جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسین آقا میری

حوزه/ کارشناس مذهبی گفت: خدایی که در قرآن می‌فرماید « اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ»، دعا کنید، من مستجاب می‌کنم، پیامبر(ص) او هم می‌فرماید: «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ»، یعنی این دو باید در کنار هم تعریف شود و معنا پیدا کند. اینکه فکر کنیم وضعیتی که الآن در کشور است، صرفا با دعا برطرف می‌شود، خلاف منطق دینی است.

حجت الاسلام سید حسین آقامیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اثرات دعا و توسل در دفع بلا و کاهش استرس و اضطراب ایام کرونا، اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی، بحثی بین بنی صدر و شهید حسن باقری اتفاق افتاد. حرف بنی صدر این بود که در قاعده نظامی، طرف پیروز در جنگ کسی است که از جهت تسلیحات و نیروی نظامی سه برابر دشمن امکانات داشته باشد؛ یعنی اگر آن‌ها سه نفر هستند، طرف مقابل باید ۹ نفر باشد و اگر آن‌ها سه تا تانک دارند، طرف مقابل باید ۹ تانک داشته باشد، در چنین وضعیتی ما پیروز میدان هستیم و چون ما چنین وضعیتی نداریم، نه نیروی کافی و نه تسلیحات کافی داریم، زمین می‌دهیم، زمان می‌گیریم. این تز بنی صدر بود.

پاسخ شهید باقری به بنی صدر

کارشناس مذهبی ادامه داد: در همان جلسه حرف حسن باقری این بود که آقای بنی صدر، قاعده‌ای که شما گفتید، یک قاعده بین‌المللی است، اما من از شما سؤال می‌کنم، امام حسین (ع) کجای برنامه شما است؟ آیا امام حسین فقط مال حسینیه‌ها است؟ آیا فقط برای دهه اول محرم است یا این که برای تمام زندگی ماست؟« إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ » به چه معنا است؟ امام حسین(ع) فقط امام حسین(ع) غم و غصه ما است یا امام دوران شادی ما هم است.

دو عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس

وی افزود: دقت حسن باقری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تئوریسین‌های دفاع مقدس، در برنامه‌ریزی و طراحی عملیات‌ها، زبانزد فرماندهان بود و تا وقتی هم زمین و میدان نبرد را نمی‌دید، به هیچ وجه به بچه‌ها اجازه عملیات نمی‌داد. وقتی نقشه عملیات را برای فرماندهان توضیح می‌داد و اصطلاحا کالک عملیات را می‌بست، به آقا شیخ عبد الله میثمی رو می‌کرد و می‌گفت: یک روضه حضرت زهرا(س) برایمان بخوان، آن کسی که باید این گره را باز کند، بی بی فاطمه زهرا(س) است؛ یعنی در زمان جنگ، توسل در کنار برنامه‌ریزی و تدبیر اتفاق می‌افتاد. نه اینکه بعضی‌ها فکر کنند که بچه‌های ما فقط زیارت عاشورا می‌خواندند و می‌زدند به خط، نه این که جنگ ما فقط با برنامه‌ریزی و شناسایی پیش رفت. این دو در کنار هم اتفاق افتاد.

سوغات کوله پشتی حاج قاسم

آقامیری ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی می‌فرممود «من از کوله پشتی دوران جنگ که سوغات آوردم، دو نکته از حسن باقری را در آن دارم، یکی اخلاص حسن و دیگری تدبیر او»، لذا فرماندهان حشد الشعبی می‌گفتند حاج قاسم میدانی را که نمی‌دید، در آن عملیات نمی‌کرد، خودش باید میدان عملیات را می‌دید.

«اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ» با «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ» تعریف می شود

وی خاطرنشان کرد: خدایی که در قرآن می‌فرماید: « اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ»، دعا کنید، من مستجاب می‌کنم، پیامبر(ص) او هم می‌فرماید: «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ»، یعنی این دو باید در کنار هم تعریف شود و معنا پیدا کند. اینکه ما فکر کنیم وضعیتی که الآن در کشور است، صرفا و صرفا با دعا برطرف می‌شود، خلاف منطق دینی است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید توکلمان به خدا باشد، شفا را از خدا بخواهیم، اما در کنار آن تدبیر هم داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم و ساختار و مدیریتی که باید اتفاق بیفتد، ایجاد شود، این دو در کنار هم معنا پیدا می‌کند، لذا یکی از انبیای الهی وقتی مریض شد و به خدا عرض کرد شفا را به من عنایت کن، ندا آمد که «قرار نیست تو با توکل به ما، حکمت ما را زیر سؤال ببری. شفا را از ما بخواه، اما مسیر درمان را هم برو و به طبیب رجوع کن، از دارویی که طبیب برایت تجویز می‌کند استفاده کن، اما شفا را از ما بخواه».

آقا میری اضافه کرد: در اتفاق اخیر هم این که بعضی فکر کنند که صرفا با مراقبت به آرامش می‌رسند و چون ضد عفونی و مراقبت می‌کنند پس به این مریضی مبتلا نمی‌شوند. صرفا با مراقبت‌های این چنینی، آرامشی که باید اتفاق بیفتد، ایجاد نمی‌شود. آرامش در توجه به خداوند متعال اتفاق می‌افتد. «الا بذکرالله تطمئن القلوب»، بیانگر همین نکته است.

چه قدر به حرف‌هایی که می‌زنیم، معتقدیم؟

وی یادآور شد: حرف بنده این است که نه صرفا با دعا حل می‌شود و نه صرفا با مسائل علمی و پزشکی. این دو تا باید در کنار هم باشند. بنده کاری ندارم که در کشورهای دیگر چه اتفاقی افتاده است، من از مردمی حرف می‌زنم که از زمانی که چشم باز کردند، سر سفره امام حسین(ع) و امام زمان(عج) بزرگ شدند. به هر حال ما اعتقادات و ادعاهایی داریم. در این بزنگاه‌ها، مشکلات، ابتلائات و امتحان‌ها است که باید نشان بدهیم که چه قدر به حرف‌هایی که می‌زنیم، معتقدیم.

کار غلط برخی اطبای طب سنتی!

آقامیری با انتقاد از برخی رفتارها، گفت: کلیپی منتشر شده بود که بعضی از اطبای طب سنتی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، سراغ مریض‌های کرونایی رفته بودند، آن‌ها را بغل کرده و عکس گرفته بودند، این عمل بسیار غلط است. شما رعایت مسائل ایمنی را داشته باش، در کنار آن طبابت هم کن، لذا در جایی هم که انسان واقعا مستأصل می‌شوند، مثل وضعیتی که امروز داریم، چه باید کنند؟ یک ویروس منحوس که واکسن آن هنوز کشف نشده است و فقط با پیشگیری می‌توان آن را متوقف کرد، اگر درمانی هم وجود دارد، به گفته پزشکان یک درمان قطعی نیست.

آیا منطق دینی می‌گوید دست روی دست بگذار و بنشین در خانه دعا کن؟

وی افزود: آیا در این جا منطق دینی ما می‌گوید دست روی دست بگذار و بنشین در خانه دعا کن؟ منطق ما در قرآن آیه ۳ سوره طلاق است: «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»، از جایی دست شما را می‌گیرم که گمان نمی‌برید، فقط یک شرط دارد که در ادامه آیه آمده است « وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»، توکل به خدا.

کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنیم، شبیه چنین دورانی را در زمان دفاع مقدس داشتیم. یکی از مسئولین می‌گفت: چنین انسجامی را تا قبل از این فقط در دوران دفاع مقدس دیده بودیم؛ یعنی انسجام مجموعه‌های حاکمیتی و مجموعه‌های جهادی و مردمی در کنار هم.

آیا در دفاع مقدس دست روی دست گذاشتیم و فقط دعا کردیم؟

آقامیری خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس ما در مقابل دشمنی قرار گرفته بودیم که نه از جهت نیروی نظامی در حد او نیرو داریم و نه از جهت پول و امکانات. در مؤلفه‌های قدرت (قدرت مادی) دشمن به مراتب از ما جلوتر بود. رمز موفقیت ما در دفاع مقدس چه بود؟ آیا دست روی دست گذاشتیم و فقط دعا کردیم؟ خیر، بچه‌ها زحمت کشیدند و خدا هم بر اساس قاعده الهی به جامعه مؤمنین، مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ، در میدان نبرد ۸ ساله سخت، جوری دست بچه‌ها را گرفت که گمان هم نمی‌بردند، مثل پیروزی در عملیات والفجر ۸، پیروزی در عملیات کربلای ۵، به شرط «وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ». به نظر من در جریان کرونا هم به همین صورت است.

شاهراه رسیدن به آرامش در شرایط کرونایی

وی تصریح کرد: ما باید در کنار مراقبت‌ها و تذکراتی که اطبا می‌دهند، اگر به دنبال یک آرامش قطعی هستیم، توسل، خواندن ادعیه و توکل به خدا داشته باشیم. نتیجه این دو در کنار هم، همان آرامشی است که جامعه می‌خواهد. در غیر این صورت انسان‌ها دچار مشکل خواهند شد. در این ایام می‌بینیم کسانی که می‌گویند: من دعا می‌خوانم، مسافرت هم می‌روم، گردش هم می‌کنم. این خلاف مبنا است.

تدبیر و توکل به خدا؛ دو عامل عبور از بحران کرونا

کارشناس مذهبی اظهار کرد: باید این دوران را با دوران دفاع مقدس تطبیق بدهیم. رمز پیروزی ما در دفاع مقدس تدبیر و توکل به خدا بود. در این صورت است که به تعبیر امام(ره) تمام حق در برابر تمام باطل پیروز می‌شود. ویروس کرونا هم یک نوع جنگ نظام استکباری با ماست. اگر در زمان جنگ یک جور دستمان خالی بود، الآن هم به شکل دیگری دستمان خالی است. به طور مثال واکسن قطعی این بیماری را نداریم، لذا همان کاری که در آن میدان نبرد انجام دادیم، باید در این میدان هم انجام بدهیم؛ یعنی تدبیر و توکل به خدا. این دو در کنار هم جواب می‌دهد، جدای از هم بی‌نتیجه است و موفق نخواهیم شد.

وی افزود: حسن باقری روی عملیات‌ها رمز می گذاشت و می‌گفت رمز بی‌سیم‌ها را به گونه‌ای بگذارید که وقتی بسیجی ما می‌شنود، با تمام فطرت او ارتباط برقرار کند. ایشان در دقت و برنامه‌ریزی در زمان جنگ، دومی نداشت، یعنی تدبیر، برنامه‌ریزی و شناسایی در کنار نماز شب، توسل، ذکر، زیارت عاشورا، دعای کمیل، مناجات نیمه‌شب و... قرار داشت.

آقامیری تصریح کرد: جهاد در زمان دفاع مقدس، جهاد اصغر بود، جنگ بیولوژیکی هم جهاد اکبر است. باید این دو جنگ را با هم تطبیق بدهید و ببینید که چه چیزی ما را در دفاع مقدس موفق کرد، همان عامل ما را در این جهاد کبیر هم موفق می‌کند. چرا که حوزه سلامت، یکی از ابعاد زندگی ماست، جهاد کبیر هم جهادی است که در متن زندگی اتفاق می‌افتد، یعنی در سبک زندگی انسان. حوزه سلامت یکی از ابعاد مهم سبک زندگی ما است.

راه نهایی پیروزی بر کرونا

وی یادآور شد: الآن در مسئله کرونا دعوا بر سر این است که چه کسی این جنگ را به راه انداخته است. جامعه بشری می‌خواهد در این جنگ پیروز شود، یک تدبیر، مدیران دارند که مربوط به نظام سلامت است و یک تدبیر هم مردم که رعایت همان پروتکل‌ها است، اما صرف تدبیر جواب نمی‌دهد، این تدبیر باید با توسل، نماز شب، دعای توسل، زیارت عاشورا و... شود. در این صورت در جنگ با کرونا پیروز می‌شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha