علوم اسلامی تاکید کرد: من عقیده ناسیونالیستی ندارم ولی مفتخر هستم که ایرانی و زاده ایران هستم و باید گفت  علامه طباطبایی و عالمان ایرانی در طول تاریخ از سردمداران و پرچم داران نشر علوم اسلامی در جهان و جهان اسلام هستند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با یاد عالمان بزرگ ایرانی که در گسترش فرهنگ و علوم اسلامی آثار اسلامی تلاش کردند، خاطر نشان کرد: عالمان ایرانی در اکثر علوم خدمات فوق العاده ای به جهان اسلام ارزانی داشتند که میتوان در علوم ادبی به سیبویهِ که زاده شیراز است برای اولین بار علوم صرف و نحو و بلاغت را تدوین و تالیف کرد و نام کتاب وی الکتاب در ادبیات عرب است.

وی افزود: قرّاء بزرگ قرآن و فلاسفه بزرگ و همچنین صحاح ستّه که شش کتاب اهل سنت است، ایرانی بودند. حتی عالمانی نیز کلینی برای شیعیان و ابوحنیفه از ایرانیان بودند که خدمات شایسته ای برای جهان اسلام انجام دادند.

استاد دینانی در پایان با بیان این سوال که اگر عالمان اسلامی همچون علامه طباطبایی ها نبودند چه اتفاقی می افتاد، تاکید کرد: اگر عالمان دلسوزی مثل علامه طباطبایی ها نبودند کل جهان اسلام را امثال ابوبکر بغدادی ها فرا گرفته بودند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha