جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / جلسه ماهیانه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم

حوزه/ کارشناس پرسمان تربیتی دایره تأثیرگذاری الگوپردازی‌ و شخصیت‌سازی رسانه‌ای در تغییرات فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر آسیب‌های رسانه مدیریت و کنترل نشوند، تاثیرات مخربی در شخصیت وجودی فرزندان ایجاد می‌کنند؛ استفاده بیش از دو ساعت از رسانه‌های تصویری فرزندان را پرخاشگر بار می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم که در ساختمان ۳۱۳ جمکران برگزار شد، ضمن اشاره به ابعاد مختلف تربیت دینی، به قالب‌های مختلف تربیت آدمی اشاره نمود و ابراز داشت: سوادورزی علمی انسان مراتب مختلفی دارد که فارغ از مدرک علمی بازتعریف می‌گردد.

وی ضمن اشاره به ابعاد سنجش سوادورزی آدمی، رنج فقر عاطفی در زندگی را شدیدتر از میزان فقر اقتصادی دانست و اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد همسران ایرانی از ضعف در رضایت‌مندی عاطفی در ابعاد مختلف زندگی رنج می‌برند.

این کارشناس پرسمان تربیتی، دومین بُعد سنجش سواد را ارتباط و تعامل اجتماعی برشمرد و ابراز داشت: انسان عمر خویش را در مواجه و تعامل با دیگران سپری می کنند؛ ارتباطات اجتماعی از پیچیده‌ترین ارتباطات است؛ ارتباط زن و شوهر از بیشترین پیچیدگی در میان انواع ارتباطات برخودار است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه زن و شوهر به لایه‌های زیرین شخصیت یکدیگر دسترسی دارند و انسان در محیط خانه، خود واقعی و حقیقت ذاتی خویش را نمایان می سازد، یادآور شد: ارتباط‌گیری که ناظر به ویژگی شخصیتی لایه‌های پنهان شکل می گیرد، کار را برای تعاملات زناشویی سخت می‌کند.

وی سواد سوم را سواد مالی و اقتصادی دانست و اذعان داشت: مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه ای که سرانه مصرف خانوار آن بی‌محابا از میانگین جهانی فاصله زیادی دارد، تا زمانی که سرانه آن اصلاح نگردد، همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

سخنران این نشست به گستره دورریز مواد غذایی ایرانیان گریزی زد و ابراز داشت: متاسفانه عموم ما ایرانیان در مصرف سوخت‌های فصیلی رعایت تعادل را نمی‌کنیم که در برخی از مواقع به اسراف و اتلاف در مصرف انرژی منجر می‌شود.

وی ضمن اشاره به الگوهای مصرف بهینه انرژی در کشورهای مختلف، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی نیازمند گسترش سواد مالی در عرصه‌های مختلف اجتماعی است؛ عدم آگاهی نسبت به سواد مالی، کشور را با آسیب‌های اقتصادی زیادی روبرو ساخته است.

کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان افزود: ارتقاء این امر نیازمند فرهنگ سازی در حوزه‌های مختلف زیستی از جمله عرصه آموزش، به ویژه آموزش و تربیت در دوران ابتداییو نسل های جوان‌تر است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون سواد رسانه را از دیگر الزامات مهم سنجش سواد آدمی برشمرد و خاطرنشان کرد: در عصر ارتباطات و رسانه، ابعاد مختلف تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر رسانه‌هاست، که شدیدا از شخصیت‌های رسانه‌ای الگوبرداری می‌کنند.

وی چه چیزی ببینیم؟، چه زمانی ببینیم؟ و چقدر ببینیم؟ را سوالات اساسی حوزه سواد رسانه دانست و تصریح کرد: کودکانی که تلویزیون می‌بینند، نمی‌توانند به خوبی استراحت نمایند؛ در نتیجه توجه ایشان به تغییر و تحولات پیرامونی کاهش یافته، در مواجهه با مولفه‌های آموزشی، توان ارتباط گیری ضعیفی خواهند داشت.

کارشناس مباحث تربیتی حوزه کودک و نوجوان، به مصادیقی از تاثیرات سوء و منفی بسیاری از انیمیشن‌ها در شخصیت سازی کودکانه اشاره نمود و یادآور شد: ۶۷ درصد یادگیری کودکان از طریق دیدن شکل می‌گیرد؛ قالب‌های تخریبی انیمیشن در عرصه‌های تربیتی کودکان تاثیر بسزایی را ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که رسانه از دو پیام آشکار و نهان برخودار است، خاطرنشان کرد: سواد رسانه به دنبال کشف پیام‌های پنهان و تاثیرگذار در وجود مخاطب است.

وی به مؤلفه‌های تدریجی عناصر تربیتی، با بهره گیری از ابزارهای نوین رسانه‌ای اشاره نمود و تصریح کرد: رسانه با پیام‌های پنهان، فرهنگ جامعه را هدفگذاری نموده، مقوله تخریب و تغییر فرهنگ را به صورت مقوله‌ای تدریجی مورد توجه قرار می‌دهد.

سخنران این نشست با تأکید بر این که پیام‌های پنهان رسانه‌ای عموما ناظر به شخصیت‌های محبوب فیلم‌ها و انیمیش‌ها و  نیز افعال و کردار پیرامونی این الگوپردازی‌ها دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: گروه‌های اثرگذار اجتماعی که با بهره‌گیری از مولفه‌های رسانه شکل  و قدرت گرفته‌اند، در قالب جریان‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نمود یافته، نسل‌های آینده را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌سازند.

وی دایره تاثیرگذاری الگوپردازی‌ و شخصیت‌سازی رسانه‌ای در تغییرات فرهنگی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: اگر آسیب‌های رسانه مدیریت و کنترل نشوند، تاثیرات مخربی در شخصیت وجودی فرزندان ایجاد می‌کنند؛ استفاده بیش از دو ساعت از رسانه‌های تصویری فرزندان را پرخاشگر بار می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این‌که برنامه‌های هیجانی کودکان را به پرخاشگری و فعالیت‌های مخرب وا می‌دارد، اظهارداشت: کودکانی که زیاد پای تلویزیون می‌نشینند، هوششان متوقف یا به سمت زوال و کاهش سوق پیدا می‌کند؛ کودکان امروزی تحت تاثیر رسانه‌ها صرفا اطلاعات زیادی دارند، نه این که باهوش‌تر باشند؛ کودکان باهوش در رویارویی با مشکلات، به سمت حل مسئله پیش می‌روند.

وی با تأکید بر این که رسانه توجه و تمرکز فرزندان به مقوله‌های آموزشی را کاهش می‌دهد، یادآورشد: هواس پرتی و عدم توجه در کودگان و فرزندان، ناشی از استفاده بدون معیار از رسانه‌های جمعی به ویژه تلوزیون و گوشی‌های موبایل است؛ ضرورت دارد تا سواد رسانه‌ای خانواده ها را ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود، ضمن پاسخ به سوالات حضار، با بیان این که قرار گرفتن در میان گروه‌های همسان، دایره تاثیرگذاری مولفه‌های تربیتی را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: در هم کلام شدن با فرزندان هیچ‌گاه ایشان را پس نزنید؛ مشفله والدین نباید باعث گردد تا شنوندگی ایشان کاهش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha