جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دعا

حوزه/ قرآن واژه بلا را در دو جا به کار می‌برد، هم در جایی که به انسان ثروت می‌دهد، می‌گوید: «إِذَا مَا ابْتَلَاهُ»، هم وقتی که انسان گرفتار باشد؛ بنابراین بلا همیشه به معنای امور بد نیست. ما می‌گوییم کرونا بلا است، اما گاهی می‌بینیم که ثروت هم بلاست، شهرت هم بلاست.

حجت الاسلام ناصر خلج، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به آثار دعا و توسل در رفع استرس و اضطراب و دفع بلا در ایام کرونایی، اظهار داشت: قانون خدای متعال این است که در قرآن می‌فرماید: همۀ مردم آزمایش می‌شوند و فرقی بین مؤمن و غیر مؤمن نیست، این خاصیت دنیا است. می‌فرماید:« وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ». گاهی با مریضی است، گاهی سلامتی، گاه ثروت و گاهی فقر. تمام این‌ها آزمایش است.

 کارشناس مذهبی تصریح کرد: قرآن واژه بلا را در دو جا به کار می‌برد، هم در جایی که به انسان ثروت می‌دهد، می‌گوید: «إِذَا مَا ابْتَلَاهُ»، هم وقتی که انسان گرفتار باشد؛ بنابراین بلا همیشه به معنای امور بد نیست. ما می‌گوییم کرونا بلا است؛ اما گاهی می‌بینیم که ثروت هم بلاست، شهرت هم بلاست، بدن سالم هم بلا است. خداوند تمام امور را «مَا ابْتَلَاهُ» می‌داند.

راه های رسیدن به امنیت روانی

وی افزود: این گرفتاری که به وجود آمده و یک بلای بین‌المللی است و تمام مردم را گرفتار کرده هم آزمایش خدای متعال است. برای دفع این آزمایش و این که انسان به امنیت روانی برسد، چه خانوادگی و چه جهانی، باید چند کار را انجام بدهد. اولین راه و عمده‌ترین راه، مسأله دعا است. وجود نازنین حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند: «عَلَیکُم بِسِلاحِ الأنبِیاءِ »، بر شما باد سلاح انبیا، «فَقیلَ : و ما سِلاحُ الأنبِیاءِ؟»؟ گفتند: سلاح انبیا چیست؟ فرمود:« الدُّعاءُ ».

دعا دفع بلا می کند

حجت الاسلام خلج خاطرنشان کرد: در روایات داریم که مؤمن ابتلا پیدا می‌کند و شدیدترین ابتلاها برای انبیا است، برای کسانی است که نزد خدای متعال قرب دارند و سلاح انبیا دعا است. انسان می‌تواند با دعا دفع بلا کند. حتی بالاتر از این داریم که ما دو مفهوم قضا و قدر را داریم. قدر اموری است که تقدیر شده و قضا به اموری می‌گویند که حتمی و قطعی شده است. نبی مکرم اسلام فرمودند که: «لَا یَرُدُّ الْقَضَاءَ إِلَّا الدُّعَاءُ»، قضای حتمی، یعنی چیزی که خدا رقم زده است، با دعا رفع می‌شود.

اصول بهداشتی رعایت شود

وی ادامه داد: در کنار دعا ما باید یک سری کارها را انجام بدهیم، اصول بهداشتی رعایت شود و باید اطاعت کنیم، چرا که از حضرت امام صادق (ع) پرسیدند که آیا حضرت عیسی(ع) که مردگان را زنده می‌کرد، خودشان هم مریض می‌شدند؟ فرمود: بله، ایشان هم مریض می‌شدند. در روایات داریم که حضرت موسی(ع) کمر درد می‌گرفتند یا حضرت امیر المؤمنین(ع) چشم درد می‌گرفتند؛ لذا امور بهداشتی باید رعایت شود؛ اما عمده‌ترین مطلب این است که دعا کنیم. پیامبر فرمودند: «إِنَّ اَلْحَذَرَ لاَ یُنْجِی مِنَ اَلْقَدَرِ»، تا دعا نباشد پرهیز و حذر کردن از تقدیر انسان را نجات نمی‌دهد و فرمود: «وَ لَکِنْ یُنْجِی مِنَ اَلْقَدَرِ اَلدُّعَاءُ»، ولی دعا می‌تواند انسان را از تقدیر نجات بدهد.

 کارشناس مذهبی گفت: اگر قرار است که به امنیت روانی برسیم، مهم‌ترین راه آن و راه رسیدن به آرامش مسأله دعا است و این را هم باید بدانیم که خدای متعال در قرآن خود را معرفی می‌کند و می‌فرماید: « وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ »، اگر بندگانم از من پرسیدند، بگو من نزدیکم و حتما أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ ، حتما کسی که من را دعا کند و درِ خانه من بیاید، او را اجابت می‌کنم؛ البته إِذَا دَعَانِ ، اگر من را بخوانند.

وی افزود: ما در ماه رمضان هم هستیم و بسیار شایسته است که انسان به حضرات معصومین توسل کند تا بتوانیم به امنیت روانی برسیم، چرا که الآن جامعه و خانواده‌ها مشوش هستند و یکی از عمده‌ترین مطالبی که باید رعایت کنیم، این است که به امنیت روانی خود برسیم و این امنیت روانی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

از درِ خانه اهل بیت(ع) غافل نشویم

حجت الاسلام خلج تصریح کرد: پیش از این در دعایی که هنگام ظهر در روزهای ماه شعبان خواندیم، می‌فرماید: « الْفُلْکِ الْجارِیَةِ، فِی اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا»، اهل بیت (ع) مثل یک کشتی در دریاهای توفانی است که هر کس به آن‌ها متوسل شود و سوار آن کشتی شود، نجات می‌یابد و هر کس این کشتی را ترک کند، غرق خواهد شد و در ادامه می‌گوید: «الْکَهْفِ الْحَصینِ»، پناهگاه محکمی برای همۀ دردمندان هستند. « وَغِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبینَ»؛ لذا شایسته و بایسته است که در وضعیتی که پیش آمده است، مخصوصا شیعیان و محبین اهل بیت (ع) از دعا و توسل به در خانه اهل بیت (ع) غفلت نکنند تا بتوانند به آرامش روانی برسند.

 مثبت‌اندیشی

کارشناس مذهبی ادامه داد: مطلب بعدی برای رسیدن به امنیت روانی، مثبت‌اندیشی است، وقتی بلایی می‌آید، به طور مثال همین مسأله کرونا، همه با یک سرفه کوچک می‌گویند ما کرونا گرفتیم، استرس و اضطراب می‌گیرند، ناراحت می‌شوند و اوقاتشان تلخ می‌شود؛ لذا دومین راه مثبت‌اندیشی است؛ یعنی اول دعا و دوم مثبت‌اندیشی. مثبت‌اندیشی هم یک امنیت روانی نسبی بر انسان حاکم می‌کند.

چرا غصه آینده را می‌خورید

وی افزود: مطلب سوم این است که باید توجه داشته باشیم که زیستن در حال حاضر را مد نظر داشته باشیم؛ یعنی انسان باید به حال توجه داشته باشد. در آیات قرآن است که می‌فرماید: « لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ »، چرا غصه آن چه را که از دست دادید می‌خورید، چرا غصه آینده را می‌خورید. انسان باید حال را ببیند. خدا را شاکر باشیم که زنده هستیم و نفس می‌کشیم، حالا یک امتحان هم آمده و زود گذر است و می‌رود و خدا می‌فرماید: وبشر الصابرین.

تقویت باورها

کارشناس مذهبی افزود: نکته چهارم تقویت باورها است. اگر انسان کاری کند که باورهایش تقویت شود، به ویژه در این ایام که مردم گرفتار هستند، به امنیت روانی می‌رسد. همه چیز دست خدا است، ما مخلوق خدا هستیم و باید بدانیم که خیر و شر دست خدای متعال است. اگر در خانه هستیم و اگر در محل کار باید باورها را تقویت کنیم و بدانیم که اگر خداوند نخواهد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. «گر نگهبان من آن است که من می‌دانم - شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد».

وی ادامه داد: اگر انسان باورهای خود را تقویت کند، به امنیت روانی می‌رسد و می‌تواند زندگی راحتی داشته باشد تا جوی که به خاطر بیماری کرونا در دنیا حاکم شده، به حالت عادی برگردد. در روایتی هم حضرت می‌فرماید: « إنّ اللّه بحکمه و فضله جعل الرّوح و الفرح فی الیقین »، خدای متعال به حکم خودش و به فضل خودش راحتی و امنیتی روانی را که قرار است حاکم شود، در یقین و باور قرار داده است؛ لذا آن‌ها که باور قوی داشته باشند و باورهای خود را تقویت کنند، دچار استرس، اضطراب و اعوجاج روحی و جسمی نخواهند شد.

اگر درِ خانه غیر خدا برویم، ضرر کرده ایم

حجت الاسلام خلج تصریح کرد: نکته آخر را در خصوص دعا؛ سؤال این است که چه دعایی کنیم؟ خدای متعال می‌فرماید: « انتم کالمرضی و ربّ العالمین کالطبیب»، همۀ شما مثل بیمار هستید و خدای متعال طبیب است، لذا در این گرفتاری‌ها، انسان اگر درِ خانه غیر از خدا برود، ضرر کرده است. خداوند شفای کامل بدهد به علامه حسن زاده آملی، ایشان یک دیوان شعر دارند و می‌فرمایند: «به مجازی سخن نگویم به حقیقت نگفته‌ایم الله».

همه دست به دعا برداریم

وی افزود: اگر کسی واقعا درِ خانه خدا و اهل بیت(ع) برود و صدا بزند و با دعا و مناجات‌هایی مثل دعای هفتم صحیفه که مقام معظم رهبری فرمودند، توسل کند، هم دفع بلا می‌شود و هم خود انسان آرامش می‌گیرد؛ لذا کسی که بلا می‌دهد، دوای آن را هم قرار داده است، بنابراین خواهش من این است که کسانی که سالم هستند، خدا را شکر کنند که مبتلا نشدند و دعا کنند که پزشکان و متخصصان درمان این بیماری را کشف کنند یا بسازند. در حال حاضر دعا این است. کسانی هم که گرفتار بیماری شدند، باید دعا کنند که مریضی از آن‌ها رفع شود، فرمود: أنا عند منکسرالقلوبهم، من پیش دل‌های شکسته هستم. کسانی که گرفتار هستند، روی تخت بیمارستان هستند، دعایشان زودتر مستجاب می‌شود؛ لذا همه باید دست به دعا برداریم.

کارشناس مذهبی گفت: در بحار آمده است که حضرت امام باقر (ع) وقتی بیمار می‌شدند و بیماری خیلی سخت می‌شد، به وجود نازنین فاطمه زهرا (س) متوسل می‌شدند. با این که ما موظفیم به اهل بیت(ع) متوسل شویم، حضرت باقر (ع) «یا فاطمه» را زیاد می‌گفتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha