جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عباس برهانی الولید

حوزه/ شیخ عباس برهانی الولید از شیعیان اسماعیلیه و طلاب جامعةالمصطفی قم گفت: صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) بهار دانش است و اگر کسی آن را مطالعه کند می‌بیند این کتاب ثمره عقاید اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، شیخ عباس برهانی الولید، از شیعیان اسماعیلیه و طلاب جامعه المصطفی قم، امروز در ارتباطی تصویری با وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) بهار دانش است و اگر کسی آن را مطالعه کند می‌بیند این کتاب ثمره عقاید اسلام است، کتابی که در آن امام زین‌العابدین(ع) شاخه‌های مختلفی از علوم پنهان و آشکار را مورد بحث قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این کتاب امام سجاد(ع) سرآمد علوم غریبه و ظاهر و باطن و باطن الباطل را آموزش می‌دهد، افزود: به‌ عنوان‌ مثال ایشان در صحیفه موضوعات علوم غریبه از جمله ابجد، عدد، تسخیر، استخاره، تعویض، رؤیا و مانند آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد و از این طریق مشکلات جسمی و روحی را درمان می‌کند.

شیخ برهانی الولید با اشاره به اینکه جا دارد دانشمندان اسلام و دانشمندان غرب همگی تنها وظیفه‌شان را نشر علوم امام و اصحاب قرار دهند، ادامه داد: امام سجاد(ع) شاخه‌های مختلف علم را مطرح کرده و دانشمندان مختلفی را تربیت کرد که موفقیت‌های چشمگیری کسب کردند و جایگاه بخصوصی در میان دانشمندان اسلام دارند.

وی اظهار کرد: این امام همام از ویژگی دعا استفاده کرد و علوم مختلف را نشان داد و در حالی که توسط امویان در گونه‌ای حصر خانگی بود وقت خود را هدر نداد و ادعیه متعددی را تهیه کرد که در آن‌ها مسائل دشوار مختلفی را آموزش داد و به‌واسطه همین ادعیه مأموریت اصلاح را پیش برد.

شیخ برهانی الولید گفت: در آن زمان یکی از خطراتی که اسلام را تهدید می‌کرد این بود که اسلام به کشورهای دیگر گسترش پیدا کرده بود و افق ذهن مسلمانان به روی فرهنگ‌ها و آداب‌ و رسوم مختلف باز شده بود و مسائلی که از طریق پیوستن دیگر ملت‌ها به امت اسلامی ایجاد شده بود ذهن مسلمانان را به چالش می‌کشید، بنابراین لازم بود تلاش ویژه‌ای برای تبیین مسائل دینی علمی و ایدئولوژیک صورت گیرد.

وی افزود: امام این نیاز را می‌دانستند لذا متفکرانی را پرورش داد که می‌توانستند با بیان مسائل مواجه شده و آن‌ها را حل کنند.

شیخ برهانی الولید گفت: مسئله دوم و خطر دوم دنیای اسلام در آن دوران لذت‌جویی عجیب مسلمین در آن زمان بود، این مسئله معمولاً همه را به ضعف ایمان سوق می‌دهد و به‌مرور ارزش‌های معنوی را کمرنگ می‌کند و امام سجاد(ع) به‌ عنوان راه‌حل مجموعه‌ای از ادعیه ثمربخش را مهیا کرد تا به‌ این‌ ترتیب یک فضای معنوی را در جامعه ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha