پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی انصاری نیا - نماینده طلاب تنکابن و رامسر

حوزه/ ولایت فقیه از شاخصه ها و ارکان اصلی انقلاب اسلامی است و شناخت مبانی ولایت فقیه در حوزه های علمیه از ضروریات و واجبات است و اگر می خواهیم حوزه، انقلابی بماند، باید ولایت فقیه را شناخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی انصاری نیا، نماینده طلاب تنکابن، عباس آباد و رامسر استان مازندران طی گفت و گویی به سؤالات ما پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد.

  

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

در طول این دو سال برگزاری جلسات طلاب و پیگیری مشکلات این عزیزان را در دستور کار داشته ایم.

سرکشی از طلاب، جلسات حضوری با ائمه جمعه غرب استان مازندران، پیگیری مشکلات مسائل تبلیغی منطقه، برگزاری جلسات استانی با حضور نماینده ولی فقیه، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل اوقاف و ... برای حل مشکلات و ... از جمله برنامه ها بوده است.

ان شاءالله با رفع ویروس منحوس کرونا، جلسات طلاب را ادامه داده و برنامه هایی را برای این عزیزان خواهیم داشت.

هماهنگی سالن ورزشی و استخر برای طلاب و فضلا نیز در دستور کار بوده و برای ادامه نیز برنامه داریم.

همچنین صندوق قرض الحسنه طلاب را نیز داریم تا کمک حالی برای طلاب باشد.

  

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

یکی از مشکلات اصلی طلاب، بحث آموزشی است که برای موضوعات گوناگون از جمله امتحانات، اساتید، امتحانات شفاهی و ... به ما مراجعه می کنند و انتظار ما از مدیر محترم حوزه های علمیه این است که به این مشکلات رسیدگی نمایند.

احترام به ارباب رجوع در مرکز مدیریت حوزه از دیگر مباحثی است باید رسیدگی بیشتری شود.

از دیگر نکاتی که باید به آن رسیدگی شود، موضوع پذیرش طلاب جدیدالورود است که فقط نباید نمره ملاک باشد؛ بلکه شاخصه های دیگری باید مدنظر قرار بگیرد تا بتوانیم افرادی مناسب برای حوزه را جذب نماییم.

آینده شغلی طلاب نیز از دیگر مباحثی است که مدیر حوزه های علمیه باید برای آن برنامه داشته باشد و زنده نمودن موقوفات حوزوی از دیگر درخواست هاست.

باید برای تقویت بنیه علمی طلاب در مدارس علمیه شهرستان ها فعالیت بیشتری صورت گرفته و برنامه ریزی بهتری شود.

  

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد خوشبختانه فعالیت های مناسبی داشته اند؛ اما سرکشی و رسیدگی به مشکلات نماینده های طلاب از درخواست های ماست تا بتوانیم از نزدیک با رئیس محترم جلسه داشته و مشکلات را بازگو نماییم.

همچنین شرکت رئیس محترم در جلسات استانی یا شهرستانی می تواند اثرات خوبی داشته باشد و در پایان انتظار داریم همچون سال ۱۳۹۴ مجددا دیداری را با رهبر معظم انقلاب فراهم نمایند.

   

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسیده و تا به امروز هم تحت حمایت روحانیت بوده است.

ولایت فقیه از شاخصه ها و ارکان اصلی انقلاب اسلامی است و شناخت مبانی ولایت فقیه در حوزه های علمیه از ضروریات و واجبات است و اگر می خواهیم حوزه، انقلابی بماند، باید ولایت فقیه را شناخت.

همچنین باید پشتیبان مردمی که با امام راحل انقلاب کردند، بود و مردم داری کرد؛ مخصوصا محرومان جامعه که باید حامی آنان بود.

یکی از کارهایی که در جمهوری اسلامی ایران باید انجام شود، برگزاری نشست یا همایشی با موضوع «خودانتقادی» است تا اشکالات و ایرادات انقلاب اسلامی را بیان کرده تا بتوانیم راه درست را انتخاب نماییم.

رهبر انقلاب بارها بر موضوع کرسی آزاداندیشی تأکید کردند و یکی از موضوعاتی که می تواند در این کرسی مورد بحث واقع شود، ایرادات گام اول انقلاب اسلامی است.

این نشست می تواند توسط انسان های دلسوز برگزار شده و درصدد حل آن برآیند و اگر این کار از سوی حوزه انجام شود، بهتر از این است که برخی از بیرون آمده و این کار را انجام دهند.

باید فعالیت های انقلابی را از پایه آغاز کرد تا به نتیجه برسد.

   

* یکی از وظایف نمایندگان طلاب، مسئله «تبیین» است؛ نمایندگان چه کارهایی را باید در این راستا انجام دهند؟

حضور منظم در جلسات مجمع نمایندگان، اتحاد و هماهنگی با طلاب و فضلا، ارتباط منظم با طلاب و فضلا و ... از وظایفی است که در اساسنامه مجمع برای نمایندگان طلاب ذکر شده و باید جلساتی را با موضوع بصیرت افزایی و مباحث انقلابی و دیگر مباحث مورد نیاز آنان برای طلاب برگزار کرد تا بتوان به مسئله تبیین پرداخت.

   

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

یکی از فعالیت های مناسب رهبر معظم انقلاب، ارائه شعار سال است که امسال را نیز به نام جهش تولید نامگذاری کردند.

یکی از کارهایی که حوزه و روحانیت می تواند در راستای تحقق شعار سال انجام دهد، تدوین کتب، مقالات و ... در راستای همان شعار سال است تا به تبیین آن بپردازد.

احترام به محصولات داخلی و تبلیغ آن می تواند بسیار اثرگذار باشد و روحانیت می تواند در منابر خود به این مسئله بپردازد تا مردم بهتر متوجه موضوع شوند.

همچنین استفاده حوزه و روحانیت از کالاهای ساخت ایران و تقویت امید به آینده و ایجاد جنبش ملی جهت گسترش تولید می تواند بسیار اثرگذار بوده و در این مسیر قدم برداشت.

تبلیغ در فضای مجازی از دیگر کارهایی است که طلاب و مبلغین باید به آن بپردازند و بسیار کارگشاست و باید از امکانات روز در جهت تبلیغ شعار سال استفاده بهینه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha