سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حسین جوشقانیان

حوزه/ دبیر شبکه ملی وارثون گفت: یکی از مصادیق بارز به آرامش رسیدن «الا بذکر الله تطمئن القلوب» است. مگر نمی‌گوییم «یا من اسمهُ دوا و ذکره شفاء»، خدای سلامتی ما، خدای مریضی ما هم هست.

حجت الاسلام حسین جوشقانیان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اثرات دعا و توسل در دفع بلا، اظهار داشت: اثرات دعا و توسل در دفع بلا، موضوع بسیار قابل توجهی است. نخست این که دعا فی حد ذاته بسیار مطلوب است، چرا که پیوند با محبوب و معشوق و خدای متعال است. نفس اتصال به خدای متعال برای انسان آثار و برکات بسیاری دارد. دوم چون دعا اتصال و ارتباط با خدا است، آرام بخش است و یکی از مصادیق ذکر است.

«یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ»/ خدا در مریضی هم ما را تنها نمی گذارد

کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از مصادیق بارز «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، نام خدا است. مگر نمی‌گوییم «یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ»، خدایی که نامش دوا است، لذا خدای سلامتی ما، خدای مریضی ما هم است.

دبیر شبکه ملی وارثون تصریح کرد: خدایی که در صحت و عافیت ناظر بر اعمال ما است و رزق و روزی ما را تأمین می‌کند، در مریضی هم ما را تنها نمی گذارد، ناظر است و می‌بیند. او خالق ما است؛ لذا اگر تقاضایی از او داشته باشیم، قطعا توجه و نظر خاص خواهد داشت.

«الدُّعاءُ یَدفَعُ البَلاءَ»

وی افزود: نکته سوم این است که «الدُّعاءُ یَدفَعُ البَلاءَ النّازِلَ وَما لَم یَنزِلْ»، امام معصوم فرمود: دعا هم آنچه از بلا آمده دفع می‌کند، مثل کرونا و بیماری و هم آنچه که ممکن است در آینده به عنوان بلا بیاید، دفع می‌کند؛ یعنی بلاهای آینده را هم دور می‌کند. معارف و ادعیه ما که بسیار هم زیاد هستند، از لسان کسانی است که حکیم و عالم و راهنما نظام خلقت(پیامبران) هستند؛ یعنی این‌ها بهترین طبیبان عالم هستند.

حجت الاسلام جوشقانیان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمود: اللهُ طبیب والعبدُ مریض، خدا طبیب است و بنده مریض. گاهی مشیت الهی بر این مقدر می‌شود که سختی‌ها به ما رو کند تا ما رشد کنیم، ارتقا یابیم و عظمت پیدا کنیم، لذا وقتی شما نزد یک پزشک متخصص می‌روید، وقتی از مطب او خارج می‌شوید، از نسخه‌ای که برای شما تجویز کرده است، چه قدر آرامش می‌گیرید، چون می‌گویید این پزشک با تخصصی که دارد، بیماری من را دور می‌کند.

دعا در همۀ احوالات آرامش بخش است

وی افزود: بشر هر چند هم که علم و آموزه داشته باشد، نسبت به خدای متعال چیزی نیست. وقتی ما نزد خدای متعال می‌رویم آرام می‌شویم. وقتی پای سجاده می‌نشینیم و رو به خدا دعا می‌کنیم، آرام می‌شویم. دعا در همۀ احوالات وارد است، لذا وقتی خدای متعال بالای سر ما حاضر و ناظر است و تمام احوالات ما را می‌شناسد، به او مراجعه می‌کنیم و استغاثه می‌کنیم، قطعا آرام بخش ما خواهد بود و اثرات بسیار زیادی در زندگی ما دارد. دعا به ما می‌فهماند که بی نهایت عاجز هستیم.

راهی جز پناه بردن به خدای متعال نداریم

دبیر شبکه ملی وارثون ادامه داد: امروز می بینم که دنیای تکنولوژی و صنعت تا کجا پیش رفته است، اما متأسفانه بشر از یک درمان ویروس بسیار بسیار ناچیز عاجز است. این ویروس اکثر مطلق کشورهای دنیا را گرفته و زندگی‌ها مختل شده است. این نشان می‌دهد که ما راهی جز این که به خدای متعال پناه بیاوریم نداریم. هر چه علم و صنعت و تکنولوژی پیش رفت، می‌بینیم که خیلی از مشکلات بشر لاینحل است.

نباید فقط برای مریضی درِ خانه اهل بیت(ع) برویم

وی گفت: جامعه به امام زمان(عج) نیاز دارد، لذا توسل در جایگاه خود بسیار مهم است. نباید فقط برای مریضی درِ خانه اهل بیت(ع) برویم، بلکه در تمام ابعاد زندگی و حیاتمان، در اخلاق، معاشرت و همه جا به آن طبیبان حاذق نظام خلقت نیاز داریم. آن‌ها خوب و بد و مصلحت ما را خوب می‌شناسند، به آن‌ها مراجعه کنیم و خودشان به ما کمک می‌کنند.

دعا و رعایت مسائل بهداشتی مکمل یکدیگرند

حجت الاسلام جوشقانیان افزود: چه بسا کسانی که در همین ویروس کرونا با توکل و البته با رعایت نکات بهداشتی، این بیماری از وجود و خانه‌شان دور شد و خدا و اهل بیت(ع) به آن‌ها کمک کرد.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله همواره اتصال ما به ذات ربوبی حق برقرار باشد، به ویژه الآن که ماه مبارک شعبان است. بهترین اعمالی که در ماه شعبان توصیه شده است، یکی صدقه است و دیگری استغفار که هر دوی این‌ها برای رفع بلا بسیار مهم است. همچنین با مناجات شعبانیه انس بگیریم که ان‌شاءالله خدای متعال این گرفتاری را به زودی از جوامع بشری دور کند.

مناجات شعبانیه را بخوانید

دبیر شبکه ملی وارثون در پایان گفت: نکته آخر این است که تمام اهل بیت(ع) مناجات شعبانیه را می‌خواندند، کمتر دعایی داریم که تمام اهل بیت(ع) در آن اتفاق داشته باشند، لذا این مناجات شعبانیه را در غالب مناجات و دعا بخوانیم و از خداوند سلامتی، صحت و عافیت برای همۀ مریض‌ها طلب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha