جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد رمضان

حوزه/ دیدبان حقوق بشر و مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین اعلام کردند که مسئولان بحرین باید حکم اعدام صادر شده برای دو شهروند در دادگاه های غیر عادلانه را باطل اعلام کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه دیدبان حقوق بشر و مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین اعلام کردند که مسئولان بحرین باید حکم اعدام صادر شده برای دو شهروند در دادگاه های غیر عادلانه را باطل اعلام کنند زیرا این دو نفر تاکید کرده اند که شکنجه شده اند و اعترافات آنها تحت شکنجه بوده است. دادگاه بحرین قرار است حکم نهایی این دونفر به نام های حسین علی موسی و محمد رمضان را در هفته های آینده اعلام کند.

دادگاه بحرین پیش از این در سال ۲۰۱۵ حکم اعدام این دو نفر را صادر کرده بود، اما این دوحکم در ۲۰۱۸ و پس از روی کار آمدن یک گزارش پزشکی که شکنجه این دو نفر را تایید می کرد رد شد تا اینکه دادگاه بار دیگر با ادله جدید حکم اعدام این دو نفر را در ژانویه ۲۰۲۰ صادر کرد.

معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این زمینه گفت: موسی و رمضان برای دومین بار محکوم به اعدام شدند اما ادله قاطعی برای محکوم کردن آنها در دست نیست و آنها تحت شکنجه اعتراف کرده اند و این موجب زیر سوال رفتن نظام قضایی بحرین می شود و از این رو لازم است دادگاه فرصت را برای تصحیح و اصلاح این اشتباه بزرگ غنیمت بشمارد و حکم اعدام این دو نفر را لغو کند.

موسی یکی از این دو محکوم به اعدام در یک پیام صوتی ضبط شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ اظهار کرد: افراد بازجو آنقدر بر اعضای تناسلی من لگد زدند که از شدت درد نمی توانستم سخن بگویم و یکی از شکنجه گران به من می گفت: حکم اعدام تو از قبل صادر شده و نزد ماست و فقط تو باید بگویی که محمد رمضان به تو تفنگ داد تا ما حکم تو را به حبس ابد تخفیف دهیم.

رمضان نیز در این زمینه تاکید کرده که آنها در بازجویی مرا به شدت کتک می زدند و دشنام می دادند و حتی هنگامی که به سؤال های آنها پاسخ می دادم نیز کتک زدن آنها قطع نمی شد و هنگامی که به آنها گفتم کمرم درد می کند آنها مرا روی شکم خواباندند و روی کمرم می زدند و شلوار مرا پایین کشیدند تا کاملا برهنه شدم و در طول مدت بازجویی در همین وضعیت شرم آور بودم.

سید احمد وداعی از مسئولان مرکز حقوق بشر بحرین گفت: تحقیقات گسترده و مستقل درباره شکنجه موسی و رمضان امری مهم است زیرا تلاش های فراوان بین المللی برای اجبار بحرین به مجازات شکنجه گران و متخلفان فایده ای نداشته و اکنون وقت آن رسیده که کارشناسان سازمان ملل به بحرین بیایند تا در این زمینه تحقیق کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha