پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نیکی به والدین

حوزه/ ابراهیمی گفت: محبت و کمک به والدین با وجود سختی ها و زحماتی که دارد، دارای اجر پاداش معنوی است و موجب تعالی و ساخته شدن انسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، فاطمه ابراهیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که رفتار پسندیده با سالمندان، محبت به آنها و نگهداری و انجام کارهایشان یکی از وظایف انسانهاست، اظهار داشت: محبت به سالمندان از جمله بارزترین و برجسته ترین علامت های اخلاق و انسانیت است.

وی افزود: محبت به سالمندان شاید مانند محبت به همسر و فرزندان دوطرفه و جذاب نباشد و دارای زحمت و آزار و اذیت هم باشد، اما حسن رفتار ما با سالمندان ملاک انسانیت و نمره اخلاق ماست و در توصیه های اخلاقی همواره صحبت از نیکی به افراد پیر و نگهداری آنها در جمع گرم خانواده می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که تحمل سالمندانِ بد خُلق و خوی موجب تعالی انسان می شود، گفت: پدر و مادر بر گردن انسان حق دارند و باید در دوران پیری با آن ها با مهربانی رفتار کرد و با نیکی کردن به سالمندان و تحمل اخلاق و رفتار بدشان می توانیم حسن خلق را تمرین کرده و صبور و مقاوم شویم.

وی ادامه داد: نیکی به کسی که به ما بدی کرده می تواند موجب احساس فرح درونی و سلامت روحی گردد و چه بسا گرفتاری هایی که به خاطر این احسان، از انسان برطرف می شود و علاوه بر این، حضور سالمندان در خانواده می تواند فرصتی طلایی برای آموزش رفتارها و اخلاق های نیک به فرزندان را به وجود آورد.

ابراهیمی اضافه کرد: دوران پیری دوران تثبیت خلقیات و ملکه شدن عادات است و تغییر اخلاق و رفتار کسی در آن دوران تقریبا بعید است و باید از ایجاد تنش جلوگیری کنیم و با مدارا، حفظ آرامش، مهر و محبت و حسن خلق می توان کهنسال ها را به خاطر داشتن ضعف و رقت قلبی دوران سالخوردگی شان به خود وابسته کرد و در خانه فضای بهتری را برای زندگی درست کرد.

وی بیان داشت: فرزندان از رفتارهای ما الگو برداری می کنند و رفتارشان در آینده بر اساس رفتاهایمان با والدین است و صرف توضیح دادن و سخن گفتن اثری نخواهد داشت. امروز آن ها چگونگی رفتارمان را با بزرگسالان می بینند و وقتی ما به دوران پیری رسیدیم همان رفتار و اعمال از آن ها صادر خواهد شد.
انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha