سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نیمه شعبان

حوزه/ معاون حوزه علمیه اصفهان گفت: سالیانی است که محاسبات مردم جهان متکی بر عوامل مادی قرار گرفته بود و وقتی درباره امید صحبت می شد، جوانان عوامل غیرمحسوس و غیرمادی را در محاسبات مدنظر قرار نمی دادند، در حالی که در دنیا بر روی هیچ چیزی جز لطف خداوند نمی توان حساب کرد و همه چیز در دست اوست.

حجت الاسلام عبدالامیر خطاط در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به مناسبت نیمه شعبان و سالروز ولادت منجی عالم بشریت، امید را مهم ترین چیزی دانست که می تواند انسان را به آرزوهایش برساند، اظهار کرد: در روایات به امید توجه فراوان شده است و کسانی که دیندار و معتقد به خداوند هستند امید فراوان دارند، چون چشمانشان به دست غیبی است که همه مشکلات مادی را می تواند تغییر دهد.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، بحران کرونایی را دارای درس های فراوان دانست و بیان داشت: کرونا در کنار مشکلاتی که ایجاد کرد، درس های فراوانی داشت؛ موجودی که قابل دیدن نیست توانست همه جهان را درگیر خود کند.

وی ادامه داد: سالیانی است که محاسبات مردم جهان متکی بر عوامل مادی قرار گرفته بود و وقتی درباره امید صحبت می شد، جوانان عوامل غیرمحسوس و غیرمادی را  در محاسبات مدنظر قرار نمی دادند، در حالی که در دنیا بر روی هیچ چیزی جز لطف خداوند نمی توان حساب کرد و همه چیز در دست اوست.

این مدرس حوزه ادامه داد: خداوند این درس را به ما داد که ابرقدرت ها که خودشان را بالاترین می دانستند هم در این مسأله عاجز هستند.

حجت الاسلام خطاط، نیمه شعبان و تولد امام زمان(عج) را مسأله امید و عامل اساسی در سعادت انسان دانست و گفت: از روزی که بشر به دنیا آمد به او گفته شد ما روز خوشی خواهیم داشت «إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا وَ نَرَاهُ قَرِیبًا» مردم او را دور می بینند و ما او را نزدیک می بینیم.

وی تصریح کرد: تمام ادیان الهی پایان خوشی را برای  عالم پیش بینی کردند و خبر خوش به بشر داده اند، اکنون جهان در دوره پیش از بلوغ به سر می برد و با ظهور حضرت حجت(عج) به بلوغ خواهد رسید و همین امر روز به روز امید را در میان مردم بیشتر می کند.

 مدرس حوزه علمیه اصفهان در ادامه از اهمیت احیای شب نیمه شعبان یاد کرد و افزود: شب تولد امام زمان(عج) شب احیا و مناجات است و مانند شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) که شب قدر است و باید شب زنده داری کرد.

وی ابراز کرد: شب نیمه شعبان نیز مصادف با ولادت صاحب الزمان(عج) است و احیا در این شب بسیار سفارش شده است. در روایات نیز آمده کسی که شب نیمه شعبان را زنده نگه دارد و احیا بگیر «هرگز قلبش نمی میرد» البته قلب در روایات قرآنی مرکز محاسبات است نه مرکز عواطف «لهم قلوب لا یقهون بها».

حجت الاسلام خطاط عنوان کرد: روزی که محاسبه گرها در حساب و کتابشان در می مانند کسی که اهل شب زنده داری نیمه شعبان باشد، آرامش را از دست نمی دهد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه ایام قرنطینه در ماه شعبان و بعد از آن در ماه رمضان فرصت خوبی است که مقدار قابل توجهی از وقت را صرف تلاوت قرآن و انس بیشتر با قرآن کنیم، گفت:  در صلوات شعبانیه می خوانیم که «یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ»؛ پیامبر در ماه شعبان روزها روزه می گرفت و شب ها شب زنده داری می کرد.  ان شاءالله ما نیز بتوانیم ادامه دهنده راه پیامبر(ص) باشیم و از این فرصت برای کسب معنویت بیشتر تلاش کنیم، چرا که قرآن قلب های غبارگرفته را جلا می دهد.

وی در ادامه ماه رمضان را ماه مهمانی خدا دانست و افزود: در مهمانی همه چیز با میزبان است و خدا در این ماه میزبان بنده های خاص خود است که در این مهمانی شرکت کرده اند و ما باید حضور معنوی، روحی و فکری پیدا کنیم.

حجت الاسلام خطاط  در پایان گریزی به بسته شدن درب مساجد زد و اذعان داشت: عبادت ما در اسلام منحصر به مسجد و معبد نیست و اگر چه یقینا در مساجد و امامزاده ها زمینه برای ما فراهم تر است، ولی این به این معنا نیست که نتوانیم در جاهای دیگر با خدا ارتباط برقرار کنیم، ضمن اینکه درب های بسیاری از مساجد باز هست و فقط نماز جماعت در آن ها برگزار نمی شود، لذا  محدویت استفاده از مساجد نباید ما را از اهداف مساجد غافل کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha