شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ بر پایه جهانی سازی به دنبال ارائه نظم نوین برای جامعه بشری است، گفت: نظام ها وقتی مستقر شدند، انسان ها را بازآفرینی نموده، هدف می دهند و تربیت می کنند و اگر در این مقوله غفلتی صورت بگیرد، جابجایی نظام ها کار مشکلی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، امروز در پنجمین هم اندیشی علمی فقه نظام ساز با موضوع «نقد سند ۲۰۳۰ از منظر فقه التربیه» که در محل این موسسه در فضای اسکایپ برگزار شد، با بیان این که بحث علم به زمانه و آگاهی یافتن از اتفاقات و رخدادهای در حال وقوع، از توصیه های موکد ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: بعد از گذر زمان و شفاف شدن جبهه حق و باطل، قرار گرفتن در هر یک از این دو جبهه کار آسانی است! این که بعد از اتفاقات عاشورا بگوییم «یا لیتنا کنا معک» خیلی متفاوت است با موضع کسی که نسبت به مسائل روز تحلیل درست داشته و توانایی تشخیص حق از باطل را دارد.

وی افزود: ناظر به بحث اقتضائات زمانه انبیاء نیز معجزات خود را در نسبت با زمانه تطبیق می دادند. به طور مثال بحث معجزه حضرت موسی(ع) در نسبت با سحر زمانه، معجزه حضرت عیسی(ع) در نسبت با طب زمانه و معجزه پیامبر(ص) در نسبت با قدرت کلام و بیانی که در اعراب حاکم بود.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران ابراز داشت: آنچه که در دوران غیر معصوم شاهد آن هستیم وقوع علمی است بنام علم کلام که هدف خود را تبیین، دفاع و اثبات گزاره های دینی قرار داده است. در دوران انبیاء برای این که اثبات حقانیت بشود شاهد اعجاز بودیم و در دوره غیبت، اثبات حقانیت، وقوع علم کلام است.

وی ادامه داد: تا عصر قبل از امام خمینی(ره) شاهد هستیم که علم کلام به دنبال اثبات و تبیین گزاره های دینی است اما در زمانه امام خمینی(ره) اتفاقی که افتاد حرکت از نظر به عمل، با عنوان تشکیل نظام اجتماعی بود. نظامات اجتماعی به دنبال تربیت بشر است، به او هدف می دهد و انسان را دوباره باز آفرینی می کند. اولین اتفاق در زمانه کنونی حرکت از نظر به عمل و تشکیل نظام اجتماعی توسط بنیان گذار جمهوری اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین همتی تصریح کرد: دومین اتفاقی که در زمانه ما در حال رخ دادن است؛ دو عنصر جهانی شدن و جهانی سازی است. جهانی شدن فرایندی تکوینی و جهانی سازی اراده تحقق نظام های اجتماعی و طراحی نظام های نوین بشری است. لذا زمانه امروز، زمانه نظام سازی عملی برای زندگی بشر است.

وی افزود: امروزه برای اثبات حقانیت دین، بحث های نظری کارایی ندارد. انسان امروز به دنبال استدلال های فلسفی برای اثبات حقانیت مکتب نیست. امروزه مقام، مقام عمل است و هر نظام اجتماعی که کارآمدی خود را در پاسخگویی به مسائل زندگی بشری به اثبات برساند به نوعی با موضوع حقانیت گره خواهد خورد و امروزه نقطه دفاع از مکتب در حوزه عمل شکل می گیرد و هر مکتبی که بتواند حوزه عمل را به عدالت گره بزند می تواند حقانیت خود را اثبات کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ بر پایه جهانی سازی به دنبال ارائه نظم نوین برای جامعه بشری است، گفت: نظام ها وقتی مستقر شدند، انسان ها را بازآفرینی نموده، هدف می دهند و تربیت می کنند و اگر در این مقوله غفلتی صورت بگیرد، جابجایی نظام ها کار مشکلی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان با بیان این که غفلت مسئولان فرهنگی سند ۲۰۳۰ را رقم زد، خاطرنشان کرد: وقتی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال می شد که چرا سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش در حال اجرا است عذری که می آوردند این بود که این سند وارد شورا نشد و بدون مصوبه شورا اجرا شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «دیدبان فرهنگی در این اوضاع غافل بود و ندید آنچه اتفاق افتاد». ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha