پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت: رشد و توسعه تمدنی انسان‌ها، ریشه در رشد فکری آنها دارد و رشد تمدنی بدون کتاب و کتاب‌خوانی محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز، با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار داشت: سیر تکاملی بشر و همچنین خط و نیاز بشری به زبان و خط، کتابخانه ها را کانون همایش صاحب نظران کرد.

وی با بیان اینکه با ظهور اسلام، خواندن و نوشتن اهمیت خاصی پیدا کرد، اضافه کرد: کتاب وسیله شکوفاسازی تمدن است و به کمک آن، انسان می تواند عناصر جدید علمی و فرهنگی را در ذهن خواننده و مخاطب منتقل کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس کتاب و کتاب‌خوانی را وسیله رشد اجتماعی انسان های معاصر دانست و عنوان کرد: این عوامل در رشد همه جانبه حیات فردی و اجتماعی تأثیرگذار است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: رشد و توسعه تمدنی انسان ها، ریشه در رشد فکری آنها دارد و رشد تمدنی بدون کتاب و کتاب‌خوانی محقق نمی شود.

وی با اشاره به رشد رسانه های گوناگون در عصر حاضر، گفت: هنوز هیج رسانه ای نتوانسته نقش بی بدیل کتاب را در رشد تمدن ایفا کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی به آمار کتابخانه ها، درصد میزان مطالعه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بحث کتاب‌خوانی در دنیای امروز اشاره کرد و بیان داشت: افزایش میزان مطالعه موجب بالندگی و شکوفایی اساتید، کارکنان، دانشجویان و طلاب می‌شود و زمینه تولید اندیشه، ایده، دانش و رشد فکری، علمی و فرهنگی جامعه را فراهم می سازد.

محقق حوزه و دانشگاه با اشاره به مذاهب مختلف، گفت: نخستین جلوه باشکوه کتاب‌خوانی، بحث تفکر و دانش افزایی است، که با ظهور اسلام به اوج خود رسید و در قرآن کریم ۸۰۰ آیه از آیات نورانی قرآن، انسان را به مطالعه، دانش افزایی و تفکر امر می کند و مذهبی حق است، که طبق قرآن کریم انسان را دعوت به تفکر و مطالعه کند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص «من هر زمانی که به یاد کتاب در جامعه خودمان می افتم قلبا غمگین و متاثر می شوم»، افزود: ما در عصر اطلاعات و ارتباطات هستیم و شاهد هجمه زیادی از شبهات که ذهن جوانان را به خود مشغول کرده و با نگاهی تطبیقی به جوامع می بینیم، میان جامعه فعلی و کتاب رابطه منطقی وجود ندارد، چرا که مطالعه در کشور زیاد نیست و باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی رواج و توسعه یابد تا بتوانیم خودمان رشد کنیم و کشورمان را به رشد و پیشرفت برسانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha