جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دعا

حوزه/ حجت الاسلام عبدالملکی، دعا و نیایش بندگان را اسلحه مومن در بلاها دانست و تصریح کرد: در ایام کرونا نیمه پر لیوان را ببینیم، چرا که قرآن می فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» با هر سختی، گشایش و راحتی هست.

حجت الاسلام سیدامیر عبدالملکی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اثرات دعا و توسل در دفع بلا اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در این ایام پیش آمده است، نقش ویژه و جایگاه خاص دعا در شئون زندگی ما بیش از همیشه به چشم می‌آید. حساب سنت الهی به این است که خیلی از اتفاقات و مشکلات بزرگ زندگی ما در عالم تکوین، به دست دعا، نیایش و توسل حل شود.

 کارشناس مذهبی تصریح کرد: در خیلی از روایات آمده است که در هنگام مشکلات خدای متعال منتظر دعا و نیایش بنده است که آن را سریعا مرتفع کند و هر قدر که تأخیر بیفتد، ابتلای خود را بیشتر می‌کند.

وی افزود: مفسرین در تفسیر آیه ذکر یونسیه «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» متفق‌القول می‌گویند که از قول حضرت حق، اگر یونس تا ابد هم اعتراف نمی‌کرد و دست توسل به دامن الهی نمی‌زد، در دل ماهی گرفتار بود. این ذکر آثار ظاهری و باطنی دارد که یکی از آن‌ها مرتفع کردن و کاهش اضطراب و وحشت است.

قدرت دعا و نیایش

حجت الاسلام عبدالملکی خاطرنشان کرد: فردی که اهل دعا و نیایش است، اعتقاد دارد که قدرتی بالاتر و بزرگ‌تر از مابقی قدرت‌ها، به نام خدای متعال وجود دارد که در اتفاقات سخت پشتیبان شخص است.

وی ادامه داد: خیلی از روایات ما تصریح دارند که قضا و قدر الهی را هم مرتفع می‌کند. باز هم مربوط به داستان حضرت یونس است. زمانی که حضرت یونس از میان قوم خود رفت و آن قوم به بلای الهی گرفتار شد، وعده الهی حتما اتفاق می‌افتد، «لاریب فیه»، هیچ شکی در آن نیست. از یک سو این بلا وعده الهی بود و از سوی دیگر فردی وارد این قوم شد که با حضرت یونس آشنایی داشت و آموزه‌های دینی را می‌دانست و گفت: تنها راه شما این است که به درگاه الهی التجاء پیدا کنید و دعا کنید. تدبیرش هم این بود که بچه‌ها را از مادرها جدا کنید، حیوان‌ها را از بچه‌هایشان، بزغاله‌ها را از مادرها. بچه‌ها ضجه کنند، گرسنه که شدند اشک بریزند. آن طرف هم مادرها در فراغ بچه‌هایشان اشک می‌ریختند. پیرمردها، جوان‌ها و تمام اقشار جامعه به دل صحرا و بیابان آمدند و خدا را التماس می‌کردند که این بلا مرتفع شود. از طرف دیگر هم وعده الهی بود، وقتی بلای الهی نازل شده است، دیگر نباید برگردد؛ در واقع از یک سو دیگ رحمت الهی می‌جوشید و از طرف دیگر وعده عذاب الهی؛ اما هر چند که این قانون الهی بود که شکی در لحظه‌ای که بلا نازل می‌شود نیست و قضا و قدر یقینی است، بار دیگر رحمت الهی جوشید و این بلا از سر آن قوم مرتفع شد.

 کارشناس مذهبی تصریح کرد: آیه ۶۰ سوره غافر: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. در قرآن کریم می‌فرماید: برای دعا و نیایش خود یک وسیله قرار بدهید که غالب مفسرین و علمای شیعه اعتقاد دارند که این وسیله ذوات مقدس اهل بیت(ع) هستند، لذا این هم یکی از عواملی است که در استجابت دعا کمک می‌کند.

بلای ویروس کرونا

وی افزود: وجود نازنین امام سجاد (ع) در جای دیگری دارند که دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می‌کند. بلای نازل شده که مشخص است. به طور مثال همین ویروس کرونا یک بلاء است که ان‌شاءالله با عمل به توصیه های بهداشتی، تلاش پزشکان و پرستاران و دعا و توسل مردم مرتفع می‌شود، اما شاید سؤال پیش بیاید که بلای نازل نشده چیست؟ خیلی وقت‌ها به وسیله دعا قضا و قدری که احتمال دارد به ضرر ما باشد، قبل از این که بخواهد واقع شود، خدا آن را از سر ما رد می‌کند و جالب است که در آموزه‌های دینی ما هر بلا و مشکلی هم یک شوک دارد و کمترین آن است. فرموده اند که این بلا از بلاهای بالاتر و سخت‌تر از خودش آمده و با یک بلای کوچک‌تر رفع کرده است.

یکی از آداب دعا، اشک و راز و نیاز است

حجت الاسلام عبدالملکی اظهار کرد: پیرامون این موضوعات کلامی از وجود نازنین حضرت امیر المؤمنین (ع) است و فرمودند که: پیش از این که بلا بر شما وارد شود، آن را با دعا دفع کنید و می‌فرمایند که یکی از آداب این دعا، اشک و راز و نیاز است. در دعای کمیل هم می‌گوید: وَ سِلاَحُهُ الْبُکَاء، سلاح شما همین اشک است؛ یعنی به وسیله اشک، راز و نیاز و نیایش به درگاه الهی رحمت الهی به جوش می‌آید و آن بلا را از سر شخص یا جامعه مرتفع می‌کند.

جای خالی دعا در جوامع بشری

وی اظهار کرد: امروز بیش از گذشته جای خالی دعا در بین جوامع بشری دیده می‌شود و بلایی که اخیر اتفاق افتاد، مردم را بیشتر به سمت دعا و نیایش سوق داد تا جایی که در جوامع غربی چند روز را به عنوان روز دعا و نیایش قرار دادند. ان‌شاءالله که با دعای خوبان، صالحان و ابرار خداوند رحم کند و سایه شوم این ویروس منحوس را از سر دنیا مرتفع کند.

نیمه پر لیوان را ببینیم

 کارشناس مذهبی افزود: حضرت امام هادی (ع) می‌فرماید: خداوند بلا را برای رشد انسان قرار داده است. این کلام بسیار قابل تعمل است. ما در لحظه نزول بلا، غالبا نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و سختی‌های آن را نگاه می‌کنیم؛ قرآن می فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» با هر سختی، گشایش و راحتی هست. نگفته است بعد العسر یسرا؛ یعنی همراه با آن سختی، راحتی هم وجود دارد. ان‌شاءالله که خدا به ما فهم بیشتر معارف دینی را بدهد تا نیمه پر لیوان را هم ببینیم و ان‌شاءالله که از این بلایا عبرت‌آموزی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha