پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ارتباط تصویری نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب

حوزه/معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: مجلس در بحث چشم انداز فرهنگی می تواند نقش مهمی ایفاء کند چون فرهنگ تنها محدود به زمان و قلمرو خاص نیست که بخواهیم کمیسیون خاص و واحدی را درگیر آن کنیم، بلکه همه مجلس درگیر این مسئله می باشند.

دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون امور دینی و فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع فرهنگ و توصیه رهبر انقلاب به تقویت این بحث از سوی مجلس گفت: مقوله فرهنگ اهمیت محوری در همه ابعاد زندگی بشر دارد. امروزه محتوای زندگی در ابعاد مختلف شکل فرهنگی به خود گرفته و حتی در بطن و ‌صورت موضوعات اقتصادی هم بحث فرهنگ وارد شده و جایگاه محوری در آن دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در این رابطه رهبر انقلاب فرمودند« نقش فرهنگ و کارکرد آن حتی از اقتصاد هم مهمتر است و اگر بخواهیم کار اقتصادی انجام دهیم، می بایست به تقویت بحث فرهنگی آن بپردازیم».

وی بیان داشت: معتقدیم سرنوشت تحول در کشور در عرصه ملی و فرا ملی با مسئله فرهنگ پیوند خورده و برای همین مدیریت فرهنگ یکی از موضوعات اساسی کشور در وضعیت کنونی است و از این لحاظ برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های فرهنگی امری ضروری است.

خراسانی گفت: از سویی چون انقلاب، فرهنگی است و در همین راستا اهداف معینی قرار داده شده و لازم می باشد نهادینه سازی و ساماندی شود و در این مسائل است که می بینیم چشم انداز آینده کشور به مجلس شورای اسلامی و سازمانهای مرتبط مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی گره می خورد، اما مهم در این رابطه نقش مجلس است.

نقش مجلس در ترسیم چشم اندازی فرهنگی برای آینده کشور

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: مجلس در بحث چشم انداز فرهنگی می تواند نقش مهمی ایفاء کند چون فرهنگ تنها محدود به زمان و قلمرو خاص نیست که بخواهیم کمیسیون خاص و واحدی را در گیر آن کنیم، بلکه همه مجلس درگیر این مسئله می باشند.

این استاد دانشگاه افزود: اما در ارتباط با کمیسیون خاص مانند فرهنگی، وظائفی که در ارتباط با آن مانند مسائلی در حوزه هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا وسیما و جوانان، زن و خانواده و تربیت است، این کمیسیون لازم می باشد برای این موارد برنامه داشته و قوانینی را تصویب وراهکارهای ارائه نماید تا بتوانیم به این مقوله که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، در جامعه نهادینه کنیم.

لوازم نهادینه سازی فرهنگ در جامعه از سوی مجلس شورای اسلامی

وی بیان داشت: ورود به فرهنگ و لازمه کار فرهنگی لازمش این است که ورودی کاملا کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبری و به تعبیر رهبر انقلاب حرکت جهادی باشد. حرکت جهادی با حرکت هیئتی فرق دارد. در کار فرهنگ باید کار جهادی و انقلاب باشد تا شاهد اثربخشی آن باشیم.

جنگ فرهنگ و تقابل با دشمن تا بن دندان مسلح و قدار

خراسانی با بیان این که کار زار فرهنگی از کارزار نظامی مهمتر است اظهار داشت: امروز در جنگ فرهنگ ها قرار داریم و دشمن هم روی نقطه فرهنگ و تغییر الگوی سبک ایرانی هدف گذاری کرده و همچنین دانش را به گونه ای برای ما طراحی کردند که امروز حتی ما عناوین را عوض می کنیم و می گوییم جامعه شناسی اسلامی، انسان شناسی و علوم اسلامی، اما در واقع براساس دانش و علم ومحتوای فرهنگ و علم غربی پیش رفته ایم.

سبک زندگی اسلامی و دانش های اسلامی با طعم غربی

این استاد دانشگاه افزود: سبک زندگی دقیقا همین است و در واقع سبک زندگی غربی را برای ما طراحی و نهادینه کرده و با رسانه های نوین، تبلیغات و هنر به عنوان ابزار کارآمد برای فرهنگ سازی خود استفاده می برند. اگر در گذشته رهبر انقلاب به هجمه و شبیه خون فرهنگی اشاره می کنند و توجه می دهند، چون دشمن در این بخش مؤثر عمل کرده ولی درعوض متولیان فرهنگی این بخش از سخنان رهبر انقلاب را به عنوان یک تهدید جدی نگرفته اند و مانند بسیاری از منویات ایشان، به جنبه شعاری توجه شده و به رسالت و وظایف خود در حوزه های مختلف عمل نکردند.

وی بیان داشت: به نظر می آید ایشان دیده بان بسیار خوبی است که آسیب های فرهنگی و اجتماعی را به خوبی رصد و به مسئولین و آحاد ملت برای رفع آسیب ها توجه می دهد ولی در عمل مسئولین نتوانسته اند به رسالت های که بر شانه هایشان گذاشته شده، به خوبی عمل کنند و پاسخ گویی وظائف خود باشند.

عدم باور مسئولین فرهنگی به منویات رهبر انقلاب در حوزه تهاجم فرهنگی

خراسانی گفت: این بی توجهی به منویات رهبر انقلاب در مسائل مختلف و بی توجهی به مسئولیتی که در آن عهده دارهستند، نشان از این است که متأسفانه متولیان فرهنگی باوری به مسائل فرهنگی و سخنان و اندیشه فکری رهبر انقلاب درحوزه های مختلف ندارند.
وی گفت: حوزه فرهنگی و تحول در آن نیازمند به عزم ملی، مجلس انقلابی و ولایت مدار، دنباله رو و دغدغه مند منویات رهبری در اجرا می باشد.
 

عدم درک عمیق از مقولات فرهنگی، ناشی از عدم عزم مسئولان در حوزه فرهنگ

معاون امور دینی و فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: تا درک عمیق از مقولات فرهنگی نداشته باشیم، اوضاع فرهنگ بهتر از این نخواهد بود. امروز اگر در حوزه مقولات فرهنگی که مرتبط با کمیسیون فرهنگی مجلس است مانند حوزه هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا وسیما و جوانان، زن و خانواده و تربیت، درک عمیقی از مقولات تأثیرگذار فرهنگی و در ادامه شاهد عزم جدی و ملی از سوی متولیان فرهنگی نباشیم، قطعا در بحث فرهنگ و ارتقاء و تقویت آن به جایی نخواهیم رسید.

توجه به واژه کرامت در موضوع جوانان و جامعه

این استاد دانشگاه افزود: امروزه که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می گذرد، باید این مسئله را از مسئولین پرسید که مثلا در حوزه جوانان چه کرده ایم. جوان دغدغه شغل، ازداوج، کار، آینده و کرامت دارد. نسل جوان باید احساس کرامت کند. این کلمه بار معنایی فوق العاده فرهنگی دارد. در واقع معیار و شاخص ما در مباحث فرهنگی باید کرامت انسانی باشد، اما امروز احساس این است که این واژه خدشه دار شده است چون درک عمیقی از معیارهای فرهنگی درجامعه نداریم.

وی بیان داشت: امروز جوانان کمتر احساس کرامت و بزرگی می کنند، در ارتباط با جامعه هم همین است. این بحث کرامت و اکرام به جامعه باید برگردد. کسی که کریم است، کار کریمانه انجام می دهد و خدا هم خواسته کرامت انسانی را دامن بزنیم و به دنبال ترویج کرامت در همه مقوله های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم.

خراسانی گفت: هر حرکتی می خواهد شروع شود باید بر اساس مقوله کرامت انسانی باشد. اگر کسی قدر کرامت را نداند و برای خود و کار خود ارزش قائل نباشد، ممکن به سمت کارهایی برود که اصلا هیچ ارزشی ندارد. پس باید کرامت انسانی به جوانان برگشت داده شود.

معاون امور دینی و فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: امروز دیگر با حرف زدن و شعار دادن در حوزه فرهنگ و کرامت انسانی به جایی نمی رسیم. مجلس و نهاد و متولیان فرهنگی باید پاسخ گویی مسئولیت خود در قبال فرهنگ جامعه باشند که چه برسر این فرهنگ غنی اسلامی آمده است. امروز متأسفانه کسی پاسخ گوی مسئولیت های خود نیست.

این استاد دانشگاه افزود: حرفهای قشنگ وزیبا در بحث فرهنگ و... می زنیم اما تا همین اندازه می ماند و وارد عمل نمی شود چون در این مسائل برنامه ریزی و نظارت نداریم. جامعه ایرانی که ۴۰ سال پیش به مردم نشان دادیم ، در حوزه سخن بوده است.

وی بیان داشت: امروز مقوله نقد یکی از این حرف ها است. بعضی ها نقد پذیر نیستند. مسئولین نقد پذیر نیستند. در بحث خانواده و ازدواج هم همین طور. امروز چه تهدید و آسیب های که متوجه نهاد خانواده و ازدواج نیست. چرا نتوانسته ایم جوانان را به سمت ازدواج تشویق کنیم و زمینه ها را فراهم کنیم.

توجه به مقوله ازدواج و مشوق های ازدواج آسان برای جوانان

خراسانی گفت: جوانان امروز نیاز به ازدواج دارد ولی به دلیل نبود کار و اشتغال و... نمی تواند ازدواج کند. اگر جوان ازدواج نکند، کشور در زمینه جمعیت با مشکل جدی مواجه می شود. باید از کمیسیون فرهنگی این مسئله را پرسید برای ازدواج آسان جوانان چه اقداماتی انجام شده است.

معاون امور دینی و فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: اگر می خواهیم در برابر هجوم فرهنگ بیگانه مقاومت کنیم و جامعه بیمه شود، باید براساس اعتقادات و باورهای دینی حرکت و جوانان را با اعتقادت و ارزشهای دینی آشنا تا درک عمیقی نسبت به دین و ارزشهای اخلاقی و اسلامی و ملیت داشته باشند.

تهاجم غرب در حوزه فرهنگ

خراسانی گفت: امروز یکی از رخنه های فرهنگی همین تهاجم غرب است. که از راه های مختلف وارد شده اند و بدتر این که گرفتار استحاله ارزشها هم شدیم. در ظاهر سخن اسلام را بیان می کنیم ولی در عمل روح دینی و معنوی در کار و فعالیت ما نیست. در این رابطه می توان به گروهای چون طالبان، داعش و گروهایی که به نام اسلام ریشه به تیشه اسلام و دین می زنند.

معاون امور دینی و فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: اگر درک عمیق و درست از مقوله فرهنگی و سایر مقولات داشته باشیم، قطعا می توانیم در بحث تهاجم فرهنگی اثر بخش باشیم.

این استاد دانشگاه افزود: دین در ۱هزار و ۴۰۰ سال پیش برای تعالی بشر برنامه داده ولی نتواسته ایم از این برنامه ها به خوبی برای رشد و تعالی بشر بهره برداری کنیم. امروز غربی ها همین مبانی را از شیعه گرفته اند و بدون نام ذکری از اسلام با بسته بندی جدید البته به نام آموزه ها و فرهنگ غرب به خورد جوانان جامعه اسلامی می دهند که سبب انحراف آنها می شود.

وی بیان داشت: تا در مقوله فرهنگی برنامه نداشته باشیم و مجلس انقلابی هم دغدغه مند نسبت به فرهنگی و منویات رهبری نباشد، اوضاع فرهنگ درست نخواهد شد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha