چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
طلاب و روحانیون

حوزه/ حجت الاسلام قره‌باغی گفت: زیست معنوی برای طلبه از نان شب واجب‌تر است و مهمترین آسیب وارد بر جامعه، از ناحیه‌ طلبه‌ای است که دانش و گرایش به سمت معنویت ندارد.

حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه با بیان این‌که در جامعه اسلامی، طلبه در جایگاه الگو، قرار گرفته است و خواه و ‌ناخواه مردم  به ویژه توده‌ سنتی جامعه در حال الگوگیری از آن هستند، اظهار داشت: مردم توقع دارند دین معیار و بدون انحراف را از حوزویان بشنوند، پس طلبه باید بکوشد تا در شناخت صحیح دین و شناخت انحرافات دینی کامروا باشد.

وی اضافه کرد: مردم توقع دارند در شناخت حوادث تاریخ اسلام، به اصیل‌ترین و صادق‌ترین روایت تاریخی دست یابند و قاعده بر این است که حوزویان را مسئول تأمین این ضرورت می‌دانند. پس بایسته است که طلبه در این جهت، به غیر از منابع معتبر و اصیل مراجعه نکند. همچنین، آشنا به روش مراجعه باشد و با نگرش جریان‌شناسانه، به بررسی تاریخ صدر اسلام بپردازد.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران تاکید کرد: انتظار مردم این است که که حوزویان در زندگی کنونی و حوادث پیرامونی، نگاه بصیر و نقش‌آفرین داشته باشند و به جریان‌شناسی عصر حاضر نیز واقف بوده و در حوادث صدر اسلام متوقف نمانند و به عبارت دیگر، توقع این است که طلبه در جریانات و انشعابات اجتماعی عصر حاضر، دارای تحلیل و نگرش باشد و عوامانه سخن نگوید و مردم را به سمت جریان‌های انحرافی سوق ندهد و این ضرورت، مستلزم مطالعات جریان‌شناسانه‌ تاریخی است.

وی با بیان این‌که مردم انتظار دارند بینش سیاسی خود را از حوزویان بگیرند، افزود: این توقع صحیحی است که بینش سیاسی جامعه باید از روحانیت اخذ شود، چرا که مردم در حافظه‌ تاریخی خود، به این جایگاه اعتماد دارند و طلبه باید امانتدارانه، به تصویرنمایی- و نه تصویرسازی- و تحلیل صادقانه از حوادث روز پرداخته و بدون تعصب جاهلانه، نمایانگر توفیق‌ها و کاستی‌ها در این عرصه باشد، به دلیل همین مرجعیت مردمی است که در ایران، فقط حضرت امام قدس‌الله‌سرّه توانست رهبری سیاسی جامعه را عهده‌دار شود و ملت هم فقط با ورود به‌هنگام ایشان بود که به صحنه‌ مواجهات سیاسی وارد شدند، وگرنه پیش از امام، افراد فراوانی خارج از صنف روحانیت، مدعی رهبری سیاسی مردم شده بودند.

حجت الاسلام قره‌باغی تاکید کرد: مردم به دنبال این هستند که دانش و روش زیست معنوی را نیز از طلبه یاد بگیرند و کانونی‌ترین وظیفه برای مبلغ دین آن است که نه تنها آشنا به معنویت و اصول آن باشد، بلکه خودش زیست معنوی داشته باشد، تا مردم با مراجعه به او برای دریافت دانش معطوف به معنویت، با تناقض در رفتار و گفتار وی مواجه نشوند.

وی گفت: از میان پنج وظیفه‌ فوق، مسئله آخر یعنی لزوم زیست معنوی برای طلبه، از نان شب نیز واجب‌تر است و مهمترین آسیب وارد بر جامعه، از ناحیه‌ طلبه‌ای است که دانش و گرایش به سمت معنویت ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به این‌که ویروس کرونا وضعیت عادی را در زندگی اجتماعی به اختلال کشانده است و بسیاری از مشاغل اقتصادی آسیب دیدند و بسیاری از ارتباطات اجتماعی، محدود یا لغو شده، بیان داشت: شرائط کنونی با توجه به مجازی شدن دروس و برخی تحرکات اجتماعی، برای طلبه به عنوان یک فرصت کم‌نظیر برای تقویت زیست معنوی است و لازم است طلاب از این فرصت برای مطالعه و ارتباط با خدا استفاده کنند.

وی در پایان گفت: خلوت‌ و اجتناب از معاشرت، توصیه‌ دائمی نیست، اما باید طلبه در سلوک معنوی‌اش، مقطعی را با این ضرورت طی کند که آیت‌الله سیدعلی قاضی در اولین گام‌های سلوکی، خلوت در کنار اهل قبور را دریچه‌ای به سمت زیست معنوی می‌دانستند و بدان توصیه می‌نمودند و بایسته است که طلبه با عمل به این توصیه، همچون حضرت رسول اکرم (ص)، پس از خروج از خلوت، پیامبرگونه در جایگاه الگودهی و راهبری اجتماعی بپردازد و شأن طلبگی را آلوده به طمع‌کاری دنیوی نکند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha