پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید عمار حکیم

حوزه/ رئیس جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد: بحران کاریکاتورهای توهین آمیز، بیش از آنکه نیازمند موضع گیری یکپارچه جهان اسلام باشد، فرصتی برای شناساندن دین حنیف اسلام است تا بدین وسیله تمام غبارهایی که به وسیله تروریست های افراط گرای تکفیری بر آن نشسته زدوده شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که صبح پنجشنبه ۸ آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلام، و امام جعفر صادق علیه السلام خاطرنشان کرد: این کنفرانس فرصتی است که از حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) که طلایه دار وحدت اسلامی در این عصر بودند یادی کنیم. ایشان موضوع وحدت را در رفتار و گفتار خود پیش گرفت و در طرح بزرگ اصلاح‌گرایانه خود، دائما هم و غم وحدت داشت. همچنین از امام خامنه‌ای(دام ظله) نیز به دلیل حمایتشان از این روند به منظور تعمیق معنای وحدت اسلامی و رویکردهای عام آن تشکر می کنیم.

وی افزود: وحدت،‌ یکپارچگی و یکی نمودن دیدگاه ها، برای هر گروه و برنامه ای اصل و اساس موفقیت است و بدون وحدت، قدرتی وجود ندارد. وحدت اسلامی، سرنوشت امت است؛ ما امتی هستیم که تمام پتانسیل های لازم را داریم تا یکی از امت های تولید کننده و خلاق باشیم حتی اگر در راس این امت ها و ملت ها قرار نگیریم. در سرزمین ما ثروت های بیشماری نهفته است؛ نیروی انسانی ما از کفایت و هوش سرشاری برخوردارند؛ جمعیت جوان و پرانرژی داریم و تمامی این ویژگی ها نیازمند افق دید وسیع و برنامه ریزی و اولویت بندی است. باید کمیته هایی وجود داشته باشد که این امور را پیگیری کند تا از اجلاس های وحدت، به یک واقعیت ملموس برسیم.

وی در ادامه از سازمان همکاری اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دیگر سازمان های ذیربط در جهان اسلام خواست تا نقش خود در اصلاح روابط فیمابین کشورهای اسلامی را به خوبی ایفا کنند و مواضع خود را حول یک کلمه واحد اتخاذ نمایند تا بدین شکل، طرح های اساسی در جهان اسلام که مهم ترین آنها وحدت امت اسلامی است به سرانجام برسد.

عمار حکیم با اشاره به موضوع فلسطین که همچنان در راس موضوعات جهان اسلام است، اظهار کرد: با گذر زمان این موضوع از درجه اعتبار ساقط نمی شود و نمی توان از حقوق ملت فلسطین که مهم ترین آنها، زندگی عزتمندانه در کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف است، سرسری عبور کرد. سوءاستفاده از حوادث برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خلق واقعیت جدید در فلسطین یک سرمایه گذاری نابجاست.

رئیس جریان حکمت ملی عراق در ادامه سخنان خود انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را مجددا محکوم کرد و گفت: تعرض به مقدسات مسلمانان نمی تواند یک دیدگاه یا آزادی بیان تلقی شود. آزادی وقتی که با منافع و مصالح دیگران برخورد پیدا می کند، از بین می رود؛ چه برسد که با مقدسات و منافع و مصالح حدود دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان برخورد پیدا کند.

وی افزود: بحران کاریکاتورهای توهین آمیز، بیش از آنکه نیازمند موضع گیری یکپارچه جهان اسلام باشد، فرصتی برای شناساندن دین حنیف اسلام است تا بدین وسیله تمام غبارهایی که به وسیله تروریست های افراط گرای تکفیری بر آن نشسته زدوده شود. لذا علاوه بر تظاهرات های محکوم کننده ضد این سخنان، باید به گفتگوی مستقیم با ملت ها و امت های دیگر تمرکز کنیم و شعار "الا رسول الله" را با شعار "هذا هو رسول الله" جایگزین کنیم؛ تا همه مردم جهان با ارزش های تسامح، اعتدال و میانه روی اسلام آشنا شوند؛ شعارهایی که اسلام آنها را مهم ترین مضمون در رسالت انسانی خود قرار داده است.

وی در ادامه مجددا محاصره اقتصادی ظالمانه علیه ملت ایران را که غذا و داروی این ملت صبور را مورد تهدید قرار داده، محکوم کرد و به حل و فصل مشکلات از طریق گفتگو فرا خواند.

حکیم در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفظ حاکمیت ملی عراق و مقابله با هرگونه نقض آن تاکید کرد و گفت: به همه می گوییم که ملت عراق قادرند از کشور خود در برابر هرگونه خطری دفاع کنند. مبارزه ملت عراق با تروریسم نشان داد که وحدت ملت ها سبب می شود تا آنها بتوانند در برابر هرگونه خطری مقابله و مقاومت کنند.

وی در پایان تأکید کرد: تروریسم به شکل نظامی در عراق شکست خورد، اما همچنان بعنوان یک تهدید امنیتی و فکری باقی مانده است؛ از این رو بر تمام فعالان اسلامی لازم است که نقشه راهی واضح به منظور از میان بردن افراط گرایی، از طریق شناساندن آن و هشدار نسبت به خطراتش ترسیم کنند. همچنین باید متونی که تروریست ها از آنها در توجیه افعالشان استفاده می کنند، باز تفسیر شود. علاوه بر این دیدگاهمان را باید در رابطه با اهمیت حل و فصل مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بازگشت آوارگان تجدید کنیم و تاکید می کنیم که ثبات و استقرار سیاسی، سکوی پرشی برای رسیدن به نقاط مثبت دیگر به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha