پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کالای اساسی

حوزه/ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنا باشد دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالایی بدهد و بر روند توزیع و قیمت گذاری آن نظارتی نداشته باشد و شرایطی به وجود آید که وارد کننده ارز را دریافت  کند و در نهایت جنس و کالایش را با ارز آزاد قیمت گذاری کند قطعا حمایتی از اقشار ضعیف جامعه صورت نخواهد گرفت.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کالایی اختصاص داده شود که امکان توزیع آن در شبکه دولتی وجود داشته باشد. 

وی افزود: اگر بنا باشد که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالایی بدهد و بر روند توزیع و قیمت گذاری آن نظارتی نداشته باشد و شرایطی به وجود آید که وارد کننده این ارز را دریافت  کند و در نهایت جنس و کالایش را با ارز آزاد قیمت گذاری کند، قطعا حمایتی از اقشار ضعیف، جامعه مستضعف و متوسط صورت نخواهد گرفت.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: برخی از اجناس و کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشورمان شده‌اند در شبکه رسمی توزیعی دولت وجود ندارد، لذا بهتر است که اصلا ارزی به این کالاها اختصاص پیدا نکند چرا که برای مردم تفاوتی ندارد. زیرا کالایشان را با قیمت ارز آزاد دریافت می‌کنند.

قادری گفت: اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه بایستی به دلیل افزایش قیمت‌های فعلی در بازار مورد حمایت جدی قرار گیرند که بایستی پشتیبانی از آنها به صورت ویژه باشد. 

وی افزود: به نظرم توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی به نحوی که جنس نهایی به قیمت ارز آزاد در اختیار مصرف کننده قرار گیرد باید محدود شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: گندم، آرد و نانی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مردم قرار گرفته است، متاسفانه شرایط ناگواری پیدا کرده است، چرا که برخی دامداران آرد را تبدیل به نان کرده و نان را به دام‌های خود می‌دهند. که عملا با هدف اصلی تناقض آشکار دارد.

قادری افزود: باید شرایط، برنامه‌ها و روش‌هایی را به کار بگیریم که برای پشتیبانی از اقشار ضعیف جامعه کار دیگری انجام دهیم که می‌توانیم با استفاده از بن و یا کوپن الکترونیک و یا حمایت یارانه‌ پولی از افراد بتوانیم باری از دوش مردم برداشته و دغدغه آنها را کم کنیم؛ کارت الکترونیک می‌تواند چنین امکانی برایمان ایجاد کند.

وی گفت: توزیع جنس و کالا به صورت الکترونیکی و کوپنی و یارانه‌ای را پیش از این در دولت های قبلی امتحان کرده‌ایم و این در حالی است که کوپن کاغذی مانند دوران گذشته و در دهه ۶۰ امکان پذیر نیست، ولی می‌توانیم کارت الکترونیک را بین خانوارهای کم درآمد توزیع کرده و به آنها اجازه دهیم تا سقف رقم خاصی، کالای اساسی را براساس انتخابشان دریافت کنند. ضمن اینکه شارژ این کارت‌ها هم به راحتی صورت گرفته و تنوع کالایی هم وجود دارد و می‌تواند از بین کالاهای یارانه‌ای یک یا چند کالا را انتخاب کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: توزیع الکترونیکی کالا و پرداخت یارانه به مردم با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم آن وجود دارد، امکان پذیر است و بر همین اساس می‌توانیم از اقشار ضعیف جامعه حمایت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha