شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عابدینی

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: گرایش های علمی باید درد زندگی مردم را دوا نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در مراسم هفته پژوهش استان قزوین که توسط دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به صورت مجازی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش گفت: جامعه علمی و پژوهشی ما با پشتوانه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) و با هویت ایمانیِ توأم با علم و پژوهش و پیشینه افتخارآمیز و چشم‌انداز امیدوار کننده، ما را نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ممتاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران روزگاری در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی شرایط نامطلوبی داشت، اما به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت دینی امروز شاهد موفقیت‌های جدی هستیم و روز به روز شاهد پیشی گرفتن از کشورهای دیگر هستیم و در بسیاری از علوم جزو کشورهای برتر دنیا شده‌ایم.

 امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه باید چنین رشدی را در عرصه علمی و پژوهشی داشته باشیم، تشریح کرد: قرآن به عنوان کتاب آسمانی ما در نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شده است در خصوص علم و دانش صحبت کرده است و این مهم انگیزه‌های پژوهشی، تفکر و اندیشه را در انسان بیدار می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند نشان داده است که منشأ همه علوم خداست و بندگانی که شایسته پذیرش علوم الهی باشند را تعلیم می‌دهد. وقتی صحبت از علوم الهی مطرح می‌شود، منظور فقط فقه و اصول، تفسیر، حکمت و فلسفه نیست چرا که همه عالم تجلی اسماء الهی هستند و هر علم و دانشی نشانه خدا را دارد.

 وی عنوان کرد: از معتبرترین منابع دینی ما، کتاب کافی است و نخستین بخش آن مربوط به عقل و جهل است و در بخش دوم به علم می‌رسد که اگر آن‌ها را مطالعه کنیم به نگاه جدی ائمه اطهار(ع) به اهمیت علم پی خواهیم برد.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین بیان کرد: ائمه اطهار(ع) هرگز حفظ کردن، جزوه خواندن و مطلبی را به حافظه سپردن را علم نمی‌دانند بلکه علمی را که اهل بیت(ع) معرفی می‌کنند تدبر، تفکر و تفقه معرفی کرده و اهالی علم را اولی الاباب می دانند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: انسان در عرصه پژوهش می‌باید با جوانمردی به میدان بیاید و نسبت به پژوهش گران دیگر احساس هم‌افزایانه داشته باشد و آنها را رغیبی ببیند که می‌بایست تعامل متقابل داشته باشند تا شاهد رشد روزافزون علم و دانش باشیم و این نگاه دین به عرصه پژوهش است.

وی با تأکید بر اینکه علم می‌باید مفید باشد، عنوان کرد: تولیدات علمی باید به درد زندگی مردم بخورد، چرا که بار هزینه‌ای همه این فعالیت ها بر دوش مردم است و بهره آن را نیز باید مردم ببرند. در دعاها نیز آمده است که خدایا به تو پناه می‌بریم از علمی که فایده‌ای در آن نیست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین هر روز شاهد این هستیم که به برکت مدیران شایسته بین دانشگاه و صنعت و دانشگاه و نیازهای مردم ارتباطات قوی‌تر می‌شود و دانشجویان دانش خود را در عرصه صنعت و کشاورزی عملیاتی‌تر و واقع بینانه‌تر پیاده می کنند.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در روایات داریم وقتی به علم، عمل کردیم قدم‌های بعدی به انسان الهام می‌شود و خداوند قدم‌های بعدی علمی را زمانی به انسان نشان می‌دهد که آن چه که می‌دانیم در عرصه عمل بیاوریم. اگر دانشگاه با صنعت، کشاورزی و در هر فضای دیگری که نیاز جامعه است پیوند خورد، به یافته‌های بیشتری دست خواهیم یافت.

 وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرموده هر کسی علم را با انگیزه و علاقه بیاموزد و به آن چه آموخته عمل کند و برای خدا به دیگران بیاموزد، در عالم ملکوت این انسان به عنوان انسانی بزرگ یاد می‌شود و آن جا گفته می‌شود این برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای رضای خدا به دیگران یاد داد.

 امام جمعه قزوین اظهار کرد: در استان قزوین به  برکت مدیران شایسته پیوند بین دانشگاه  با صنعت وکشاورزی عمیق تر شده است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha