جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دعا

حوزه/ حجت الاسلام بهاری گفت: وقتی شما درِ خانه خدا را دق الباب می‌کنید، او را که صدا می‌زنید، قطعا پروردگار عالم به شما توجه می‌کند. در اواخر دعای کمیل داریم که: «یا سریع الرضا»، کسی است که زود راضی می‌شود، ذکر او شفا و اسم او دوا است.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به آثار دعا و توسل در رفع استرس و اضطراب و دفع بلا در ایام کرونایی، اظهار داشت: غالبا این نکته مورد سؤال و پرسش است که وقتی ما به اضطراب یا دلهره‌ای در هر امری می‌رسیم، به کجا پناه ببریم؟.

 کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در روایت داریم که شخصی به حضرت امام صادق (ع) عرض کرد که این خدایی که شما آدرسش را به من می‌دهید، نمی‌بینم و او را قبول ندارم. حضرت از او پرسید: تا حالا پیش آمده است که در کشتی قرار بگیری و کشتی در طوفانی گیر کند؟ گفت: بله. پرسید شده است که در این لحظه از همه جا قطع امید کنی و تمام وجودت را ترس بگیرد؟ عرض کرد: بله. گفت در آن لحظه در دل اتکایی به چیزی داشته‌ای؟ گفت: بله، به یک منبع غیبی دلم خوش بوده است که من را از این سختی و گرفتاری نجات بدهد. حضرت فرمود: این منبع غیبی همان خدا است. همان نقطه اتکایی که در درون دل شما است، خدا است.

دعا به انسان یک آرامش درونی می دهد

وی افزود: قطعا منبع تمام التجاءها و التماس خود خدا است، اما ما در دعا گاهی با ابزار و وسیله‌ها سراغ خدا می‌رویم که این هم درخواست خود پروردگار است. بعضی  مطالبی را مطرح کرده‌اند که مثلا الآن امام رضا(ع) یا حسین بن علی(ع) چه می‌کنند؟. این‌ها مرکز اتصال بین آسمان و زمین هستند. وقتی پروردگار می‌گوید: با وسیله‌های من سراغ من بیایید، به این معنا است که با این افراد خوش آبرو، درِ خانه من بیایید، قطعا شما را رد نمی‌کنم و قطعا آرامش و تسلی خاطر درِ خانه خدا فراهم می‌شود، چرا که دعا به انسان یک آرامش درونی می دهد.

حجت الاسلام بهاری خاطرنشان کرد: دعا مثل پرهیز در بعضی از رفتارها است. به طور مثال وقتی سرما می‌خورید، به پزشک هم که مراجعه می‌کنید، به شما می‌گوید این دارو را بخور، اما غذای سرخ کردنی، ترشی‌جات و... نخور. جریان دعا همان پرهیز است، همان آرامش دادن و دور شدن از خطاها و نزدیک شدن به منبع فیض است.

وی ادامه داد: افرادی که با دعا و توسل و توجه به اهل بیت (س) دل خود را مطمئن می‌کنند و به پروردگار عالم می‌سپارند، قطعا آرامش خاطرشان بسیار بالاتر از کسانی است که در قالب دعا قرار نمی‌گیرند.

دعا فقط مخصوص شیعیان و مسلمانان نیست

 کارشناس مسائل مذهبی افزود: دعا فقط مخصوص ما شیعیان و یا مسلمانان نیست، دیده شده که حتی در کشورهای مسیحی، یهودی و حتی هندوها و چینی‌ها به دعا متوسل شدند. چون دعا به انسان آرامش عنایت می‌کند.

وی تصریح کرد:  در روایات هم داریم: دعا سلاح مؤمن است. این سلاح هم به درون انسان آرامش می‌دهد و هم محیط او را صاحب امنیت می‌کند. در حال حاضر به دلایل بهداشتی ممکن است شرایط دعای جمعی نداشته باشیم؛ اما هر کدام از ما می‌توانیم در منازل خود و جایگاه عبادی درون خانه‌مان به دعا بپردازیم.

دلتان را به خالق هستی بسپارید

حجت الاسلام بهاری اظهار کرد: در روایات از پیامبر اکرم داریم که «الدعا مخ العباده»، مغز عبادت دعا است؛ یعنی مغز اطاعت و بندگی پروردگار عالم دعا است. دعا دل انسان را به خالق هستی نزدیک‌تر می‌کند. یک نفر دعاهای امام معصوم (س) را به زبان عربی قرائت می‌کند، یک نفر هم با زبان مادری خود با پروردگار نجوا می‌کند. مهم این است که شما از غیر بریده شوید، دلتان را به خالق هستی بسپارید و قطعا و قطعا این اتصال، این توجه و توسل منابع خیر و درهای رحمت را به روی انسان خواهد گشود. پیامبر می‌فرماید: «گفت گر بکوبی یک دری - عاقبت زان در برون آید سری».

درِ خانه خدا را دق الباب کنید

وی افزود: وقتی شما درِ خانه خدا را دق الباب می‌کنید، او را که صدا می‌زنید، قطعا پروردگار عالم به شما توجه می‌کند. در اواخر دعای کمیل داریم که: «یا سریع الرضا»، کسی است که زود راضی می‌شود، ذکر او شفا و اسم او دوا است. «یا نورُ الْمُسْتَوْحِشینَ فِی الظُّلْمِ»، ای کسی که در ظلمت و تاریکی نور هستی و برای انسان راه گشا؛ لذا توسل و توجه به دعاهای متعدد، دعاهایی که در صحیفه سجادیه است، دعاهای خمس عشری که ابتدای مفاتیح آمده است مثل مناجات تائبین، مناجات شاکین و یا دعای هفتم صحیفه که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، گره از کار ما می‌گشاید.

در دعا بخیل و حسود نباشیم

 کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: بنابراین دعا اسباب خیر انسان و گره گشای زندگی انسان است و خوش به حال کسانی که متوجه این امر می‌شوند. این نکته را هم باید در دعا رعایت کرد که فردی دعا نکنیم، جمعی دعا کنیم؛ یعنی برای خودمان دعا نکنیم، برای عموم دعا کنیم، در دعا بخیل و حسود نباشیم، تنگ نظر نباشیم. جامعه مسلمین را دعا کنیم، خیر خواهان عالم را دعا کنیم، از خدا بخواهیم که این بلا را از مجموعه انسانیت دور کند و به همه سلامتی و صحت و عافیت عنایت کند؛ البته در این سختی‌هایی که برای شما فراهم شده، اگر صبور باشید، در انتهای این صبر هم بشارت و خیر است و قطعا پروردگار عالم صابرین و متوسلین به ذات مقدس خودش را مورد تفضل و عنایت قرار خواهد داد.

تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری

وی یادآور شد: از جامعه پزشکی و پرستاری که تلاش می‌کنند، نیروهای مسلح و مجموعه کسانی که در این وادی در خط مقدم فعالیت می‌کنند، طلاب، دانشجوها و مجموعه جهادی که اکنون به نحوی نقش ایفا می‌کنند، تمام کسانی که از امور بهداشتی تبعیت می‌کنند، باید تشکر کرد.

دعا از ابزارهای باز شدن گره‌هاست

حجت الاسلام بهاری در پایان گفت: باید این نکته را هم یادآور شد که دعا یکی از ابزارهای باز شدن گره‌های اصلی جامعه است. ان‌شاءالله که به دعای خیر تک‌تک افراد جامعه پروردگار متعال اسباب فرج این درد را برای جامعه بشری عنایت کند و گره از کار جامعه بشری باز کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha