سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محمد گورمز - رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه

حوزه / رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه گفت: بحران شیوع ویروس کرونا فرصتی طلایی برای مسلمانان است تا بار دیگر ماهیت روابط علوم دینی با علوم طبیعی را تشریح کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ‌ محمد گورمز طی سخنانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت مجازی در حال برگزاری است، اظهارداشت: ۳۰ سال پیش از تولد پیامبر اکرم، طاعون فراگیر شد. یعنی در سال ۵۴۰ میلادی، این طاعون تمام دنیا را فراگرفت و باعث شد دو امپراطوری بزرگ آن زمان یعنی روم و ساسانی به زوال گراییده و دلیل مهمی برای فراهم شدن مقدمات آغاز فتوحات اسلامی شکل بگیرد. در قرن ۱۴ بین سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۵۲ میلادی، طاعونی که بعدها مرگ سیاه نام گرفت اروپا را فرا گرفت و در اثر آن چهل درصد از مردم اروپا جان باختند و در نهایت، سال های تاریک قرون وسطی به پایان رسید. مدت کوتاهی بعد، واکسن کشف شد و به خرافات کلیسا در خصوص طاعون پایان داد.

وی افزود: منطق سلیم و شرع حکیم بر ما واجب می کند که بعد از تجربیات گذشته و حال، به آینده بنگریم و با ترسیم الگوهای مشابه، برای آینده برنامه ریزی کرده و استراتژی های لازم برای آینده دین و تدین را طراحی کرده و آن را در اختیار تمام عالمان دینی، مبلغین و طلبه علوم دینی قرار دهیم تا آنان آمادگی خود را برای آینده کسب کنند.

رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه ادامه داد:‌ بدون شک ما در شرایط سختی به سر می بریم و این شرایط سخت، شامل حال تمام نقاط جهان و ملت های آن شده است؛ لذا ناگزیر شاهد تغییراتی اساسی در ساختار جوامع انسانی خواهیم بود. انسان تاکنون این شرایط را تجربه نکرده بود و اکنون وقت آن رسیده که از حوادث پیشی بگیریم و خود را برای مقابله با آن مجهز گردانیم؛ نه اینکه منتظر عکس العمل در مقابل آن بمانیم.

گورمز با اشاره به اینکه باید در ابتدا سنت های الهی در جهان هستی را درک کنیم و از آن برای فهم گذشته و حال و آینده بهره بجوییم، گفت:وقتی به تاریخ بیماری های فراگیر می نگریم می بینیم که این بیماری های واگیردار وقوع سلسه اتفاقاتی را تسریع بخشیده و سوالات زیادی را در زمینه های مختلف فکری و فرهنگی ایجاد کرده­اند. حتی گاهی به برخی افکار قدیمی پایان داده و مولد افکار و فرهنگ های جدید بوده اند.

وی  ادامه داد: امروز شاهد تاثیر این ویروس در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی هستیم  و ممکن است بر دین و تدین تاثیر بگذارد. از منظر سیاسی هم در حال حاضر کشورها به سمت نظام های جامعتر و دیکتاتوری می روند تا به ادعای خودشان از جوامع حفاظت کنند. در زمینه اقتصادی هم برخی گزارشات حاکی از آن است که اقتصاد جهانی کوچکتر شده و در سال های آینده به ۷۰ درصد حجم کنونی خواهد رسید. و این یکی از اثرات مستقیم بحران کنونی است. لذا انتظار می رود که اقتصاد جهانی به دنبال راه حل های جدیدی باشد که برخی از آن بر طبقات ضعیف، فقیر و متوسط تاثیرمنفی بگذارد. با این اوصاف ما به عنوان دانشمند و عالم به این متغیرات چه واکنشی نشان خواهیم داد. چگونه در فقه اقتصاد اثر بگذاریم تا محیطی برای حفظ سرمایه و حق فقیر و تلاش جهادگر فراهم شود بدون اینکه نگاهی افراطی به پیشرفت یک کشور در جهان داشته باشیم.

گورمز ادامه داد: ویروس کرونا تبعات منفی محیطی زیستی هم دارد و مانع از انجام وظایف انسانی برای محافظت از محیط زیست می شود. از سوی دیگر شیوع این ویروس باعث شده تا برخی جنگی را میان علم و دین به پا کنند این در حالی است که این مساله ناشی از فهم غلط از دین و درک نادرست از علم است. دین هرگز برای مداوای ویروس ها یا انجام عمل جراحی نیامده است و علم نیز هرگز برای علاج دردهای روحی انسان اختراع نشده است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha