جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) در بجنورد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه صحیفه سجادیه منتشرکننده کوثر و معرفی کننده متکاثران است، گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه کوثر را برای ما معنا کرده و می‌فرماید امت اسلام وقتی به خدا نزدیک می‌شوند که اهل کوثر بوده و در مسیر کوثر باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تقابل دائمی دو جریان کوثر و تکاثر در تاریخ اسلام، اظهار کرد: امروز هم جریان کوثر در مقابل تکاثر قرار داشته و همه ما باید بکوشیم کوثرگرای تکاثرستیز باشیم.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه منتشرکننده کوثر و معرفی کننده متکاثران است، گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه کوثر را برای ما معنا کرده و می‌فرماید امت اسلام وقتی به خدا نزدیک می‌شوند که اهل کوثر بوده و در مسیر کوثر باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: وقتی تشریفات و تجملات و تکاثر و مسابقه در دنیا به وجود بیاید، این موارد امت را بیچاره می‌کند.

وی با تأکید بر اهتمام ویژه نسبت به دعای هشتم و بیستم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: دعای مکارم الاخلاق کوثر صحیفه سجادیه بوده و باید این دعا را برای تقویت اعتقادات جوانان درس بدهیم؛ زیرا از اول تا آخر این دعا فضیلت‌ها و ارزش‌ها و کمال‌ها موج می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: چهار اصل در ابتدای این دعا هست که اصول مبنایی همه ارزش‌ها است که بر اساس این چهار پایه و عنصر دعای مکارم الاخلاق شکل گرفته و نزدیک به ۲۰۰ عنوان از ارزش‌ها را اشاره می‌کند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: در واقع دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه تفسیر کوثر قرآن بوده و دعای هشتم نشانه‌های تکاثر را ترسیم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه باید این دو دعا را به‌صورت ویژه بخوانیم، اضافه کرد: اگر با این نگاه به این دو دعا نگاه کنیم فرهنگ کوثرگرایی و تکاثرستیزی را از دل قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه استنباط کرده و جلوه‌های آن یعنی استقلال و خودکفایی و اعتمادبه‌نفس که زیرمجموعه کوثرگرایی است و اسراف، حرص و طمع و ظلم به زیردست که نشانه‌هایی از فرهنگ تکاثری است، را درک می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کتاب‌های مادر هستند و ما باید خود را به این دریاها و اقیانوس‌ها وصل کرده و جامعه تشنه دنیا را از این دایرة‌المعارف‌ها سیراب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha