پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 915550
۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
تصاویر/ حال و هوای حرم حضرت معصومه در شب سوم محرم

حوزه/ استاد حوزه به کار بردن برخی تعابیر در خصوص مجالس امام حسین(ع) و وارد نشدن ویروس کرونا به این مجالس را نیز نوعی خلط مطلب عنوان کرد و گفت: یقین داریم که امام حسین(ع) قدرت جلوگیری از تاثیر کرونا و غیرکرونا را دارد و قدرت مقابله با کرونا توسط امام(ع) نیز تنها منحصر در مجلس و یا بیرون از مجلس آن حضرت نیست، البته این مسئله اثباتا نیاز به دلیل دارد و تجربه شخصی نمی تواند حکم شرعی درست کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام و ایام سوگواری اباعبد الله الحسین(ع)، با اشاره به این که مسئله نهضت حضرت سیدالشهد(ع) مسئله منحصر به فردی است و امام حسین(ع) ویژگی هایی دارد، اظهار کرد: بعضا هیچ کدام از ائمه معصومین(ع) آن ویژگی ها را ندارند و یکی از آن خصائص و ویژگی ها عزاداری و مسئله زیارت کربلا است.

اهمیت عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی

وی با بیان روایتی در خصوص اهمیت برپایی اجتماعات حسینی، گفت: ما نباید به این سمت برویم که مسئله امام حسین(ع) یک امر شخصی و قائم به فرد باشد، بلکه مجالس سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) باید به صورت اجتماعی با رعایت شرایط بهداشتی برگزار شود که البته اجتماع بزرگ با توجه به شرایط بیماری کرونا صلاح نیست و ستاد مقابله با کرونا نیز از این مسئله نهی کرده است.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تصریح کرد: البته منافاتی ندارد کسی برای خود روضه شخصی بگیرد و حسینیه خانگی نیز در جای خود خوب است، اما نباید صرفا به جای اجتماعات قرار گیرد، چرا که امتیاز شیعه این است که اجتماعات دارد.

شیعه یک مذهب اجتماعی است

وی اضافه کرد: اگر اجتماعات از شیعه به طور کل گرفته شود، تبدیل به یک مذهب انفرادی و شخصی و بدون حضور در عرصه های اجتماعی می شود که به نظر درست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط با اشاره به دوگانه ای که برخی افراد نسبت به برپایی و یا عدم برپایی عزاداری حسینی در شرایط بیماری کرونا به راه انداخته اند، گفت: بنابر روایتی از امیرمؤمنان(ع) « الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً، یعنی انسانی که آگاهی های کافی از معارف دین نداشته باشد یا زیاده روی و یا کندروی می کند.

عزاداری با رعایت شرایط بهداشتی هیچ تزاحم و درگیری ندارد

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد عزاداری با رعایت شرایط بهداشتی هیچ تزاحم و درگیری ندارد و می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی عزاداری کرد، همان گونه که در تمام مشاغل و فعالیت های اجتماعی رعایت پروتکل های بهداشتی پذیرفته شده، مجالس سیدالشهد(ع)، نماز جماعت و دیگر شعائر دینی نیز باید با رعایت دستورات بهداشتی فعال باشد و اینها هیچ تقابلی با یکدیگر ندارند.

استاد حوزه به کار بردن برخی تعابیر در خصوص مجالس امام حسین(ع) و وارد نشدن ویروس کرونا به این مجالس را نیز نوعی خلط مطلب عنوان کرد و ادامه داد: یقین داریم که امام حسین(ع) قدرت جلوگیری از تاثیر کرونا و غیرکرونا را دارد و قدرت مقابله با کرونا توسط امام(ع) نیز تنها منحصر در مجلس و یا بیرون از مجلس آن حضرت نیست، البته این مسئله اثباتا نیاز به دلیل دارد و تجربه شخصی نمی تواند حکم شرعی درست کند.

وی افزود: هیچ فقیهی نیز نمی تواند مستند به تجربه ها، فتوا صادر کند، چرا که فتوا اصول و مبانی خود را دارد و یا به تعبیر دیگر بنا نیست عوامل معنوی جایگزین عوامل مادی شود، لذا در تعالیم دینی نیز گفته شده دارو بخورید و دعا هم بکنید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حجت الاسلام عبدالامیر خطاط IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    چرا خبری که پاسخ کامل و جامع نداده رو تیتر یک میکنید؟