پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قیس الخزعلی

حوزه/ شیخ قیس الخزعلی گفت: حضور آمریکا در عراق به معنی اشغالگری است؛ چراکه پارلمان مصوبه خود را در مخالفت با آن به تصویب رساند و ملت نیز با برگزاری بزرگترین تظاهرات تاریخ عراق خواستار خروج آن شدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ قیس الخزعلی دبیرکل گردان های اهل  الحق عراق گفت: حضور آمریکا در عراق به معنی اشغالگری است؛ چراکه پارلمان مصوبه خود را در مخالفت با آن به تصویب رساند و ملت نیز با برگزاری بزرگترین تظاهرات تاریخ عراق خواستار خروج آن شدند.

وی در سخنرانی خود به مناسبت ششمین سالگرد تأسیس حشد الشعبی با اشاره به اینکه همان کسی که داعش را مجهز به مهمات می کرد و با چتر و بالون برایش اسلحه می فرستاد، دشمن ماست، گفت: کسی به اشغالگری داعش رضایت نمی دهد، به اشغالگری دیگری هم راضی نمی شود. ما اکنون در شرایطی زندگی می کنیم که با اشغالگری آمریکا همراه است. حضور آمریکا در عراق بعد از تصویب مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیرو های آمریکایی و بعد از تظاهرات تاریخی ملت عراق، به معنی اشغالگری است.

شیخ الخزعلی با بیان اینکه اکنون مذاکره با آمریکا در خصوص حضور نظامی آن جریان دارد و برخی می خواهند که این مذاکره در زمینه فرهنگی، اجتماعی یا موارد دیگر نیز انجام گیرد، افزود: نباید از گفتگو و مذاکره در خصوص حضور نظامی آمریکا در خاک عراق عفلت کنند.

دبیرکل گردان های اهل الحق با طرح سؤالی در خصوص میزان پایبندی آمریکا به مسئولیت خود در قبال این توافقنامه، گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی، زمانی که عراق از سوی داعش مورد تهدید قرار گرفت، آمریکا علی رغم وجود توافقنامه یک ماه بدون هیچ اقدامی، نظاره گر بود و همین آمریکا با وجود اینکه از مدت ها پیش هزینه هایی برای دریافت سلاح به آن پرداخت شده بود، باز هیچ کاری نکرد، اکنون تضمینی وجود دارد که آمریکا به این توافق پایبند باشد؟

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این توافقنامه مورد موافقت مجلس نمایندگان قرار گرفته، عراق به آن متعهد است، امّا چون مجلس نمایندگان آمریکا با این توافقنامه موافقت نکرده، آمریکا نسبت به آن متعهد نیست. پس چه ضمانتی وجود دارد که آمریکا بعد از تجربه تلخ، بد عهدی و اقدامات ذلّت باری که سر عراق آورده به تعهدش پایبند باشد.

شیخ الخزعلی تصریح کرد: مسئله مهمتر این که چه تضمینی وجود دارد که آمریکا از این توافقنامه و حضور نظامی و تسلط خود بر حریم هوایی عراق برای تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران استفاده نکند. چه ضمانتی هست که آمریکا از حضور نظامی خود برای هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان عراق استفاده نکند، همچنان که شهید ابو مهدی المهندس و دوستان وی و حاج قاسم سلیمانی را هدف قرار داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha