جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ دشمن برای نفوذ و ضربه زدن طراحی‌های بسیار دقیق و پیچیده‌ای انجام داده اند، بنابراین طلاب باید با تمام وجود وارد عرصه فضای مجازی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام باقر اجاقی، مسئول طرح هجرت حوزه علمیه همدان، روز دوشنبه، در نشست مشورتی شورای تبلیغ استان همدان، با بیان اینکه موضوع مورد بحث، نحوه تشکیل نمازهای جماعات و حضور در مساجد است، اظهار داشت: خروجی این جلسات باید ایجاد ابتکار در نحوه برگزاری نماز جماعت در مساجد باشد و با مطرح کردن ایده‌های مختلف، می‌توان بهترین آن را انتخاب کنیم.

وی افزود: متاسفانه در برخی از موارد، حتی بلندگوی مساجد هم عملا تعطیل شده است و باید گفت کاری که جنگ نتوانست انجام دهد و تعطیل کند، کرونا آن را انجام داد.

حجت الاسلام اجاقی با بیان اینکه باید برای جشن نیمه شعبان برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود، عنوان کرد: در شرایط فعلی نباید از فضای حقیقی نیز غافل شویم و این میدان مهم را از دست دهیم، بنابراین با هماهنگی‌هایی که انجام شده است برنامه ویژه‌ای برای جشن نیمه شعبان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در شهرستان مریانج تمام مساجد و هیئت‌ها را برای برگزاری جشنی باشکوه در نیمه شعبان به میدان آورده‌ایم و با مرتبط کردن همه مساجد به هم با مرکزیت مسجد جامع، اقدام به پخش سرود از بلندگوها خواهیم کرد و حتی با قرار دادن بلندگوهای سیار، نقاط کور را هم پوشش خواهیم داد.

مسئول طرح هجرت حوزه همدان در پایان تاکید کرد: در سراسر استان نیز، نیازمند ابتکار در حوزه مسائل تبلیغ و نحوه برگزاری مراسمات هستیم، البته در تمامی این موارد باید تمام قوانین و پروتکل‌ها رعایت شود.

ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی

حجت الاسلام امین عباسی، از اساتید حوزه علمیه همدان هم در این نشست با تاکید بر اینکه فضای مجازی دارای کاربرد بسیار بالایی، خصوصا در شرایط فعلی است، اظهار داشت: سازمان تبلیغات و حوزه علمیه باید در این زمینه به صورت جدی ورود کنند و برنامه مدونی برای استفاده از این ظرفیت داشته باشند.

وی افزود: پیشنهاد اصلی که زمان مناسبی هم برای آن وجود، ورود در بحث ماه رمضان و استفاده از این فضا، برای تبیین موضوعات دینی و اعتقادی است.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه اتفاقات گذشته، لزوم استفاده از فضای مجازی را نمایان کرد، ابراز داشت: دشمن برای نفوذ و ضربه زدن طراحی‌های بسیار دقیق و پیچیده‌ای انجام داده است، بنابراین طلاب باید با تمام وجود وارد عرصه شوند.

وی فعالیت در حوزه سخت افزاری را هم مهم خواند و گفت: دشمن در تولید شبهه به صورت هنرمندانه می‌تواند تعداد زیادی از طلاب ما را به سمتی بکشاند که تنها مشغول پاسخ به شبهات باشند و خودش در قسمتی دیگر برنامه ریزی و فعالیت کند، بنابراین باید با مدیریت صحیح این فضا، عده‌ای از طلاب در کنار این اقدامات به سمت کار پدافندی بروند و در حوزه‌های مختلف هم فعال باشند.

این استاد حوزه با تقدیر از فعالیت طلاب در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: هر طلبه و یا امام جماعت، با وجود تعطیلی برگزاری نمازهای جماعت، می‌تواند با تبلیغ چهره به چهره و ارتباط گرفتن با مردم و نمازگزاران، در ایجاد فضایی صمیمی تلاش کند.

لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی

حجت الاسلام مرتضی عزیزی، از اساتید حوزه علمیه همدان نیز در این نشست با اشاره به اجرای موفق طرح محراب سبز و برگزاری نمازهای جماعت در فضای سبز، اظهار داشت: در شرایط موجود که برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای بسته مشکلاتی را به وجود می‌آورد، بهتر است که از مکان‌های عمومی که فضای وسیع‌تری دارند، برای برگزاری مراسم‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده شود.

استاد حوزه، استفاده از فضای مجازی را نیز بسیار ضروری خواند و گفت: هیئات مذهبی و مساجد باید با شناسایی سلایق مخاطبان خود، در فضای مجازی به تولید محتوا و برگزاری مراسم زنده و یا بارگذاری کلیپ‌های کوتاه بپردازند.

وی تصریح کرد: در صورت امکان و ایجاد زیر ساخت‌های موجود، می‌توان همان‌طور که در دانشگاه‌ها تحت وبینار کلاس‌ها برگزار می‌شود و همه اعضا با یکدیگر ارتباط دارند، در برخی از هیئت‌ها نیز این کار صورت گیرد و اعضا از این طریق با یکدیگر ارتباط داشته باشند و تا حدود حس و حال هیئت را ایجاد کنند.

استاد حوزه همدان با تاکید بر اینکه باید کارکردهای اجتماعی مساجد نیز مورد توجه باشد، ابراز داشت: روحانیت لزوما نباید تنها به سخنرانی بپردازد، بلکه می‌تواند با سازماندهی مناسب، بسته به شرایط موجود و نیاز محل، به فعالیت‌های اجتماعی روی بیاورند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha