پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سرلشکر موسوی

حوزه/ سرلشکر موسوی اظهار داشت: ظرفیت های عظیم معنوی، مادی و انسانی که در ۵۷ کشور اسلامی قرار گرفته است از جنبه های فرهنگی و تاریخی، جغرافیایی، ژئوپلوتیک، سیاسی، اقتصادی و دفاعی موقعیت ممتازی را نصیب مسلمانان کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، «سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی»، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در اولین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در «وبینار مبانی و چالش های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب» سخنرانی کرد

متن کامل سخنرانی وی به شرح زیر است:

جهان اسلام در جغرافیای وسیعی گسترش یافته است و از کرانه های اقیانوس اطلس تا جنوب غربی آسیا و از شمال شرقی آسیا مرکزی تا جنوب شرق قاره کهن ادامه می‌یابد.

جهان اسلام با مساحتی بیش از ۳۱ میلیون کیلومتر مربع افزون بر ۱.۵ مساحت خشکی های کره زمین را دربر گرفته است ظرفیت های عظیم معنوی، مادی و انسانی که در ۵۷ کشور اسلامی قرار گرفته است از جنبه های فرهنگی و تاریخی، جغرافیایی، ژئوپلوتیک، سیاسی، اقتصادی و دفاعی موقعیت ممتازی را نصیب مسلمانان کرده است.

با توجه به راهبردهای قدرت‌های استکباری و سیاست‌های نادرست برخی از کشورهای اسلامی امروز جهان اسلام با بحران های جدی مواجه شده است؛ فلسطین، یمن، لبنان، سوریه عراق، افغانستان و مناطق کشمیر و قفقاز با ناآرامی و خشنوت دست و پنجه نرم می کنند.

قدرت‌های شیطانی بخشی از سرزمین اسلام را با ایادی صهیونیست خود اشغال نموده است و فجیع ترین جنایات را علیه این سرزمین های اسلام انجام می دهند.

جمهوری اسلامی ایران که کانون الهام بخش و محور مقاومت در برابر دشمن است با فشارهای سیاسی، تهدیدات نظامی، تحریم های ظالمانه اقتصادی مورد هجوم همه جانبه دشمن قرار گرفته است و گوشه ای دیگر از پهنه اسلام را به دلیل همجواری با دشمن صهیونیستی با دخالت های سیاسی و امنیتی دچار ناآرامی و آشوب نموده اند.

بخش اعظم عوامل شکل گیری این بحران‌ها ناشی از نقش آفرینی قدرت های خارجی است که اساسا گسترش انوار روشنگر اسلام را برنمی تابد متاسفانه بعضی از عوامل نیز ناشی از سیاست‌ها و رفتارهای واگرایانه در داخل جهان اسلام است که به دور از عقلانیت و مبانی دینی است  یکی از مهمترین علل وجود بحران های فعلی در دنیای اسلام  فقدان همگرایی انسجام و ضعف حرکت به سمت تقریب مذاهب اسلامی و عدم توجه به کافی به  وحدت و همبستگی مسلمانان است از این رو وحدت و همگرایی در جهان اسلام امروز بیش از هرزمان دیگری ضروری است.

همچنان که رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی فرمودند، مسئله وحدت امروز در راس مسائل اسلامی است، بازخوانی آموزه های اسلامی و تعهد به مسئولیت پذیری علما و دانشمندان به منظور حل و فصل بحران ها  و تقویت حرکت به سوی همگرایی اسلامی اولین ضرورت جهان اسلام در مقطع کنونی است و در این راستا تمرکز بر مشترکات اسلامی گام اول برای عبور از بحران های جهان امروز است.

تحولات گوناگون در سطح نظام بین الملل و گوناگونی محیط تعاملات فراملی و فرا سرزمینی و همچنین تنوع و نو پدیدگی در تهدیدات امروزی اتخاذ راهبردهای ترکیبی فراگیر و هماهنگ مبتنی بر تعالیم  دینی و اشتراکات فرهنگی را در بین کشورهای اسلامی الزامی نموده است.

انقلاب اسلامی از بدو پیروزی نقش بسیار مهمی در ایجاد همگرایی اسلامی و انسجام کشورهای اسلامی در برابر قدرت های استکباری فراهم نمود و بستری مناسب برای شکل گیری تمدن نوین و بزرگ اسلامی پدید آورده است دردهه های اخیر جمهوری اسلامی ایران در تقریب مذاهب و تقویت وحدت اسلامی پیشرو و پیشگام بوده است و دارای تجربیات ارزنده و گسترده ای در این عرصه است.

امروز نیز جمهوری اسلامی ایران با رویکردی متعهدانه و مسئولیت پذیر در خصوص تحولات جهان اسلام تلاش میکند ضمن تقریب مذاهب و تقویت جهان اسلامی در عرصه های مختلف نقش سازنده ایفا نماید.

در کنار مسائل بین المللی غریب به یکسال است که جهان درگیر بحرانی جدید ناشی از فراگیری ویروس کرونا شده است؛ویروس کرونا تهدیدات فراوانی برای همه جوامع  به وجود آورده است و دامن اغلب کشورهای اسلامی را نیز گرفته است شیوع این ویروس از یک منطقه کوچک نشان داد امروز مسائل بومی و منطقه ای به راحتی ابعاد جهانی پیدا میکند، از این رو راه حل بحران کرونا هم مستلزم همکاری جهانی است،امروز بحران کرونا ضعف اندیشه های لیبرالی را عیان ساخته است؛ و ادعای لیبرال دموکراسی غرب مبتنی بر تامین نیاز های بشر را با چالش جدی مواجه ساخته است و جهانیان را به پیجویی الگوی جدید از نظام های سیاسی تشویق و ترغیب نموده است.

فراگیری این ویروس آزمون مهمی را برای اندیشه لیبرال دموکراسی در کشورهای اروپایی رغم زد و رفتار های اومانیستی و مادی دولت های اروپایی و آمریکا در  بی اعتنایی به هم نوعان وکشورهای دیگر نشان داد نظام های سیاسی لیبرال دموکرات در حل بحران های امروزی ضعفهای اساسی دارد و به دور از ارزشهای انسانی که قرن ها ادعای آن را داشته اند عمل میکنند بدون تردید اسلام قابلیت های ذاتی  بسیار گسترده ای در برقراری و تقویت  روابط و تعاملات اجتماعی دارد و میتواند  یک الگوی عملی کارآمد اثر بخش در مدیریت بحران کرونا  در جهان ارائه نماید.

در حال حاضر که شاهد استیصال جهانی در مقابل این بحران هستیم دستورات اسلام درباره بهداشت فردی و اجتماعی، تعاون و همکاری، و نوع دوستی میتواند مردم جهان را از خطرات گسترده دور نگه دارد و از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری نماید در شرایط فعلی جهان اسلام علاوه بر مشکلاتی  که درنتیجه دشمنی که با جهان غرب داشته است با ابعاد اقتصادی، بهداشتی و امنیتی بحران کرونا نیز مواجه شده است.

بحران کرونا از یکسو با مشکلات عدیده اقتصادی امنیتی و روانی است و از سوی دیگر البته فرصتی برای نمایش ظرفیت عظیم اسلام برای مدیریت بحران های انسانی و حل مشکلات  جوامع مسلمان فراهم آورده است.

براساس تعالیم نورانی اسلام عزیز اگر فریاد مسلمانی که به کمک نیاز دارد برخواست همه باید دست به دست هم دهند و برای کمک بشتابند بر این اساس بسیج ظرفیت های کشورهای اسلامی برای کمک به براداران مسلمان خود در سایر کشورها اقدامی ضروری و مهم است.

در نتیجه شیوع این بیماری آسیبها و صدمات اقتصادی زیادی به برخی از مردم مسلمان در بسیاری از کشورها وارد شده است کشورهای اسلامی میتوانند با فعلیت بخشی ظرفیتهای عظیم نهفته در جوامع خود گام مهمی در مقابله با بحران برداند  باتوجه به راهبرد اسلام هراسی که دردهه های گذشته از سوی دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان دنبال شده امروز با  شیوع ویروس کرونا دشمن در سایه افراط گونه رسانه ای و شیطانی خود تلاش میکند اسلام را ناکار آمد و مسلمانان را ناتوان در مدیریت بحران نشان دهند از این رو شرایط فعلی جدیت و اهتمام همه کشورهای اسلامی را می طلبد تا با تلاش و تمرکز بر وحدت و همبستگی و جدی اسلام در برابر دشمنان دفاع کنند.

در این راستا راهبردهایی به شرح زیر ارائه می‌گردد:

۱ ـ تبیین و تشریح آموزه های دین مبین اسلام توسط علما و اندیشمندان جهان اسلام در غالب همکاری های مشترک در خصوص اهمیت و قداست کمک به هم نوعان و درمان بیماران

۲ ـ تبادل دانش و تجربیات موجود درباره مهار و مدیریت بحران کرونا بین کشورهای اسلامی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه مشترک

۳ ـ تشکیل صندوق بین المللی اسلامی برای کمک دولت های اسلامی برای مردم مسلمان در کشورهای نیازمند

۴ ـ تاسیس نهاد بین المللی اسلامی برای جمع آوری و توزیع کمک های مردمی در کشورهای اسلامی

۵ ـ گسترش همکاری های فنی و تخصصی نهادهای امدادی و هلال احمر کشور های اسلامی در غالب سازمان همکاری اسلامی و یا یک نهاد جدید کارآمد

از درگاه خداوند بزرگ توفیق این کنفرانس، غلبه مسلمانان بر دشواری ها و عزت و عظمت بیش از پیش اسلام عزیز را مسالت می‌نمایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha