جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیمی ترکمان

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی گفت: بزرگترین نعمتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است حیات ما است و ما باید با استفاده از این حیات بتوانیم با وحدت و همدلی پیش رویم و آموزش های اسلامی را تبدیل به آثار معنوی در درون جان انسان ها کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوذر ابراهیمی ترکمان در «وبینار مبانی و چالش های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب» ضمن قدردانی از  برگزارکنندگان این مراسم از جمله دکتر شهریاری دبیرکل مجمع تقریب اظهار داشت: آموزش به تنهایی برای فائق آمدن با مسائلی چون کرونا کافی هست یا خیر؟، بشر صد سال پیش فکر میکرد که اگر آموزش به خوبی انجام شود همه مشکلات حل خواهد شد ولی بعد ها مشخص شد که آموزش به تنهایی مشکل گشا نیست.

وی افزود: آشنایی با یکسری اصطلاحات در آموزش اتفاق می افتد، بنابراین فرق بین آموزش و این که انسان ها بتوانند دارای توانمندی شوند که بر مسائل فائق بیایند، فرق بین داشتن و شدن است.

 ترکمان در همین خصوص ادامه داد: برخی از افراد به دنبال داشتن هستند، به دنبال متقی شدن؛ این شدن ها باعث میشود آموزش هایی که به فرد داده می‌شود در جان آن رسوخ و نفوذ می‌کند، بنابراین آموزش صرفا با داشتن یکسری علوم، محفوظات و اصطلاحات ممکن است منجر شود به ناآگاهی در عین آگاهی، جهل در عین دانستن.

وی خاطر نشان کرد: امیرالمومنین(ع) در حدیثی میفرمایند چه بسیار علمایی وجود دارند که جهل آنان موجب از بین رفتنشان شده است و علمشان سودی برای آنها نداشته؛ بنابراین ممکن است کسی عالم باشد اما این علم در جان او رسوخ نکرده باشد و آنرا به معنویت سوق نداده باشد.

رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی با بیان اینکه انسان اساسا باید حس معنویت را بچشد و در درون خودش پیدا کند، گفت: بنابراین آموزش به تنهایی کفایت نمیکند بلکه باید در کنار آموزش حرکت هم وجود داشته باشد.

ترکمان ادامه داد: ما شاهد این هستیم که تمامی اسامی که برای دین ذکر شده است مانند مذهب، طریقت، شریعت، مسلک و حتی خود واژه دین همه اینها به معنای راه است یعنی دانستن به تنهایی کفایت نمیکند و حرکت هم لازم است.

رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی تصریح کرد: هر انسانی به هر دینی که اعتقاد دارد باید رو به کمال و پیشرفت حرکت کند؛ اگر حرکت و آموزش باهم عجین شود در آن صورت است که انسان،  انسان صبوری خواهد شد در برابر مصائبی مانند کرونا تاب می‌ آورد؛ خداوند متعال پاداشی را برای صبور بودن انسان در نظر گرفته است که آن معیت خودش است و می فرمایند وقتی شما صبور بودید من هم در کنار شما هستم؛ بنابراین صبور بودن انسان در برابر مصائب زمانی اتفاق می افتد که انسان علاوه بر آموزش به معنویت هم روی بیاورد.

ترکمان اذعان داشت: خداوند متعال در آیه ای تنها راه صبر بر مصیبت را سلب بر مالکیت ذکر کرده است، چرا که سلب مالکیت سبب می شود تا انسان تاب آوری بیشتری نسبت به مصیبت های وارده داشته باشد.

وی ادامه داد: ما انسان ها باید بدانیم که مالک اصلی تنها خداوند متعال است و هیچ نعمتی در این عالم وجود ندارد که در اختیار خداوند نباشد.

ترکمان با اشاره به اینکه یکی از موانع آموزش غفلت انسان به حساب می‌ آید، گفت: امروز با گسترش تکنولوژی، فناوری و فضای مجازی، انسان متمرکز نیست و به تکثر روی آورده است و از خودش فاصله میگیرد؛ توجه به خویشتن خویش بزرگترین آموزش است.

وی گفت: بزرگترین نعمتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است حیات ما است و ما باید با استفاده از این حیات بتوانیم با وحدت و همدلی پیش رویم و آموزش های اسلامی را تبدیل به آثار معنوی در درون جان انسان ها کنیم تا انسان ها خویشتن داری را از دورن خود آغاز کنند و به دیگری احترام بگذارند.

ترکمان در پایان گفت: اگر امروز انسان آنقدری که به طبیعت فکر می کند به طبیعت آفرین هم فکر می کرد این وضع را نداشت؛ انسان امروز فقط به فکر مظاهر است و این مظاهر انسان را  به غفلت دچار می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha