سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محمد جواد نوروزی - موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/مدیر گروه فقه سیاسی جامعة المصطفی گفت: ما اخلاق انتخاباتی را به عنوان یک مسئله در درون جامعه ایجاد نکرده ایم تا هر کس که وارد انتخابات می شود، در درون این چارچوب عمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدجواد نوروزی پیش از ظهر امروز در نشست علمی«اخلاق سیاسی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق و سیاست را در اندیشه های حضرت امام(ره) در هم تنیده است.

وی مبارزه با رژیم شاهنشاهی را بخشی از اخلاق سیاسی امام راحل دانست و افزود: ظهور انقلاب اسلامی در واقع ظهور تمامی اعتقادات اسلام در ابعاد مختلف بوده و آنچه که موتور محرک جامعه قلمداد می شود، بعد اخلاقی است.

مدیر گروه فقه سیاسی جامعة المصطفی گفت: ما شاهد شکل گیری مفاهیمی هستیم که در کنار اینکه اجتماعی است، سیاسی نیز هست، ما اگر بخواهیم دانشی نگاه کنیم، شاهد شکل گیری مفاهیمی هستیم که برآمده از تحولی عظیم به نام انقلاب است.

حجت الاسلام نوروزی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی گام های بلندی را در راستای تحقق اخلاق سیاسی برداشته است، ابراز کرد: در دهه نخست انقلاب اسلامی انتخابات ما بدون تردید اخلاقی تر از امروز و در چاچوب احکام اسلامی بود؛ امروز به نظر می رسد که در این چهار دهه در این مصداق خاص ضعیف تر شده ایم.

وی شخصیت افراد و عوامل سیاسی اجتماعی را عوامل آسیب های موجود در انتخابات دانست و عنوان کرد: ما انتخابات را از غرب وارد کرده ایم، اما اخلاق متناسب با اسلام و فرهنگ سازی لازم را نهادینه نکرده ایم.

مدیر فقه سیاسی جامعة المصطفی یادآور شد: ما اخلاق انتخاباتی را به عنوان یک مسئله در درون جامعه ایجاد نکرده ایم تا هر کس که وارد انتخابات می شود، در درون این چارچوب عمل کند.

حجت الاسلام  نوروزی خاطرنشان کرد: طبیعتا انتخابات می تواند یک اخلاقی داشته باشد، هر الگوی سیاسی اخلاق خود را دارد و این نوع انتخابات از منظر آموزه های غربی اخلاقی است، چرا که نگاه به قدرت با نگاه اسلام متفاوت است، لذا اخلاق حاکم در انتخابات کنونی با آموزه های اسلام سازگاری ندارد.

وی اظهار داشت: ما فاقد یک سیستم و نهادهایی هستیم که بتواند آفت زدایی کرده و وضع را ساماندهی کند؛ امروزه مشاهده می کنیم که از یک طرف انتخابات در درون جامعه ما باید عامل نشاط و پویایی باشد که اینچنین است، اما از طرف دیگر آسیب هایی دارد که انسان بیم آن دارد که این آسیب ها خللی به ارکان حکومت اسلامی برساند.

مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی یادآور شد: غرب به دنبال اداره جامعه است، اما اسلام به اختیار انسان قائل است، کارکرد مقوله تفکیک قوا پیشگیری از فساد است، اما در نظر بزرگان دین، پیشگیری از فساد با خودسازی حاصل می شود.

حجت الاسلام  نوروزی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید ویژه ای بر اخلاق شده و در این راستا نخستین عنصر راهبردهای رهبر انقلاب علم و پژوهش و دومین عنصر معنویت و اخلاق است.

وی تصریح کرد: با تفکیک قدرت در واقع تفکیک فساد صورت می گیرد و فساد از بین نمی رود؛ اگر سیاست بر خودسازی و اخلاق ابتنا پیدا کند بسیاری از دستاوردها حاصل می شود.

مدیر گروه فقه سیاسی جامعة المصطفی ادامه داد: اهمیت و ضرورت اخلاق هنوز در جامعه تبیین نشده است، در نظام آموزش و پرورش اینکه مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت ما چیست، هنوز بعد از چهار دهه مشخص نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha