شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ مهدی الصمیدعی

حوزه/ مفتی اهل سنت و رئیس دارالافتاء عراق خواستار حمایت جدی امت اسلام از فلسطین و مسأله قدس شریف شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شیخ مهدی الصمیدعی در مراسم افتتاح سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت مجازی در حال برگزاری است، اظهارداشت: فلسطین امروز اوضاع نامناسبی دارد. وقتی که مسلمانان لباس اسلام را که شعار آن مسلمانان برادر یکدیگر هستند، از تن خود درآوردند و به سخن خداوند متعال که فرمود همانا مسلمانان برادران یکدیگر هستند عمل نکردند، مساله فلسطین نیز رها شد و دشمنان خداوند متعال به معامله فلسطین و داد و ستد آن پرداختند.

این عالم اهل سنت کشور عراق ادامه داد:‌ امروز جامه حیا برداشته شده و خیلی ها بی غیرت و بی آبرو شدند و حتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آشکار و علنی کردند و متاسفانه خیلی از مسلمانان نسبت به این امر سکوت نموده و تماشاگر هستند.

الصمیدعی با اشاره به اینکه زندگی انسان ها بر پایه همکاری بین یکدیگر بنا شده است، گفت: نظام زندگی به دو بخش تقسیم می شود. اول زندگی دنیایی و دوم زندگی دینی. در زندگی دنیایی باید همکاری اجتماعی وجود داشته باشد و  زندگی دینی نیز باید همراه با همکاری باشد.

مفتی کشور عراق اظهارکرد: هر انسانی نیازمند یاری اشخاص دیگر و حمایت آنها است. در حدیثی که امام مسلم آن را از عبدالله بن مسعود نقل کرده آمده است که پیامبر اکرم فرمودند: هر پیامبری که خداوند در امت های پیشین فرستاد، همنشینان و یارانی داشت که شیوه‌اش را می‌گرفتند و به فرمانش اقتدا می‌کردند. این حدیث به این معنا است که مسلمانان به یکدیگر نیاز دارند چه در مسائل دنیایی و چه در مسائل دینی خود. به همین خاطر همکاری میان مسلمانان بسیار مهم بود و خداوند متعال آن را واجب دانسته و آن را اساس دین و دنیای خود قرار داده است و در توصیف مسلمانان آمده است که آن ها اگر اصل همکاری را محقق کنند خداوند متعال برای آن ها دژی مستحکم می سازد و آن ها یک بدن خواهند بود. همه این ها نشان می دهد که همکاری میان مسلمانان واجب است و این مساله لازمه زندگی است و در جنبه های مختلف زندگی مسلمانان که بر پایه نیکی و تقوا است، متجلی می شود.

وی بیان داشت: خداوند از مسلمانان خواسته که به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‌ماندگان کمک کند و این بدان معناست که تنها با همبستگی اسلامی - که از طریق همکاری در اعمال نیک، تقوا، همکاری، همدردی، دعوت به حق و صبوری قابل تحقق است - امور و مسائل میان بندگان خداوند عملیاتی می شود و منافع آن ها محقق می گردد و به اتحاد خواهند رسید و دشمنان از آن ها هراسان خواهند شد.

الصمیدعی تصریح کرد: شکی نیست که مساله همبستگی اسلامی از مهمترین واجبات دین اسلام می باشد و در آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم به طور صریح اشاره شده است که همبستگی اسلامی میان مسلمانان و دولت ها و ملت ها از مهمترین واجباتی است که باید عملی شود؛ چرا که به مصلحت همگان است و برای دین آن ها و حل مشکلاتشان و وحدت میان خود علیه دشمن مشترکشان لازم است.

مفتی اهل سنت و رییس دار الافتاء عراق ادامه داد: همبستگی به معنای همکاری و همیاری و هر واژه ای که به این معنا اشاره دارد، می باشد و امر به معروف و نهی از منکر،   دعوت به سوی خداوند متعال، راهنمایی مردم به سمت سعادت و نجات، اصلاح مسائل دنیوی و اخروی آنان، آموزش افراد، یاری رساندن به مظلومان و درماندگان، مبارزه با ستمگران و مفسدان، پاسداری از امنیت و راه های ارتباطی بین مسلمانان و فراهم آوردن حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی میان مسلمانان را نیز شامل می شود که همه این ها در راستای تحقق منافع مشترک دینی و دنیایی است و در راستای سهولت بخشیدن همکاری میان مسلمانان در همه اموری است که به پاسداری از حق و برپایی عدل و گسترش امنیت و صلح در جهان منجر شود.

وی تصریح کرد:همبستگی، اصلاح امور مسلمانان، پایان دادن به درگیری های مسلح میان آنان و مبارزه با ستمگران را شامل می شود و این مساله عمل به دستورات الهی است که می فرماید: از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید. همچنین این سخن پیامبر اکرم (ص) که می فرماید: مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می‌بخشند. این احادیث و همچنین متونی که در این مفهوم ذکر شده اند به طور واضح نشان می دهد که مساله همبستگی و همکاری و همدردی میان مسلمانان امری واجب است و تشبیه این مساله به بنای استوار و جسم واحد بر این مساله دلالت دارد که مسلمانان با همبستگی و همکاری می توانند به وحدت برسند و یکپارچه شوند و از شر دشمنان خود در امان باشند.

الصمیدعی در پایان گفت:مساله ای که همه باید در این دعوت نیک و الگوی حسنه در راه پاسداری از ارزش ها و جان ها و تاریخ این امت به آن توجه داشته باشند این است که ما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم و در حال حاضر، این همکاری میان مسلمانان در برخی امور دنیوی و اخروی قابل تحقق است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha