جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ریا

حوزه/ محمدلو با بیان این که ریا نتیجه عدم شناخت خداوند متعال و داشتن حب جاه و مقام است، گفت: در قرآن کریم فرد ریا کار با منافق و مشرک تشبیه کرده اند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو، روز جمعه در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، ریا را یکی از ابزارهای شیطان برای گمراهی انسان عنوان کرد و اظهار داشت: در قرآن کریم خدواند متعال ریا را عامل بطلان و نابودی اعمال نیک معرفی کرده و از رفتارهای منافقان دانسته است.

وی ادامه داد: ریا منحصر در عبادات نیست، بلکه در همه کارهای نیک که در آن اجر و پاداش باشد جاری است و گاهی در احکام واجب و مستحبی عبادی و گاهی هم در اعتقادات دینی، معاشرت و رفتارهای انسان بروز پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که عده ای برای این که خود را بین مردم انسان صالحی نشان دهند دست به تظاهر و ریا می زنند، گفت: رضاخان در اوائل در ایام عاشورا با پای برهنه در عزاداری امام حسین شرکت می کرد، ولی به محض رسیدن به قدرت بدترین ضربه ها را به دین و مذهب زد و در تکایا و مساجد را بست.

وی با تاکید بر این که قرآن کریم اعمال انسان ریا کار را به گرد و خاکی بر روی سنگ تشبیه می کند که با اندک بادی از بین می رود، اضافه کرد: از آن جا که برای ریا مراتبی است که برخی روشن و بعضی مخفی و تشخیص آن بسیار مشکل است و ائمه اطهار علیهم السلام برای آن، علایم و نشانه هایی بیان کرده اند که با اندک تاملی می توان اعمال خود را بر اساس آن تطبیق داد.

محمدلو با تاکید بر این که عدم رغبت به عبادت و انجام آن همراه با کسالت در خلوت و انجام با نشاط اعمال عبادی در منظر مردم نشانگر ریایی بودن عمل است، بیان داشت: عدم شناخت خدای متعال و حب جاه و مقام موجب ریایی بودن اعمال می شود و حب جاه و مقام انسان را وادار به ریا می کند تا به این وسیله در انظار مردم برای خود کسب آبرویی نموده و در نتیجه به پست و مقامی برسد و ریشه آن هم حب دنیاست.

وی با بیان این که در روایات انسان ریاکار را مشرک عنوان کرده اند، گفت: اگر کار برای خدا انجام می پذیرد دیگر مطرح شدن نام و تشویق و تقدیر از فرد مفهومی ندارد و البته گزارش دادن افراد از فعالیت های خود و روشنگری و شفافیت اگر به قصد خود نمایی نباشد ریا نیست و این امر ضمن این که حق مردم است و باید بدانند، موجب دلگرمی آن ها هم می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha