پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با تاکید بر این که دعا و نیایش فشار عصبی و روانی را کاهش می‌دهد، گفت: متخصصان می‌گویند اولین مسأله‌ای که باعث می‌شود تأثیرگذاری کرونا روی انسان جدی شود، حالت یأس و نا امیدی و احساس شکست است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اثرات دعا و توسل در دفع بلا اظهار داشت: به هر حال ما مسلمان هستیم و کشورمان هم یک کشور اسلامی است. یک بلا و بیماری در این جامعه پخش شده است که بی‌سابقه هم نیست. فکر می‌کنم که هر بیماری واگیرداری را طاعون می‌گفتند، در گذشته به صورت وبا بوده است و اکنون به شکل دیگری بروز و ظهور کرده است که‌گاهی اوقات این بیماری‌ها دست ساز افرادی است که « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ»، افراد با دست خود این فسادها را ایجاد می‌کنند و امیدوارم که این نیرنگ‌شان به خودشان برگردد و مردم دنیا نجات پیدا کنند.

تضرع منحصر به مسلمانان نیست

وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی وقتی بچه مسلمان‌ها دور هم هستند، یک تفاوت جوهری با سایر آدم‌ها دارند. تفاوتشان این است که وقتی کار سخت می‌شود و بلایی پیش می‌آید، چه طبیعی و چه غیر طبیعی که در قرآن تحت عنوان «باسا و ضراء» از این دو یاد می‌شود که‌گاهی به جسم و بدن ما می‌خورد و گاهی هم بیرون است، مثل ورشکستگی یا این که در جامعه از عزت می‌افتیم. در این وضعیت اهل تقوا به حالت تضرع می‌افتند، (لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ). البته تضرع منحصر به مسلمانان نیست. مسیحیان و یهودیان و اهل کتاب هم تضرع دارند.

روز نیایش در کاخ سفید!

وی افزود: در روزهای گذشته شنیدم که در آلمان برای اولین بار اذان از بلند گوها پخش شده است. در کاخ سفید، روزی را به عنوان روز نیایش گذاشتند. مسیحیان گاهی اوقات اجتماعاتی دارند در زمان‌های طولانی ۱۲ ساعت و ۲۴ ساعت که با تضرع در برابر خدای تعالی قرار می‌گیرند. این لطف الهی است که راه را بر بندگان خود باز کرده است که زمانی که دچار گرفتاری می‌شود، او را بخواند.

خدا را خالصانه بخوانید

کارشناس مذهبی اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید که انسان‌ها به طور فطری این گونه‌اند که وقتی کشتی متلاطم می‌شود، « دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»، خدا را خالصانه می‌خوانند، « فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَی الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ »، و متأسفانه همین که نجات پیدا می‌کنند، مشرک می‌شوند؛ یعنی کسی یا چیز دیگری را در کنار خدا می‌گذارند و گاهی اوقات حتی خدا را هم کنار می‌گذارند، اما در هر حال از برکات بلا، توجه خواسته یا ناخواسته همگان به سمت خدای تعالی و مناجات با او، گفتار با او فریاد با او است؛ یعنی جهت مثبت بلاها این است که آخرت بیشتر در چشم انسان می‌آید، خطر را جدی‌تر می‌بیند و بیشتر توجه می‌کند.

گاهی می‌گویند ما دعا می‌کنیم، اما آیا بلا می‌رود یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی خاطرنشان کرد: انسان در دنیا آن قدر پلشتی می‌گیرد که خدا و قیامت و رفتن را فراموش می‌کند. راه خوبی که وجود دارد و ما به عنوان مسلمان آن را در اختیار داریم، این است که باید با خدا صحبت کرد، به او گفت و با او مناجات کرد. گاهی می‌گویند که ما دعا می‌کنیم؛ اما آیا بلا می‌رود یا خیر؟ اما همین که من می‌توانم در گرفتاری‌ها با کسی صحبت کنم و یک همراه، هم دل، هم زبان و یک گوش نزدیک که: « أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ »، از رگ گردن به من نزدیک‌تر است، خود وجود چنین چیزی من را از تنهایی در می‌آورد. چون اگر انسان احساس تنهایی و شکست کند، همان موقع باخته است، ولی شخص با ایمان که خدای تعالی را قبول دارد، در هنگام گرفتاری و مشکلات، کسی را دارد که با او صحبت کند.

دعا کردن محدود به زمان و مکان خاصی نیست

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: این موضوع در مسیحیت به شکل دیگری وجود دارد و در میان مسلمانان به نحو دیگری است که محدود به زمان و مکان خاص هم نیست، گرچه در مساجد، جمع، حرم‌های مقدس، دعا کردن و در آن جا خدا را خواندن، تأثیر جدی‌تری دارد و باید هم باشد و الحمدلله هست، اما غیر این در اسلام برای این که به یاد خدا باشیم، محدودیتی وجود ندارد و فرقی نمی‌کند که انسان در کجا باشد، در اتاق، در محل کار، کوچه، خانه و هر جا که باشد خدا هست.

کاهش فشار عصبی و روانی با دعا

وی افزود: برخی از منحرفین و کسانی در مکاتب دیگر می‌گفتند خدا می‌خوابد، خدا خسته است. در جواب این‌ها خدا به صراحت در آیت الکرسی می‌فرماید: « لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ »، اصلاً خواب و چرت او را نمی‌گیرد. او زنده است،« کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ». بنابراین این که آیا پس از دعا کردن بیماری می‌رود یا خیر، بحث‌های بعدی است و بحث اولیه و اصلی این است که همین که شما خدا را صدا می‌زنید، یک همراه جدی دارید که با او درد دل می‌کنید و تخلیه می‌شوید و فشار عصبی و روانی را کاهش می‌دهد که‌گاهی ممکن است خود این‌ها انسان را بکشد.

پرستاران و پزشکان احساس تنهایی و غربت نمی‌کنند

 کارشناس مذهبی گفت: متخصصان می‌گویند اولین مسأله‌ای که باعث می‌شود تأثیرگذاری این بیماری روی انسان جدی شود، حالت یأس و نا امیدی و احساس شکست است. یک هفته قبل از عید نوروز بنده عرض کردم که مسلمانان با بقیه فرق می‌کنند، ما به یاری خدا این بیماری را شکست خواهیم داد. بچه‌های ما جهادی عمل می‌کنند و کار تعطیل می‌شود. الآن می‌بینید که پرستاران و پزشکان احساس تنهایی و غربت نمی‌کنند. عده‌ای از جوانان مجاهد و طلبه‌ها و دانشجوها رفتند بیمارستان‌ها و کمک کردند. چندین شب پیش خانمی از دوستان که در بیمارستان کمک می‌کرد، با همسرم تماس گرفته بود، گفتم بپرسد که شرایط چگونه بوده است؟ می‌گفت، آن جا که ما کار می‌کردیم، مردم آن قدر غذا و وسیله می‌آوردند، نمی‌دانستیم چه کار کنیم. این اتفاق مربوط به تعهد به خدا و اسلام است.

بی توجهی به جان انسان ها در غرب

وی تصریح کرد: ما مسلمانان هیچ وقت نمی‌گوییم که این مریضی چه ربطی به من دارد. شخصی در غرب صریحا گفته بود که کرونا سبب شده است جامعه کمی سالم‌تر شود که این نکته عین نظریه فلسفی نیچه است که می‌گوید باید در جنگل چند تا شیر باشد که حمله کنند و آهوهای مریض و پیر را بخورند که آهوهای جوان و سرزنده بمانند. الآن در ایتالیا و جاهای دیگر پیرمردها و پیرزن‌ها را رها می‌کنند، اما در میان مسلمان‌ها به هیچ وجه این گونه نیست. همه احساس وظیفه می‌کنند و این با من آشنا نیست، این پیر است و نظیر این حرف‌ها، اصلاً معنایی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی افزود: در جریان بیماری اخیر دیدیم طلبه‌ای که همسر و بچه‌هایش را از دست داد، اما کارش را رها نکرد، چون احساس وظیفه می‌کند و برای آخرت خود توشه تهیه می‌کند. این‌ها برمی‌گردد به ارتباط با خدا.

مردم مراعات کنند

وی گفت: ارتباط با خدای تعالی گاهی با زبان است که همان دعا است؛ اما گاهی اوقات هم ذکر، ذکر عملی است و فرد به نحوی عمل می‌کند که خدای تعالی دوست دارد و این منحصرا مال اهل تقوا و تدین و کسانی که خدا را باور دارند، است و این‌ها اتفاقا بیشتر و بهتر ورود می‌کنند. دیدیم که بیماری در قم در ابتدا آمار بالا بود؛ اما به مرور کاهش داشت و ان‌شاءالله خیلی سریع پایین‌تر هم می‌آید، چون مردم مراعات می‌کنند و می‌خواهند در عمل هم رضایت خدا را کسب کنند. در سایر شهرها هم به همین ترتیب است. من شک ندارم که این بیماری در شهرهای دیگر هم رو به افول خواهد رفت. باید از خدا کمک بخواهیم و دعا کنیم، چرا که در روایات آمده است که خدای تعالی تقدیرات را هم به واسطه دعای مردم عوض می‌کند.

تعجب انگلیسی ها از نماز باران آیت الله خوانساری(ره)

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: در همین قم هم اتفاق افتاده بود که زمانی آیت الله محمدتقی خوانساری برای نماز باران رفته بودند. انگلیسی‌ها در همین خاک چادر زده بودند، تعجب کرده و پرسیده بودند که ماجرا چیست؟ گفته بودند که این‌ها نمازی دارند به نام نماز استسقا و باران، می‌خواهند دعا کنند که باران ببارد. گفتند مگر می‌شود در این هوای گرم باران ببارد، اما دیدند که هنوز نماز تمام نشده بود، باران آمد. برای خدا کاری ندارد. تمام این علت‌ها و اسباب دست او است، او فرمان داده است که این چنین عمل کنند.

گاهی اوقات دعا قضای قطعی را هم می‌تواند عوض کند

این کارشناس رسانه ملی افزود: عالم تسبیح خدا می‌گوید و مطیع است؛ بنابراین دعا جایگاه خود را دارد و بسیار محکم هم باید از خدا بخواهیم، آنگاه تقدیرات را عوض می‌کند و حتی گاهی اوقات دعا قضای قطعی را هم می‌تواند عوض کند. خدای متعال می‌فرماید: بگو خدای تعالی به شما نگاه نمی‌کرد، « لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ »، اگر دعای شما نبود. بخوانید خدا را، به شما توجه خاص می‌کند.

دعا جای خود، درمان هم جای خود

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی خاطرنشان کرد: دعا کاری است که باید به جای خود انجام شود، اما درمان هم باید در جای خود باشد؛ مراعات نیز به همین ترتیب، رسیدگی و دلسوزی برای مردم هم به همین صورت. دولت و مسئولین باید این مسأله را جدی بگیرند؛ البته الآن جدی‌تر برخورد می‌کنند که امیدوارم که موفق شوند. مردم هم نباید بی‌مبالاتی کنند و باید نشان بدهیم که ما مسلمانان با دیگران تفاوت ماهوی و جوهری داریم. هم دولتمان باید متفاوت باشد و هم ملت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha