جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهداشت

حوزه/ کارشناس مذهبی با تاکید بر این که کرونا درس‌های زیادی برای بشر دارد، گفت: وقتی آقایان متخصصین امر می گویند در خانه ها بمانید، حتما باید اطاعت شود و به هیچ وجه مبادا تخطی کنیم که عندالله مسئولیم، چون همان طور که فقهای ما در فقه تخصص دارند، متخصصین بهداشت هم در کیفیت استقرار بهداشت تخصص دارند و اسلام به تخصص احترام می گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به آثار دعا و توسل در رفع استرس و اضطراب و دفع بلا در ایام کرونایی، اظهار داشت: «مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ»؛ حضرت حق تعالی می‌فرماید که اگر دعا و التماس و تضرع شما نباشد، هرگز از ناحیه حق مورد توجه نخواهید شد.

 کارشناس  مذهبی تصریح کرد: دعا بستگی دارد به میزان معرفت انسان، چه نسبت به نفس خودش، چه نسبت به ذات اقدس باری تعالی جل جلاله. چون انسان موجودی است در شرف اضمحلال و زوال. حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) در مناجات معروف خود می‌فرماید: «مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الدَّائِمُ وَ أَنَا الزَّائِلُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الزَّائِلَ».

وی افزود: خدای تعالی در اوج اقتدار و حیات لایتناها، حیاتی که انتهایی برای او تصور ندارد، حیاتی که قدرت و علم هم ضمیمه آن است که از صفات ذات حضرت باری تعالی است و دقیقا در مقابلش انسانی است که خود قرآن می‌فرماید: خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً، انسان موجودی است ضعیف، بیچاره وامانده، متحیر، در به در، گرفتار، زمین گیر، مجبور و... تمام این صفات به انسان اختصاص دارد و به واقع چنین است.

یک ویروس که کل طول و عرض آن حتی با چشمان مسلح هم به سادگی قابل رؤیت نیست، آمده و این چنین وحشتی بر جامعه بشری استیلا پیدا کند که تمام قواعد منعقده جوامع بشری در مقابل آن متوقف شود و بشر به فکر ایجاد یک تمدن دیگر و روش و منشی جدید بیفتد.دست هایمان را به دعا برداریم

 ادیب یزدی خاطرنشان کرد: دعا عبارت است از ایجاد ارتباط بین اذل و اعز؛ یعنی بین ذلیل‌ترین و عزیزترین. همین که حضرت حق اجازه فرموده و رخصت داده است که ما دست هایمان را بلند کنیم و ذات اقدس او را مورد خطاب قرار بدهیم و از محضر مبارک او استدعا و التماسی داشته باشیم، اوج عنایتی است که خدای تعالی به بندگان خود کرده است، چون انسان واقعا موجود گرفتاری است. در خصوص زوال، تحیر، گرفتاری، بیچارگی، تنهایی، وحدت و وحشت آدمی هر چه سخن بگوییم جا دارد.

وی ادامه داد: اگر حضرات انبیای الهی، رسول مکرم اسلام(ص) و حضرات اولیای عظام الهی، مولای متقیان، امیرمؤمنان، علی ابن ابیطالب(ع) نبودند که دست ما را بگیرند و به دامن کبریایی حضرت حق برسانند، ما در مقابل این بیچارگی و گرفتاری چه کار می‌خواستیم بکنیم؟ چنانچه ملاحظه می‌فرمایید یک ویروس که کل طول و عرضش حتی با چشمان مسلح هم به سادگی قابل رؤیت نیست، آمده و این چنین وحشتی بر جامعه بشری استیلا پیدا کرده است که تمام قواعد منعقده جوامع بشری در مقابل آن متوقف شود و بشر به فکر ایجاد یک تمدن دیگر و روش و منشی جدید بیفتد.

 بشر موجودی ناتوان، مغرور و خودخواه است

کارشناس مذهبی افزود: اگر خدای متعال می‌خواست قدرت نمایی کند و با اقتدار با بشر برخورد می‌کرد؛ یعنی موجوداتی آسمانی و عظیم به جان بشر می‌افتادند، انسان چه کار می‌کرد؟. آنچه مسلم است، بشر موجود ناتوان، بیچاره، جاهل، مغرور و خودخواه است، فقط شانس آورده است که در پیشگاه پروردگاری رحیم، ودود، رحمان، عطوف و بزرگوار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: تنها شانس ما در عالم هستی این است که خداوند تبارک و تعالی، ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین است. این تنها دستاویز بشر و تنها مستمسک بشری است که بتواند خودش را از این هیمنه بلایا و گرفتاری‌ها نجات دهد .

بیچارگی انسان در پیشگاه پروردگار عالمیان

ادیب یزدی تصریح کرد: عقل اقتضا می کند در چنین شرایطی که این ویروس خانمان سوز که ساخته دست مستکبران و خبیثه‌ها است و یا روند حیات بشری با این ویروس برخورد کرده است، انسان باید استیصال و بیچارگی خودش را در پیشگاه پروردگار عالمیان عنوان کند و از خدای متعال بخواهد که اسباب برطرف شدن این بلیه عمومی را فراهم کند و البته راه این است که تقوا پیشه کند.

بلای کرونا درس‌های زیادی برای سازندگی بشر دارد و من فکر می‌کنم یکی از درس‌های آن، همین است که انسان در پیشگاه پروردگار عالم تسلیم شود و دنبال خدا باشد.وی افزود: اگر می‌خواهیم که خداوند متعال ما را مورد عنایت قرار بدهد، باید تقوا پیشه کنیم؛ یعنی باید نیت کنیم که از آنچه خدای متعال در قرآن نهی فرموده، فاصله بگیریم، به ویژه بانوان جامعه که باید احکام الهی را رعایت کنند، مخصوصا احکام محرم و نامحرم، به بهانه‌های واهی حکم خدا را زیر پا نگذارند و اعظم احکام الهی را مسخره نکنند که البته این شامل عموم جامعه اسلامی ما می‌شود.

اگر امواج بلا نازل شود، بشر چه کار می‌تواند بکند؟

کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی بخواهد بی‌خدا باشد، چه بر سر او می‌آید. یک ذره از نزول بلا چه بر سر بشر آورده است، حال اگر امواج بلا نازل شود بشر در مقابل آن، چه کار می‌تواند بکند. بلای کرونا درس‌های زیادی برای سازندگی بشر دارد و من فکر می‌کنم یکی از درس‌های آن، همین است که انسان در پیشگاه پروردگار عالم تسلیم شود و دنبال خدا باشد.

در مظان ابتلائات الهی هستیم

وی افزود: می‌دانیم که یکی از معروف‌ترین واژه‌های قرآنی، واژه بلا است که حضرات لغوی معانی متعددی برای آن بیان کردند و واژه دیگر فتنه است که این دو واژه با هم تفاوت‌های ماهوی دارند. بلا از آسمان است، فتنه از زمین، بلا برای تنبه است، فتنه برای تفرق، بلا برای این است که انسان متوجه شود و به درگاه پروردگار ملتجی شود و برگردد، فتنه برای این است که انسان اصلاً خدا را فراموش کند و بزند به بیابان‌های جهالت و بد مستی. بلا و فتنه با هم بسیار متفاوت‌اند. اکنون ما در مظان ابتلائات الهی هستیم، این بلا آمد تا خدای متعال بشر و مسلمین را متنبه کند.

 ادیب یزدی ادامه داد: بنده خیلی دوست داشتم که ترامپ ملعون که بسیار نشانه های خباثت از وجود شیطانی او سر زد را ببینم و فقط یک جمله به او بگویم: قاسم سلیمانی ما را ترور می‌کنی!؟ حالا ببین که دست انتقام الهی از آستین اراده حق بیرون بیاید و مخصوصا گلوی تو و کسانی را که به این کار راضی بودند، خواهد فشرد و ما خواهیم دید که این‌ها به چه ذلتی بیفتند، چون خون یکی از مظلوم‌ترین فرزندان اسلام و انقلاب را به زمین ریختند و حالا باید منتظر بلاهایی باشند.

کسی که به درِ حرم حضرت معصومه(ع) اهانت می‌کند و به آن مشت و لگد می‌زند، معلوم است که اعتقادی ندارد و الا نباید به درِ مطهر حرمی که بوسه‌گاه ملائکه الهی است، مشت و لگد کوبید.خدا، پیامبر(ص) و معصومین(ع) را داریم

کارشناس مذهبی اضافه کرد: خداوند متعال به حرمت کعبه، به حرمت رسول خدا و حضرات معصومین، مخصوصا سالار شهیدان، حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) که سپر بلای کائنات است، به مسلمین رحم می‌کند. اگر حرمت حضرت ابی عبدالله(ع) و خون به ناحق ریخته شده آن حضرت نبود که زمین از وسط دو نیم شده بود.

وی با تقدیر از تلاش های کادر درمانی تصریح کرد: ایران در مقابله با کرونا به مراتب از اروپا و آمریکا جلوتر است و خیلی بهتر عمل کرده است و این‌ها همه از برکت تربیت اسلام و آیات قرآن و روش حضرات معصومین است.

به هیچ وجه از دستورات بهداشتی تخطی نکنیم

کارشناس مذهبی یادآور شد: قطعا تبعیت از نظرات متخصصین مد نظر است، چون این حوزه، حوزۀ تخصص در کیفیت استقرار مراتب عالی بهداشت در میان مردم است. این جا دیگر جایی نیست که هر کسی بتواند نظر بدهد. وقتی آقایان متخصصین امر می‌گویند در خانه‌ها بمانید، حتما باید اطاعت شود و به هیچ وجه مبادا تخطی کنیم که عندالله مسئولیم، چون به هر حال همان طور که فقهای ما در فقه تخصص دارند، متخصصین امر بهداشت هم در کیفیت استقرار بهداشت تخصص دارند و اسلام به تخصص احترام می‌گذارند، لذا وقتی از ملت می‌خواهند که در خانه‌ها بمانید، از نظر الهی مکلف هستیم که در خانه بمانیم، أِلا ما خرج بالدلیل.

وی تصریح کرد: باید در خانه‌ها بمانیم تا اوضاع عادی شود و متخصصین دوباره به ما اجازه بدهند که بتوانیم از خانه بیرون برویم. تکلیف الهی است که دستورات بهداشتی را به شدت رعایت کنیم.

کسی که به حرم های مطهر اهانت می‌کند، اعتقادی ندارد

ادیب یزدی اظهار کرد: گاهی اوقات فیلم‌هایی را می‌بینم که عده‌ای رفته‌اند جلوی در حرم حضرت معصومه(ع) یا امام رضا(ع) و فریاد می‌کنند، لگد می‌زنند که در را باز کنند. کسی که به درِ حرم حضرت معصومه(ع) اهانت می‌کند و به آن مشت و لگد می‌زند، معلوم است که اعتقادی ندارد و الا نباید به در مطهر حرمی که بوسه‌گاه ملائکه الهی است، مشت و لگد کوبید یا در محضر معصوم صدایمان را بلند کنیم.

وی یادآور شد: خداوند متعال در سوره حجرات می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید، در محضر پیغمبر اکرم، «لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»، صدایتان را بلند نکنید. مگر می‌شود آدم در محضر امام رضا(ع) وحضرت معصومه(س) صدایش را بلند کند و بخواهد به زور در را باز کند. این در را چه کسی بسته است؟ کسی که تکلیف الهی او چنین بوده است تا مردم مبتلا نشوند. اگر خود امام رضا(ع) تشریف داشتند، می‌فرمودند که درها بسته شود تا مردم سلامت بمانند. این‌ها نکاتی است که مردم باید به طور جد رعایت کنند و یک تکلیف است تا ان‌شاءالله شرایط عادی شود.

ان شاءالله شاهد بازگشت آرامش و سلامتی کامل به مردم باشیم

کارشناس مذهبی در پایان گفت: امیدوارم که شاهد بازگشت آرامش و سلامتی کامل در میان آحاد ملت باشیم و خداوند دل رهبر عزیز ما، مراجع نورانی و عظیم الشأن، حوزه علمیه نورانی ما که ریشه اسلام از آن جا رشد می‌کند و تغذیه می‌شود، را شاد کند و ما به زودی شاهد برطرف شدن این بلیه در کشور عزیزمان باشیم، ان‌شاءالله.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha