سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه کلاله

حوزه/ امام جمعه کلاله در نشست بانوان طلبه شیعه و سنی، گفت: مهمترین پایه های وحدت اسلامی که بنای اسلام، امت و شریعت بر آن استوار است قرآن کریم و نبی مکرم اسلام صلی الله وعلیه وآله و سلم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، نشست بصیرتی «نقش زنان مسلمان در تحکیم وحدت امت اسلامی» با حضور جمعی از طلاب مدارس علمیه خواهران اهل تسنن و تشیع شهرستان کلاله و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام نجفعلی قاسمی، در این نشست با تبریک آغاز هفته وحدت بیان کرد: بانوان نصف جامعه اسلامی را تشکیل می دهند و با توجه به تاثیر مثبت یا منفی بر فرزندان، همسر یا سایر افراد خانواده، نقش بسیار اساسی در حفظ خانواده و جامعه بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: قوانین الهی به نیکوترین و مناسبترین شکل، کرامت و عدالت نسبت به زنان را بیان داشته و آنان را از ستم جاهلیت و ستم‌پیشگان نجات داده است.

امام جمعه کلاله اضافه کرد: از نظر اسلام و قوانین الهی زن مانند هر مردی انسان بوده و محترم است که برای حفظ هویت و جایگاه وی و دوری از هرگونه اهانت، برای هر یک از آنها قانون و مقرراتی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: در دو مرحله زنان مورد ظلم قرار گرفته اند؛ در دوران جاهلیت که اسلام زن را نجات داد و دیگری در ایران و دوران شاه به بهانه آزادی زنان، اما اسلام نه تنها اجازه نگاه ابزاری به زن را نمی دهد، بلکه هیچ مذهبی به اندازه اسلام به وی شأن و جایگاه نبخشیده است.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه اسلام، طرفدار تکامل بشر است، افزود: در نگاه اسلام، زن و مرد تفاوتی ندارند، بلکه برای تکامل انسانی، بروز استعدادها و انجام وظایف هرفرد یا هر جنس از جنس های بشری مطرح است که برای این مسئله باید طبیعت آنها را شناخت.

وی، جایگاه معنوی زن در آموزه های قرآن و عترت را مهم و باارزش دانست و ادامه داد: خداوند در برخی موارد در آیات قرآن به صورت صریح و یا کنایه از بانوانی یاد می کند که سرچشمه بسیاری از خیرات و برکات برای عالم و آدم بودند و می توان به عنوان الگوهایی دست یافتنی برای زندگی، از آنها درس گرفت.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: بانوان با حفظ شأن و هویت خود، می توانند در میدان ارزش‌های علمی و معنوی مثل علم، عبادت، معرفت الهی و سیر عرفان حضور یافته و رسالت خود را که از پیامبر(ص) به ارث رسیده، ایفا نمایند.

حجت الاسلام قاسمی، وظیفه بانوان عالمه را فهم و شناخت عمیق دین و ابلاغ آن دانست و اضافه کرد: وظیفه حوزه های علمیه، درک و هوش سیاسی، صبر و استقامت، شناخت کشور، شناخت اهداف ملی و اسلامی، شناخت توطئه ها و روش های دشمن است که این توطئه ها هر روز بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآن کریم، سنت صحیح و سیره علما، اخوت و برادری در دین اسلام اصل بسیار مهمی است که وظیفه بزرگی را متوجه مسئولان به ویژه اندیشمندان دینی می کند که هر عالم و دانشمندی با توجه به توانایی و دانایی خود، برای تحقق اخوت و تقریب بین مذاهب اسلامی تلاش کرده و توطئه های ضد اخوت را از بین ببرد.

امام جمعه کلاله با بیان اینکه وحدت مسئله‌ای فوق العاده و حیاتی است که قرآن آن را پایه‌گذاری کرده و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم معمار و مجری آن بوده است، آن را یکی از عوامل مهم پیشرفت و پیروزی‌های پی درپی اسلام خواند 

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه وحدت اسلامی وحدتی را می گویند که علل قطعی پیروزی باشد؛ این نوع وحدت، وحدت دل‌ها بوده و برخاسته از ایمان به توحید و معاد است.

 وی، سراسر سیره رسول خدا(ص) را مملو از وحدت بین مسلمانان و پرهیز از اختلاف و تفرقه دانست که مشهورترین آنها ایجاد پیمان اخوت بین مهاجرین و انصار است.

امام جمعه  کلاله به عوامل تفرقه و ایجاد وحدت اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ حرمت‌داری در نوشتارها و گفتارها عامل مهمی در ایجاد وحدت بوده و نشست های علمی بین طلاب و علماء مذاهب مختلف، منجر به از بین رفتن اتهام و ابهامات احتمالی دشمن شده و شناخت افراد را نسبت به یکدیگر افزایش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha