پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سرلک

حوزه/ کارشناس مذهبی، دعا و توسل را شاهراه خروج انسان از بن بست‌های روحی و کم آوردن‌ها دانست و گفت: عجز و ناتوانی دنیا در برابر ویروس کرونا، مشت ادعاهای ما را پیش خودمان باز کرد و نشان داد که فقط به خدا نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اثرات دعا و توسل در دفع بلا، اظهار داشت: به واقع دعا رابطه با عالمی است که قدرت مطلق، حکمت مطلق و رحمت مطلق در آن وجود دارد؛ در حقیقت ارتباط با یک قدرت بی‌پایان است.

راه خروج از بن بست ها و کم آوردن ها

این کارشناس مذهبی با بیان این که دعا مسیری است که انسان را از بن بست‌ها و کم آوردن‌ها خارج می‌کند، افزود: دعا دو کارکرد اصلی دارد. از یک طرف آیینه‌ای در برابر ما است و ضعف‌هایمان را نشان می‌دهد و از طرف دیگر ما را با قدرت لایزال و بی‌پایانی مرتبط می‌کند که «إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»؛ در واقع عاقلانه‌ترین و درست‌ترین تصمیم یک انسان ضعیف (به تعبیر قرآن ضعیف است) این است که با غنی و کمال و قدرت مطلق مرتبط شود و دعا راه این ارتباط است.

دل به قدرت الهی گرم می شود

وی ادامه داد: به همین خاطر وقتی در شرایطی مثل کرونا که یک ویروس عالم گیر، طاقت سوز و نفس گیر است، روبه‌رو می‌شویم و علم پزشکی و امکانات پزشکی پاسخگوی این مقدار نیازها، اضطراب‌ها و بهم ریختگی‌های بشر نیست، عاقلانه این است که انسان دلش را به وعده‌ها و قدرت الهی گرم کند و دعا دقیقا یک بارانداز روحی است که وسط تشویش‌ها و اضطراب‌ها می‌تواند انسان را به آرامش، امید و نشاط و پویایی برساند.

 سرلک خاطرنشان کرد: کسانی که ندانسته و جاهلانه در مقابل دعا شبهه می‌کنند و تردیدهایی را مطرح می‌کنند، از حقیقت چنین ظرفیتی غافلند و عمدتا کسانی هستند که نچشیده‌اند؛ این که انسان خود و ضعف‌هایش را در برابر خدا مرور کند، عین قدرت و قوت است، عجزی است عین شکوه و عظمت.

وی اظهار کرد: بعضی‌ها یک مشکل تئوری با اصل دین، متافیزیک و ماوراء الطبیعه دارند و در چنین بزنگاه‌هایی مجال می‌یابند برای این که لگدی بزنند و نمکی به زخم بپاشند. گروهی هم هستند که نچشیدند و ذهنشان در عالم ماده محدود شده است، به تعبیر قرآن «ذَٰلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ »؛ یعنی این مقدار را می‌بینند، به تعبیر قرآن چارچوب تنگ اسباب مادی و عادی آن‌ها را به معیشت زنج، به یک زندگی تنگ و پر از محدودیت و اشکال رسانده است.

دعا؛ شاهراهی به سمت دلدادگی عاشقانه

کارشناس مذهبی تصریح کرد: به هر حال دعا در نقطه مقابل، بن بست‌ها است و شاهراهی است به سمت فراخی بی‌نظیر و دلدادگی عاشقانه؛ در عین حال که بعد از آن آرامش، انسان کم‌کم سر از نیایش در می‌آورد؛ یعنی دعا که بیان نیازهای ما به درگاه حضرت حق، کم‌کم برای ما انس ایجاد می‌کند و آرامش حاصل از دعا، ما را به گرایش به خدای متعال و شوق او متمایل می‌کند و کم‌کم سر از نجوا و نیایش در می‌آوریم؛ بنابراین دعا ریسمان و العروه‌الوثقی محکمی است که انسان را از مرداب محاسبات صرفا مادی خارج می‌کند و کم‌کم او را در بیکرانه رابطه با خدا قرار می‌دهد و انسان را به ‌دارالقرار می‌رساند.

دعا و نیایش؛ نجوای مست کننده با مولا

وی افزود: اهل بیت(ع) بعد از این که نیاز خود را با خدا مطرح می‌کنند، کم‌کم سر از حرف‌های عاشقانه و حرف‌هایی که شکایت از فراغ و دوری است در می‌آورند. این که امیر المؤمنین در دعای کمیل می فرماید «فَهَبْنِی یَا إِلهِی وَسَیِّدِی وَمَوْلاَیَ وَرَبِّی، صَبَرْتُ عَلَیٰ عَذَابِکَ، فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَیٰ فِرَاقِکَ»، خدایا بر فرض این که من بتوانم بر عذاب‌ها تحمل کنم و این‌ها را بپذیرم، اما فراغ و دوری تو را هرگز نمی‌توانم بپذیرم. کم‌کم این دعا انسان را به خلوت و رابطه دو نفره عبد و مولا می‌کشاند که نصیب هر کسی شد دیگران را هم دعوت کرده است به چشیدن از این صحبای مست کننده نجوای با خدا. نصیب خیلی‌ها هم نشده است و نمی‌شود، گفت: «تا نگردی آشنا، زین پرده رمزی نشنوی، گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش»، اگر گوش نامحرم بود، دیگر نمی‌توان به خدا عرض کرد: اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَکَ جَهْرا. اصلاً این چیزها برایش مهم نیست که انسان در ساحتی قرار بگیرد که به دنبال نجوا و خلوت با خدا باشد.

عجز و ناتوانی دنیا در برابر کرونا

 سرلک ادامه داد: امیدواریم که در ابتلای بی‌سابقه کرونا که تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و تمام دنیا به عجز و ناتوانی خود اعتراف می‌کنند، بتوانیم با دعا کردن که رابطه قلبی عبد و مولا است، بسیاری از این تشویش‌ها را کم کنیم.

وی افزود: یکی از صورت‌های دعا، دعای جمعی و گروهی است که اتفاقا این صورت از دعا هم به دلیل شرایط خاصی که در آن هستیم، برایمان امکان‌پذیر نیست و مؤمنان نمی‌توانند مثل سابق گرد هم بیایند و دعای ندبه، کمیل، توسل و نظیر این‌ها را بخوانند، اما هیچ کس نمی‌تواند راه دعای فردی را سد کند.

 کارشناس مذهبی اضافه کرد: رابطه فردی دو نفره‌ای که بنا است بین انسان و خدا برقرار شود، اتفاقا به تصریح قرآن، همین اضطرارها و ابتلاها زمینه آن هستند. «فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ».

قلب شکسته جای خداست

وی اظهار کرد: در روایات آمده است که یکی از اسامی خدا آه است؛ یعنی همان گونه که خالق، مصور، رحمان و رحیم از اسامی خدا هستند، آه هم از اسامی اوست. آه از دلِ تنگ برمی‌خیزد؛ یعنی دلی که تنگ شد، مشت اسباب برای آن باز شد و می‌بیند که چاره‌ای ندارد، آه می‌کشد؛ یعنی قلبی که شکسته شد آه می‌کشد، این قلب جای خدا است.

در شرایط کرونایی مردم دم به دم، خواسته و ناخواسته خدا را صدا می‌زنند

سرلک افزود: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: «اَنَا عِندَ القُلوُبِ المُنکَسِرَه... »، من نزد قلب‌های شکسته هستم. وقتی قلب در این اضطرارها شکست، «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»، خدای متعال بین ما و قلبمان حضور پیدا می‌کند و جالب این است که بیماری کرونا نفس انسان را به شماره می‌اندازد؛ یعنی گویی تمام نفس‌هایشان آه می‌شود؛ یعنی دم به دم، خواسته و ناخواسته خدا را صدا می‌زنند.

معرفی روز دعا در آمریکا

وی افزود: ان‌شاءالله همان گونه که در آمریکا روز ملی دعا معرفی شده است و در دنیا مردم بسیاری از کشورها به خدا و رابطه با او روی آوردند، ما هم که در مسأله ارتباط با خدا کهنه کاریم و به برکت بزرگان و آموزش‌های آنان، مفاتیح الجنان‌ها و نفس‌های گرم کسانی مثل حضرت امام(ره)، سابقه خوبی در اهل دعا بودن داریم، امیدوارم در این بلا هم بتوانیم با دعاهای خالصانه بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم.

کرونا نشان داد فقط به خدا نیاز داریم

 کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: تمام این بلاها را از منظرهای دیگری مثل منظر بهداشتی، پزشکی، اجتماعی، امنیتی و حتی از منظر اقتصادی که بعضی‌ها پایه ویروس کرونا را جنگ اقتصادی بین ابرقدرت‌های اقتصادی می‌دانند، می‌توان دید، اما این بلا را از منظر توحیدی و تربیتی هم می‌توان دید که اساسا این ویروس آمده است که مشت ادعاهای ما را پیش خودمان باز کند و بدانیم که بیچاره خدا هستیم و فقط به او نیاز داریم.

سرلک ادامه داد: در یکی از سفرهایی که مقام معظم رهبری در زمان حیات آیت الله بهاء‌الدینی به قم مشرف شده بودند، در ملاقاتی که با آیت الله بهاء‌الدینی داشتند، به ایشان گفته بودند: خوشا به سعادت شما که توفیقات فراوانی در عرصه ارتباط با خدا دارید. ایشان جمله‌ای عجیب و پندآموزی فرمودند. گفتند: «آری، ما گدایی بلدیم پیش خدا و هر کس که گدایی بلد باشد، دولت الهی مال اوست. ثروتمند اصلی اوست. کسی که اهل تضرع پیش خدا باشد، تمام ثروت‌ها مال اوست». قرآن می‌فرماید: «لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ »، هر چه بخواهند، خدا برای آن‌ها تقدیر می‌کند.

حتما به توصیه های بهداشتی عمل کنیم

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله که با دعا و توسل مردم عزیز، شریف و نورانی، این بلا را هم برطرف کنیم و البته مواظب محرومان و مستضعفان باشیم و حتما به توصیه‌های پزشکی اطبا و وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا کامل و دقیق عمل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha