سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اقدامات مرکز خدمات در مقابله با کرونا

حوزه/ قرارگاه جهادی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) مرکز خدمات حوزه های علمیه با بسیج منابع داخلی و برنامه‌ریزی مناسب در مقابله با بحران کرونا، تهدیدها را به فرصتی مغتنم تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همسو با ستاد ملی مبارزه با کرونا و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور با تشکیل قرارگاه جهادی پیامبر اعظم «صلی‌الله علیه و آله و سلم»، علی‌رغم محدودیت‌های داخلی و با حفظ و استمرار دیگر خدمات، نسبت به برنامه‌ریزی مناسب، بسیج منابع داخلی و امکانات، بهسازی فرایندها، تسهیلگری و نظارت مستمر؛ تهدید و بحران را به فرصتی مغتنم در خدمت‌رسانی به طلاب و مردم شریف ایران تبدیل نمود.
مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در قبال حل مسائل و رفع مشکلات زندگی مردم با شروع بحران کرونا، دوچندان گردید و نهادها از برداشتن گام‌هایی بلند در ایجاد و ارتقاء زیرساخت‌های لازم و متناسب‌سازی خدمات با اقتضائات بحران به‌وجود آمده، ناگزیر شدند. در این بین، فرمایشات داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در کنترل اوضاع، دلگرمی دادن به کادر درمانی و به میدان کشاندن عموم مردم برای مقابله همه‌جانبه، تأثیر بسزایی داشت و احساس مسئولیت، همدلی و ایثار پزشکان، پرستاران و مسئولین درمانی و همراهی جوانان انقلابی، اعم از طلاب، بسیجیان و دانشجویان از یکسو و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پدافند غیر عامل و غیرحضوری کردن بسیاری از خدمات، شرایطی را ایجاد کرد که از تبدیل شدن تهدید به فرصت حاصل شد.
فعالیت‌های مرکز خدمات در مقابله با بحران موجود، در سه عرصه بهداشت و سلامت، امور معیشتی و امور فرهنگی خانواده‌ها متمرکز شد که هر یک در دو سطح عمومی و گروه‌های ویژه شامل مبتلایان به کرونا و خانواده‌های متوفیان از این بیماری، بیماران خاص، زمینه‌ای، ضایعه نخاعی، معلولین، بیماران زمین‌گیر، خانواده‌های دارای تحت تکفل معلول و افراد بالای ۷۰ سال پرمصرف درمان بوده است. این مهم در سایه‌سار فرهنگ اسلامی از رهگذر دغدغه‌مندی و کار جهادی بی‌وقفه مدیران و کارکنان مرکز و طلاب و روحانیون معزز در راستای کمک به نیازمندان و محرومین، در عین حفظ تکریم و بزرگداشت ایشان، انجام پذیرفت.
مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با رویکرد هدفمندسازی خدمات، اقداماتی را در زمینه ارتقا و متناسب‌سازی زیر ساخت‌ها و سازوکارهای خدمت‌رسانی اعم از مجازی و غیرحضوری‌سازی فرایندها، فعال‌سازی گروه‌های جهادی و تولیدات خانواده‌های طلاب، هدایت و مدیریت کرده است که اهم آن فعالیت‌ها به قرار زیر است:

الف) اقدامات فرهنگ‌سازی و پیشگیرانه در عرصه بهداشت و سلامت
- پس از شیوع ویروس کرونا به‌منظور آشنایی جامعه هدف مرکز با نحوه پیشگیری از ابتلای به این بیماری، اطلاع رسانی‌های مستمر و مکرری در پرتال مرکز و شبکه‌های اجتماعی انجام شد و همگان برای شرکت در طرح غربالگری ترغیب شدند.
- در این مدت تعداد ۷۶ محتوای آموزشی شامل کلیپ آموزشی و خبر در مجله الکترونیک سلامت و پیامرسان های مرکز خدمات بارگذاری شد.
- دریافت بروشورها و مطالب آموزشی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و توزیع در مجتمع‌های مسکونی طلاب، مدارس علمیه، مراکز خدمات و ... و اطلاع‌رسانی مستمر و گام‌به‌گام مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با بیماری کرونا، از دیگر اقدامات مرکز خدمات در پیشگیری از این بیماری بوده است.
- همچنین یک‌دوره مسابقه مجازی سلامت با موضوع کرونا از سوی مرکز خدمات برگزار شد و ۲۱ هزار نفر از خانواده طلاب در آن شرکت کردند.
- مرکز تلفنی سلامت که پاسخگوی خدمات مشاوره ای در زمینه های پزشکی مامایی و روانشناسی به جامعه هدف مرکز بوده و می باشد پس از شیوع بیماری کرونا در این زمینه نیز خدماتی را به جامعه هدف ارائه داد.
- تغییر شیوه خدمات حضوری درمان به غیر حضوری، مانند صدور معرفی نامه به مراکز درمانی از طریق فضای مجازی (بدون نیاز به مراجعه بیمار) یکی از رویکردهای مهم مرکز خدمات در این ایام بوده است.
- افزایش تنوع و تعداد مراکز درمانی با ارائه خدمات آنلاین (به‌منظور مراجعه مستقیم بیمار به مراکز درمانی و دریافت معرفی‌نامه) خدمات درمانی مورد اشاره، علاوه بر مراکز بیمارستانی، درمانی، آزمایشگاهی و ... در دستور کار قرار گرفت. همچنین ارائه خدمت در برخی مراکز از جمله درمانگاه‌ها، فیزیوتراپی، دندانپزشکی و داروخانه، به صورت آنلاین و بدون معرفی‌نامه کتبی توسعه داده شده است.
- در حال حاضر تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد که به صورت آنلاین در سطح کشور خدمات ارائه می‌دهند، ۱۱۳۹ مورد است.
- همچنین برای کاهش حضور طلاب در مرکز خدمات، دریافت اسناد مربوط به غرامت فوت به صورت مجازی انجام شد.
- اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت نیز بدون نیاز به حضور مستقیم، تمدید شد.
- ضد عفونی کردن منازل عموم مردم در برخی از استان‌ها از دیگر برنامه‌های گروه‌های جهادی مرکز خدمات در این ایام بود و در مجموع، ۶ هزار و ۲۱۸ واحد منزل ضد عفونی گردید.
- در ایام شیوع کرونا، نمایندگانی از سوی رئیس مرکز خدمات از خانواده‌های متوفیان کرونا، بیماران کرونایی، بیماران خاص و زمینه‌ای عیادت کردند و مشاورین به خانواده‌های آسیب دیده از بیماری به‌صورت تلفنی مشاوره داده و از آنها دلجویی کردند.
- همچنین نمایندگانی از سوی مرکز خدمات با اساتید و خانواده گروه‌های جهادی و خانواده مبتلایان و متوفیان، تلفنی صحبت کرده و جویای احوال آنها می‌شدند.

ب) فعالیت‌های معیشتی
- مرکز خدمات در عرصه معیشت نیز خدماتی را ارائه کرد؛ از آن جمله می‌توان به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم اشاره کرد. گفتنی است که تعداد ۲۷ هزار غذای گرم، قبل و حین ماه مبارک رمضان در میان نیازمندان توزیع گردید.

ج) فعالیت‌های فرهنگی در ایام کرونا
- یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیتی مرکز خدمات در روزهای مقابله با کرونا، خانواده و امور فرهنگی مربوط به همسر و فرزندان طلاب بوده است. در این ایام که تأکید مسئولان عرصه سلامت بر ماندن در خانه بود، مرکز خدمات نیز با تأکید بر #درخانه-بمانیم، فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرد تا خانواده‌ها را به ماندن در خانه تشویق کند. یکی از بارزترین این برنامه‌ها طرح «بهار در خانه» بود. این طرح با هفت محور و ۴۰ برنامه به صورت مجازی اجرا شد.
- راه‌اندازی مجله الکترونیک خانواده با موضوعات همسرگزینی، همسرداری، فرزندپروری، نشاط، ورزش و سرگرمی، هنر، رسانه و فضای مجازی، همچنین تهیه ویدئوهای کوتاه و مناسب جهت پوشش در کانال‌ها و مجله الکترونیک در موضوعات ازدواج، مشاوره خانواده، فرزندآوری و تربیت فرزند، تعارضات خانوادگی مرتبط با قرنطینه و ... از دیگر برنامه‌های فرهنگی بود.
- با توجه به تعطیلی کارگاه‌های آموزشی مرکز خدمات در این ایام امکان برگزاری وبینار به جای کارگاه‌های حضوری در مرکز فراهم شد و در اوایل اردیبهشت امسال اولین وبینار کارگاه‌های آموزشی «پیوندهای آسمانی» برای ۳۴ زوج جوان طلبه در قم برگزار شد که تاکنون ۴ جلسه تشکیل شده است.
- همچنین سامانه پاسخگویی به روش دورکاری برای پاسخگویی مشاوره فرهنگی و سایر بخش‌های متقاضی در مرکز ایجاد شده است.

د) ارتقا و توسعه زیرساخت‌ها و سازوکارهای خدمت‌رسانی
- همان‌گونه که اشاره شد، اکثر فعالیت‌های مرکز خدمات در ایام کرونا، ارائه خدمات به صورت غیر حضوری بوده است که برای نائل آمدن به این امر مهم، امکان ثبت درخواست‌های طلاب در سامانه سخا فراهم و تلاش شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به درخواست‌ها پاسخ داده شود.
- برگزاری کارگاه‌های آموزشی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز خدمات برای خانواده طلاب است و با توجه به تعطیلی این کارگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری وبینار به عنوان جایگزین کارگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت.


ه) تشکیل گروه‌های جهادی
- تعداد ۸۷ گروه جهادی متشکل از کارکنان مرکز و طلاب خواهر و برادر، اعم از شیعه و سنی در مراکز خدمات استان‌ها تشکیل شد که در زمینه توزیع بسته‌های معیشتی، فرهنگی و بهداشتی، عیادت از معمرین، بیماران خاص، خانواده‌های دارای تحت تکفل معلول، خانواده‌های مبتلایان به کرونا و ضد عفونی منازل فعالیت می‌کردند.


و) تولید اقلام بهداشتی توسط خانواده طلاب:
- در ایام شیوع کرونا، خانواده‌های حوزوی عضو قرارگاه حضرت خدیجه(س) در ۲۵۳ کارگاه در زمینه تولید و توزیع ملزومات بهداشتی فعالیت کردند. در برخی استان‌ها مانند قزوین، مرکزی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، گیلان، سمنان، همدان، قم، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد، کارگاه‌های مربوط به قرارگاه حضرت خدیجه(س) تغییر کاربری دادند و به تولید ماسک و لباس‌های ویژه بیمارستانی پرداختند و تا حد توان گام مؤثری برای کاهش کمبود این لوازم در کشور برداشتند و در مجموع، حدود ۵ میلیون از این ملزومات را تولید کردند.
- همچنین با تلاش‌هایی که در جذب منابع و ظرفیت‌ها از طریق خیرین صورت گرفت، تعدادی دستگاه تنفس مصنوعی و تعدادی تب‌سنج خریداری و به مرکز درمانی شهرضا اهدا شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha