سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ وبینار مدیران حوزه های علمیه استانها

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نظام روحانیت در معرض دسیسه ها و آسیب های بیرونی قرار گرفته و از وظایف مسئولان حوزه آسیب شناسی مستمر و نظارت بر نهاد روحانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دومین روز از اجلاسیه مدیران استانی، معاونین و مدیران مدارس علمیه مرکز استانها با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در جمع بندی و اعلام مصوبات این اجلاسیه اظهار داشت: ما در قلمرو بین‌المللی تأخر داریم و حوزه ای بین المللی نیستیم و نیاز به ابداع و ابتکار و فعالیت بیشتر وجود دارد.

وی افزود: برای تقویت کارهای بین المللی تسلط بر زبان و مهم تر از آن فهم معادلات بین المللی ضروری است و در سراسر حوزه ها و مدارس باید متن و منابعی تولید شود که طلاب را در فضای بین المللی قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در متون و منابع درس ها نیز باید رویکرد بین المللی داشته باشیم که در این بخش خلأ وجود دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به فعالیت های رسانه حوزه عنوان کرد: خبرگزاری حوزه دو نقش دارد، نخست اینکه اطلاعات حوزوی را منتشر کند، دیگر اینکه این اطلاعات را به فضای مجازی برده و در اختیار دیگر خبرگزاری ها بگذارد که دومی مهمتر است.

وی ادامه داد: توجه به مباحث تربیتی باید در راس توجهات مدیران مدارس باشد، از طرفی اینکه طلاب در شش سال، ادبیات را در سطح گسترده بخوانند، اما در تلاوت قرآن مشکل داشته باشند،این پذیرفته شده نیست و باید به دقت، پیگیری شود.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: ما باید مراقبت داشته باشیم که به تعبیر آیت الله جوادی آملی نهال فروشی نکرده و به سادگی طلاب توانمند را در اختیار دیگر نهادها قرار ندهیم، ضمن اینکه طلاب فعال در دیگر نهادها باید به فعالیت های طلبگی خود ادامه دهند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در چهار سال اخیر مدیریت حوزه، همکاران ما خدمات بزرگی را ارائه کردند و این در حالی بود که در این سال ها کمترین منابع مالی در حوزه وجود داشت و در همین وضع، ده ها اقدام وسیع رقم خورد.

وی ابراز کرد: ما ادعا نداریم که آنچه مطلوب بود رقم خورد، اما با همت مدیران استانی و شورای معاونین گام های بلندی برداشته شد.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: ما نباید به کار حوزه نگاهی اداری، روزمره، عادی و متعارف داشته باشیم، بلکه باید نگاه ما به سمت آرمان های بزرگ باشد و کارهای بر زمین مانده را انجام داده و به نیازهای دنیای معاصر پاسخگو باشیم.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما اگر جان و تمام اقدامات خود را در این راه تقدیم کنیم باز کم است، این نگاه مجاهدانه لازمه حرکت آینده حوزه است.

وی مطرح کرد: برای تحقق اسناد تدوین شده باید یک تا چند دهه کمر همت ببندیم و هدف اصلی ما باید تعالی حوزه های علمیه باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: قم با حرکت امام راحل در عالم اسلام نورافشان شد؛ لذا نباید کار را کوچک و کم بشماریم؛ اگر مدیر یا مسئولی تصور می کند که این کارها عادی و متعارف و روتین است، وظیفه دارد کار را به دیگران واگذار کند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: تا کنون قریب به ۸۰ توصیه یا مصوبه در ضمن مباحث این دو روز مطرح شده که لازم است دنبال شود.

وی گفت: ما باید قدرت فکری مخاطب خود را اصل بدانیم، حوزه نیرومند در علم و دانش، تحقیق، اخلاق و معنویت باید قوی باشد؛ اگر این نیرو در حوزه وجود داشته باشد، بازتاب آن را در تمام بخش های زندگی شاهد خواهیم بود.

امام جمعه قم یادآور شد: ما یک خانواده بزرگ از نهاد الهی هستیم، این خانواده بزرگ باید منسجم، مشوق و متحد باشد؛ مرزهای ظاهری نباید روح برادری و اخوت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: فلسفه وجودی حوزه این است که خادم مردم، جامعه و ارزش های متعالی باشد؛ این مستلزم هم گرایی و تبادل تجربیات مراکز حوزوی است.

وی اضافه کرد: ستادهای بحران و گروه های جهادی نقش مهمی در افزایش اعتبار حوزه دارند، این مجموعه ها باید حفظ شده و ارتقا پیدا کنند، چرا که این ها پشتوانه حرکت ما است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: باید راه های ارتباط و تعامل ما با استاد و طلبه قوی تر شود؛ همچنین تعامل میان نهادی در حوزه بسیار جدی است که باید دنبال شود.

آیت الله اعرافی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت های مجازی حوزه مطرح کرد: ساماندهی گروه های جهادی هم ضروری بوده و نباید انگیزه کار جهادی را با شکل اداری دادن به آن، کم کنیم.

وی ایجاد زیرساخت های رادیویی برای حوزه را ضروری دانست و تصریح کرد: برنامه پنج ساله، رشته های موردنیاز، درس های خارج و محورهای واسپاری به استان ها به تدریج باید تکمیل شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نظام روحانیت در معرض دسیسه ها و آسیب های بیرونی قرار گرفته و از وظایف مسئولان حوزه آسیب شناسی مستمر و نظارت بر نهاد روحانیت است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: مقوله جمعیت به عنوان یک تاکید رهبر معظم انقلاب باید یادآوری شود، خطر کاهش جمعیت بسیار جدی بوده و حوزه وظیفه یادآوری برای جلوگیری از این خطر را دارد.

وی اظهار داشت: ارزیابی های سالانه و رتبه بندی ها باید با جدیت دنبال شود، مدیریت های استانی، همکاران، مدیریت های مدارس و اساتید باید تحت ارزیابی قرار گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    من 32 سالمه، صحب سه فرزند، آیا حوزه علمیه که نگران کاهش جمعیت است، آیا برای من که سه فرزند دارم با طلبه ای که یک فرزند دارد فرق می گذارد ، آیا شهریه من نسبت به بیشتر است ؟ آیا و آیا هایی دیگر ...! خواهشا اقدامات انجام گرفته در راستای سیاست فرزندآوری بیشتر که توسط حوزه علمیه انجام شده یا انجام خواهد گرفت را تبیین بفرمایید صرفاً به ضرورت مطلب اشاره نکنید. منتظر پاسخ شما خواهیم ماند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    افزایش جمعیت با سخنرانی و گفتار درمانی درست نمی شود.ذکر مصایب هم دردی دوا نمی کند. کشور چه برنامه راهبردی برای این مشکل دارد. مشکل را که همه میدانند.